Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? C. De Ranter Forumgesprek 29 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
Woord van Leven Januari 2010.
Visie, missie en kernwaarden
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Waarom naar de kerk (gemeente) gaan
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
Een andere kijk op onderwijs
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 EMI Christian Music Publishing 1/9 YOU ARE MY KING (I'M FORGIVEN) (Billy James Foote)
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Het examenreglement en flexibiliteit: Topsport en studie Topsportcommissie o.l.v. Prof. Gert Vande Broek.
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit Martin Hiele Faculteit Geneeskunde.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
WIE BEZOEKT DE WEBSITES VAN DE POLITIEKE PARTIJEN?
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Mark Cole / GT Music 1/10 GOD IS MY ROCK (Mark Cole) Refrein: God is my rock, He's my.
Universiteit Gent – Oktober 2013 Universiteit Gent.
De kerk in de Middeleeuwen
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Belangenbehartiging door de VELON
Welkom in deze kerkdienst
§1 Nederland verzuilt.
Donderdag 8 juli RUTH 4: Dit zijn nu de afstammelingen van Perez: Perez verwekte Hezron. 19. en Hezron verwekte Ram, en Ram.
WELKOM!.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
NATIONALITEIT EN MIGRATIE
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Bedrijfsgezondheidszorg
Zin in relatie Heb jij zin in warme contacten?
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie ® 1995 Hillsongs Australia / Universal Songs 1/4 DIT IS MIJN VERLANGEN (Reuben Morgan.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Leren in de beroepspraktijk
Gatenteksten: tactiek Skimmen Line of thought vinden Om het gat heen lezen mbv 3-zinnentruc 1 zin vooraf, 1 erna + zin waarin het gat zit Gat invullen.
2G 16 November Today’s lesson  Last class  Mull  Puffins  Check homework (ex )  Thursday 9 December: TEST UNIT 2.
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Een Christelijke samenleving
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Kiwanis International District Nederland Kiwanis University NL (KU-NL Juli 2008) Serving the Children of the World ®
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Keuzevrijheid: lust of last?
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 2 onze traditie en onze missie.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Waarom zouden we het Christelijke geloof rationeel verdedigen? Over de zin van Apologetiek Gemeenteavond Soest 17 november 2011.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
OPEN brainstorm.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Journal of the American board of Family Medicine
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? C. De Ranter Forumgesprek 29 september 2010

1425: stichtingsbul van paus Martinus V 1797: Franse Republiek heft de universiteit op 1797: Franse Republiek heft de universiteit op 1816: koning Willem I der Verenigde Nederlanden opent een Rijksuniversiteit te Leuven 1816: koning Willem I der Verenigde Nederlanden opent een Rijksuniversiteit te Leuven 1834: Belgische bisschoppen stichten te Mechelen een Katholieke Universiteit 1834: Belgische bisschoppen stichten te Mechelen een Katholieke Universiteit 1835: Katholieke Universiteit verhuist terug naar Leuven na sluiting van de Rijksuniversiteit 1835: Katholieke Universiteit verhuist terug naar Leuven na sluiting van de Rijksuniversiteit

Opdrachtverklaring De K.U.Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit van katholieke signatuur, met internationale gerichtheid, zij heeft het statuut van vrije instelling. Opdrachtverklaring De K.U.Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit van katholieke signatuur, met internationale gerichtheid, zij heeft het statuut van vrije instelling. Leuven, 16 maart 1990

Opdrachtverklaring De Katholieke Universiteit Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit met een katholieke inspiratie en een internationale gerichtheid. Ze heeft het statuut van vrije instelling. Opdrachtverklaring De Katholieke Universiteit Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit met een katholieke inspiratie en een internationale gerichtheid. Ze heeft het statuut van vrije instelling. aangepast op 19 januari 2005

Een universiteit dient, voor zover ze academisch is, nergens voor. Juist dit aspect van (zinvolle) nutteloosheid is de grootste dienst die de universiteit de samenleving kan bieden. Een universiteit dient, voor zover ze academisch is, nergens voor. Juist dit aspect van (zinvolle) nutteloosheid is de grootste dienst die de universiteit de samenleving kan bieden. Wil Derkse, Waartoe dient een universiteit?, Streven, november 1995, p

