VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Menno Karres Lead Auditor
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Workshop creatief brainstormen
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Leiderschap.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Een continue verbeterende dienstverlening
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Workshop contentstrategie
H3: Koopgedrag van organisaties
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009 Zelfsturende teams.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Verleden, heden en toekomst
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Leven in Verbondenheid
Missie, visie & jaarplan
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Wat willen we vandaag doen?
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Dienstenmarketing Week 4.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Werken met plezier en goed presteren
Boeien en binden van goede medewerkers
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 2 08/12/2009

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 3 08/12/2009

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 4 08/12/2009

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 5 08/12/2009 HOEFT LEAN “ MEAN “ TE ZIJN ?

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 6 08/12/2009 DRIVE CHANGE Borremans Jos Page 6 Muda = verspilling, specifiek elke menselijke activiteit die bronnen opgebruikt maar geen waarde creërt Fouten die een rechtzetting nodig hebben, Productie van goederen die niemand wil zodat de voorraden en overgebleven goederen vermeerderen, Productieprocessen die niet echt nodig zijn, Verplaatsing van werknemers en transport van goederen van de ene plaats naar de andere zonder doel, Groepen van mensen die in een neerwaartse activiteit aan het wachten zijn omdat een opwaartse activiteit niet op tijd is geleverd, En goederen en diensten die niet overeenstemmen met de behoeften van de klant. Boek: Lean denken, door Womack en Jones “Het is enkel de laatste draai van een bout die het vastzet – de rest is enkel beweging” uitmuntendkwaliteit Is mean

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 7 08/12/2009 Besparen tot der dood Met minder véél meer Niet meer, maar slimmer Lean : is niet “ mean “, maar ….” nodeloos verlies “ wegwerken Excellence UIT – MUNTEN –D -HEID

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 8 08/12/2009 LEAN = UITMUNTENDHEID

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 9 08/12/2009 Our Brand Pyramid Our Work Culture Pyramid waar we voor staan en wie we zijn Our tomorrow Scherpe focus Grote kracht de realisatie van de stroomlijning van onze kracht : zelfbeheer,vcms…

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 10 08/12/2009 Gewone chauffeur ( gemiddeld ) F1 – piloot ( uitmuntend ) Gewone wagen ( gemiddeld ) een bolide ( uitmuntend ) gevaarlijk, angst lage prestatie niet meer voldoende te laat comfortabel zo goed mogelijk opblazen frustratie superioriteit topprestatie winnaar / versterkend

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 11 08/12/2009 HET ERG MOEILIJK BALANCEREN !! 5 aandachtspunten

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 12 08/12/2009 BUILDING THE BRIDGE WHILE WALKING ON IT

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 13 08/12/2009 Echt Respect in alle contacten Kiezen voor uitmuntendheid Steeds een laag dieper en een uitdaging dichterbij Zelfrespect – Respect voor de ( essentie ) van de ander Dé bron van energie Communicatie en dialoog

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 14 08/12/2009 Toename complexiteit meer interfaces aantal interacties stijgt scherpere specificaties grotere fluctuatie Essentieel Betrokkenheid door interne regulering Zinvolheid door externe regulering Interne regulering Externe regulering reguleringscapaciteit

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema 08/12/2009

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 16 08/12/2009 Wijze(r) Bondgenoot Aanvaller Redder KRIJGER SLACHTOFFER Wat is er ? Wat hadden we ? Verleden - Heden Wat wil je? Toekomst DIT IS DE KEUZE OP ELK MOMENT

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 17 08/12/2009 HOE ER AAN BEGINNEN

VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 18 08/12/2009 COACHING-team VOORBEREIDINGIMPLEMENTERINGCHECKING door team door organisatie WAAROM WAT WIE WELKE INFORMEREN & COMMUNICEREN van: AANSTURING WERKING zelfsturende teams? zijn zelfsturende teams? moet overtuigd zijn? middelen maken we vrij? Verwachtingen? Beperkingen? Mogelijkheden? Doelstelling krijgen Doelstelling zelf maken -Het ‘waarom’ -Het ‘wat’ -‘Wie’ wat doet -De beschikbare middelen -Verwachtingen -Beperkingen -Mogelijkheden PILOTPILOT ZELFSTUREND ZELFSTUREND PROCES PROCES TERUG plan do check act MANAGEMENT-team ZELFSTUREND-team