Klinisch redeneren met de Videotoets+
Klinisch redeneren Belangrijk onderdeel van vakinhoudelijk handelen Bouwstenen aangeleerd in basisopleiding Toegepast in kliniek (coschappen en later) op ‘doorsnee’ patiëntenproblemen
In het verpleeghuis Specifieke patiëntengroep Met eigen morbiditeit Andere voorafkans dan bij volwassenen buiten verpleeghuis
Beperkingen bij het leren toepassen Weinig ervaring (patroonherkenning) Perfectionisme Faalangst (twijfelen, piekeren)
Resultaat (Te)veel gegevens (blijven) verzamelen Moeite hoofd- van bijzaken te scheiden Moeite met knopen doorhakken
Wat dan? Oefenen! Denkstappen hardop maken Te verzamelen gegevens motiveren Verplicht conclusies trekken Meerwaarde van extra stappen aangeven
En dan? Toetsen! Videotoets+ Consult op video opnemen Met expert bekijken in 3 delen Per deel vragen beantwoorden Expert blijft kritisch vragen zonder oordeel Tot slot feedback en oordeel Meerdere (min. 10) keren, toenemend complexe consulten, merkbare verbetering (onvoldoende voldoende)