De consument wil altijd weer meer! Jan Schoormans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwjaarsbijeenkomst VSH - De tering naar de nering of Prijsexplosie op komst? Door: Wienke Bodewes Datum:
Advertisements

SIER-spel Doelen: Leren hoe in een markteconomie de verbanden kunnen liggen tussen een aantal kern-concepten uit de algemene economie; Leren dat het moeilijk.
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Asymmentrische informatie
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Kom verder. Saxion. Er ligt een mooie toekomst achter ons in de bouw Innoversum – Forecast Bas van der Veen.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Kijk van de Dierenbescherming op de vleesveehouderij Bert van den Berg, senior beleidsmedewerker veehouderij Nederlandse Vereniging tot Bescherming van.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Verzekeren.
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Energiezuinig huishouden
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
Harderwijk, 30 maart Denkwerk voor draagvlak Dialoog en Misverstand Technologische ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling De toekomst is een horizon.
een onbetaalde rekening?
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Hoofdstuk 14 § 1 en 2, 3. Natuurlijke hulpbronnen Steenkool.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Jullie hebben lef... .
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
De Nederlandse economie 2006 Michiel Vergeer Economische groei % volumemutaties 1,53,0 Werkgelegenheid-0,31,8 Inflatie1,71,1 Uitvoer5,97,0 0,72,7.
Een gevolg van de Eerste Wereldoorlog?
INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
Actuele trends en ontwikkelingen aan de vraag- en aanbodzijde van de woningmarkt Stadsregio Rotterdam 21 november 2012 Jan Fokkema, NEPROM.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Young meet the Elders Tammo Oegema 13 november 2013 YME 13nov14.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Overwin deze economische winter! Hoe u uw vermogen en inkomen kan positioneren voor maximale groei. Presentatie door Jan De Wever, Founder en Managing.
Vandaag.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Dit is Albert. Welke producten zou hij kiezen?vakantiehuisje.
Kennismanagement & Sociale media
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
Als consument breng je schade toe aan het milieu. Dat is niet te voorkomen. Maar je kunt de schade wel beperken door verantwoord gedrag. © Noordhoff Uitgevers.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Welkom havo 4..
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
Welkom Havo 5..
Factsheet Voedingscentrum
Buitenland - economie leerjaar 3
Nederland en de rest van de wereld
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
Transcript van de presentatie:

De consument wil altijd weer meer! Jan Schoormans

Wil de consument vervuilen? Consumptie levert als onbedoeld neven-effect vervuiling en gebruik van grondstoffen op. Door de groei van bevolking en economie is dit neven-effect nu een probleem

Kan de consumptie omlaag? Of wil de consument altijd meer? Consumptie zou kunnen worden verminderd door: het terugdringen van het aantal consumenten = Een maatschappelijke oplossing het terugdringen van vervuiling per consument bij gelijkblijvende of stijgende consumptie = Technische oplossingen het terugdringen van consumptie per consument = Gedragsmatige oplossing?

Het terugdringen van consumptie: een utopie? Groei consumptie in Nederland –Autobezit auto’s meer p.j. –Vliegverkeer reizigers meer p.j. –KWH Huishoudens sinds Groei koopkracht gedurende de laatste decennia en! Groei koopkracht = groei consumptie – ability to buy = willingness to buy

Mensen zitten in een consumptiespiraal De consumptie standaard komt steeds hoger te liggen Psychologische productveroudering is steeds belangrijker Consumptie is strategisch verankerd

De aankoop van producten? Milieubesef is hoog, maar er ontbreekt aanverwant gedrag. Milieu is geen productattribuut dat bij de koop wordt meegewogen. Waarom niet? Door kennis tekort bij de consument: –milieubelasting van productie is onbekend (De goede wil van mevrouw Koster) en vaak ver weg (Derde wereld) –Eigen bijdragen aan vervuiling is totaal onduidelijk (Wet van Weber-Fechner). Mensen kiezen producten op basis van positieve argumenten, en op basis van (positieve) emoties

Ja Nee

Het gebruik van producten Directe beloning voor het individu snel reizen per vliegtuig, beschikking over eigen vervoer, verwarming in het hele huis, Lange termijn nadelen voor het collectief Social Trapp fenomeen, Platt Milieuvriendelijk gedrag is vaak belonend op termijn, belastend nu Reizen per trein, huisvuil scheiden, in de kou zitten

Oplossingen Aankoop producten Economie en innovatie temperen? Strakke planeconomie? Enkele niet onomstreden voorstellen –Iedereen mag slechts eenmaal in de vijf jaar vliegen –Geen vervuilende auto’s in Nijmegen Eigenaren van grote terreinwagens hebben donderdag woedend gereageerd op de motie van de Nijmeegse gemeenteraad voor een parkeerverbod in de binnenstad. "Het riekt naar discriminatie", stelde voorzitter F. Gramberg van de Federatie Nederlandse Terreinauto Clubs.

Oplossingen Aankoop producten –Waarde oudere producten benadrukken Bonding verhogen (Project Ruth Mugge) via: Hoge prijs vragen of schaarste inbouwen Positieve emotie aan het product koppelen: –Producten heel goed of mooi maken, Maar dan wel mode-ongevoelig –Producten persoonlijker maken

Mooi en mode-gevoelig? Mooi en mode ongevoelig?

Effect van Personalisatie op productgebruiksduur, Mugge, Schifferstein en Schoormans 2004 PersonalizationNo personalization Product uniqueness Energy invested Self-expression Product attachment p <.001 p <.05

Oplossingen aankoop/gebruik producten Milieu zichtbaarder en belangrijker maken –Meer feedback op verbruik en kosten geven elke maand energiegebruik en niet eenmaal per jaar oplopende tarieven voor energie, belasting op vervuiling –Positieve effecten noemen (beloning). Wat heeft u bespaard door te fietsen! –Vermijd negatieve info die later niet echt klopt Waar is de zure regen toch gebleven?

Oplossing gebruik producten Minder belastende producten en systemen ontwikkelen (maar denk aan rebound-effecten) –Minder energie gebruik Spaarlamp: dus brand en spaarlampen overal de hele nacht –Minder koop, meer gebruik ANWB huurauto wordt een tweede auto! Lease auto’s worden afgeragd

Tot slot Milieu vergt een gedragsverandering van de consument via dwang(?) en vrijwilligheid –Via kennisverspreiding –Via economische maatregelen –Door betere producten Beter in productie, in gebruik (minder energie) Beter te recyclen na dispositie Langer in gebruik (psychologische bonding) –Via attitude verandering: minder nadruk op consumptie.

Consumptie ≠ geluk of misschien toch wel?