Een universiteit die niet meer door een idee wordt geleid kan maar beter worden opgeheven Een universiteit die niet meer door een idee wordt geleid kan maar beter worden opgeheven Kees Fens† 2008, hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde, Radbouduniversiteit

In this way, the scientia in its different forms can be situated within the framework of a specific sapientia which answers the deepest needs of the human person: the message of Christ. Thus, humanistic education, coloured by Christianity, addresses all aspects of the human being: intellect, will and heart. It is important for the well-being of each person that intellectual capacities are developed in harmony with all dimensions of the human spirit. H. De Dijn, The future of the university, Il Nuovo Areopago, 1-2 (1999), p

Het volgende academiejaar staat in het teken van de 25 ste gedenkdag van het overlijden van rector De Somer. In zijn tijd werd ook nagedacht over de betekenis van ‘katholiek’. Het volgende academiejaar staat in het teken van de 25 ste gedenkdag van het overlijden van rector De Somer. In zijn tijd werd ook nagedacht over de betekenis van ‘katholiek’. In mijn ogen betekent dit dat je lid bent van een familie. Je wil je familieleden helpen, maar je steunt niet per se alles. In mijn ogen betekent dit dat je lid bent van een familie. Je wil je familieleden helpen, maar je steunt niet per se alles. De Katholieke Universiteit Nijmegen verving de ‘K’ door de naam van de geestelijke Radboud. Misschien is voor Leuven Ladeuze een idee. De Katholieke Universiteit Nijmegen verving de ‘K’ door de naam van de geestelijke Radboud. Misschien is voor Leuven Ladeuze een idee. Mark Waer, Het Nieuwsblad, juli 2010

De crisis rond de katholieke universiteit berust niet alleen op het in-vraag-stellen van de zin van een ideologisch gerichte universiteit. Ze houdt ook verband met de universitaire crisis, die m.i. hierin bestaat, dat de eenheid van de ‘universitas’ ten gevolge van de toenemende specialisatie teloor dreigt te gaan. De crisis rond de katholieke universiteit berust niet alleen op het in-vraag-stellen van de zin van een ideologisch gerichte universiteit. Ze houdt ook verband met de universitaire crisis, die m.i. hierin bestaat, dat de eenheid van de ‘universitas’ ten gevolge van de toenemende specialisatie teloor dreigt te gaan. Hierdoor verkleint zowel de mogelijkheid van de interdisciplinaire dialoog, als de feitelijke gerichtheid van de universiteit daarop en wordt het voor de universiteit steeds moeilijker haar rol van maatschappelijk geweten waar te maken. Hierdoor verkleint zowel de mogelijkheid van de interdisciplinaire dialoog, als de feitelijke gerichtheid van de universiteit daarop en wordt het voor de universiteit steeds moeilijker haar rol van maatschappelijk geweten waar te maken. Het metafysische vacuüm daagt daarom alle universiteiten uit. Het metafysische vacuüm daagt daarom alle universiteiten uit../.. P. De Somer, openingsrede

De specifieke rol van een katholieke universiteit – en die rol heeft Leuven historisch vervuld – bestaat erin een studiecentrum te zijn voor de Kerk, een vrij onderzoekscentrum waarin waarden worden uitgediept. De specifieke rol van een katholieke universiteit – en die rol heeft Leuven historisch vervuld – bestaat erin een studiecentrum te zijn voor de Kerk, een vrij onderzoekscentrum waarin waarden worden uitgediept. Deze taak kan slechts met welslagen worden vervuld in universiteiten waar men beschikt over de nodige vrijheid om onderwijs en research te oriënteren in de richting die men nuttig oordeelt. Ze is niet weggelegd voor de honderden katholieke instellingen voor hoger onderwijs waarvan vele, zoals Mgr. Maertens* het uitdrukte, meer katholiek zijn dan universiteit. P. De Somer, openingsrede * *G.Maertens, Katholieke Universiteit, Kultuurleven, 1967, p

Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Een katholieke universiteit laat zich in haar alzijdige zoektocht naar weten inspireren door de christelijke boodschap van liefde en hoop