Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? C. De Ranter Forumgesprek 29 september 2010
1425: stichtingsbul van paus Martinus V 1797: Franse Republiek heft de universiteit op 1797: Franse Republiek heft de universiteit op 1816: koning Willem I der Verenigde Nederlanden opent een Rijksuniversiteit te Leuven 1816: koning Willem I der Verenigde Nederlanden opent een Rijksuniversiteit te Leuven 1834: Belgische bisschoppen stichten te Mechelen een Katholieke Universiteit 1834: Belgische bisschoppen stichten te Mechelen een Katholieke Universiteit 1835: Katholieke Universiteit verhuist terug naar Leuven na sluiting van de Rijksuniversiteit 1835: Katholieke Universiteit verhuist terug naar Leuven na sluiting van de Rijksuniversiteit
Opdrachtverklaring De K.U.Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit van katholieke signatuur, met internationale gerichtheid, zij heeft het statuut van vrije instelling. Opdrachtverklaring De K.U.Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit van katholieke signatuur, met internationale gerichtheid, zij heeft het statuut van vrije instelling. Leuven, 16 maart 1990
Opdrachtverklaring De Katholieke Universiteit Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit met een katholieke inspiratie en een internationale gerichtheid. Ze heeft het statuut van vrije instelling. Opdrachtverklaring De Katholieke Universiteit Leuven, opgericht in 1425, is een Vlaamse universiteit met een katholieke inspiratie en een internationale gerichtheid. Ze heeft het statuut van vrije instelling. aangepast op 19 januari 2005
Een universiteit dient, voor zover ze academisch is, nergens voor. Juist dit aspect van (zinvolle) nutteloosheid is de grootste dienst die de universiteit de samenleving kan bieden. Een universiteit dient, voor zover ze academisch is, nergens voor. Juist dit aspect van (zinvolle) nutteloosheid is de grootste dienst die de universiteit de samenleving kan bieden. Wil Derkse, Waartoe dient een universiteit?, Streven, november 1995, p
Een universiteit die niet meer door een idee wordt geleid kan maar beter worden opgeheven Een universiteit die niet meer door een idee wordt geleid kan maar beter worden opgeheven Kees Fens† 2008, hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde, Radbouduniversiteit
In this way, the scientia in its different forms can be situated within the framework of a specific sapientia which answers the deepest needs of the human person: the message of Christ. Thus, humanistic education, coloured by Christianity, addresses all aspects of the human being: intellect, will and heart. It is important for the well-being of each person that intellectual capacities are developed in harmony with all dimensions of the human spirit. H. De Dijn, The future of the university, Il Nuovo Areopago, 1-2 (1999), p
Het volgende academiejaar staat in het teken van de 25 ste gedenkdag van het overlijden van rector De Somer. In zijn tijd werd ook nagedacht over de betekenis van ‘katholiek’. Het volgende academiejaar staat in het teken van de 25 ste gedenkdag van het overlijden van rector De Somer. In zijn tijd werd ook nagedacht over de betekenis van ‘katholiek’. In mijn ogen betekent dit dat je lid bent van een familie. Je wil je familieleden helpen, maar je steunt niet per se alles. In mijn ogen betekent dit dat je lid bent van een familie. Je wil je familieleden helpen, maar je steunt niet per se alles. De Katholieke Universiteit Nijmegen verving de ‘K’ door de naam van de geestelijke Radboud. Misschien is voor Leuven Ladeuze een idee. De Katholieke Universiteit Nijmegen verving de ‘K’ door de naam van de geestelijke Radboud. Misschien is voor Leuven Ladeuze een idee. Mark Waer, Het Nieuwsblad, juli 2010
De crisis rond de katholieke universiteit berust niet alleen op het in-vraag-stellen van de zin van een ideologisch gerichte universiteit. Ze houdt ook verband met de universitaire crisis, die m.i. hierin bestaat, dat de eenheid van de ‘universitas’ ten gevolge van de toenemende specialisatie teloor dreigt te gaan. De crisis rond de katholieke universiteit berust niet alleen op het in-vraag-stellen van de zin van een ideologisch gerichte universiteit. Ze houdt ook verband met de universitaire crisis, die m.i. hierin bestaat, dat de eenheid van de ‘universitas’ ten gevolge van de toenemende specialisatie teloor dreigt te gaan. Hierdoor verkleint zowel de mogelijkheid van de interdisciplinaire dialoog, als de feitelijke gerichtheid van de universiteit daarop en wordt het voor de universiteit steeds moeilijker haar rol van maatschappelijk geweten waar te maken. Hierdoor verkleint zowel de mogelijkheid van de interdisciplinaire dialoog, als de feitelijke gerichtheid van de universiteit daarop en wordt het voor de universiteit steeds moeilijker haar rol van maatschappelijk geweten waar te maken. Het metafysische vacuüm daagt daarom alle universiteiten uit. Het metafysische vacuüm daagt daarom alle universiteiten uit../.. P. De Somer, openingsrede
De specifieke rol van een katholieke universiteit – en die rol heeft Leuven historisch vervuld – bestaat erin een studiecentrum te zijn voor de Kerk, een vrij onderzoekscentrum waarin waarden worden uitgediept. De specifieke rol van een katholieke universiteit – en die rol heeft Leuven historisch vervuld – bestaat erin een studiecentrum te zijn voor de Kerk, een vrij onderzoekscentrum waarin waarden worden uitgediept. Deze taak kan slechts met welslagen worden vervuld in universiteiten waar men beschikt over de nodige vrijheid om onderwijs en research te oriënteren in de richting die men nuttig oordeelt. Ze is niet weggelegd voor de honderden katholieke instellingen voor hoger onderwijs waarvan vele, zoals Mgr. Maertens* het uitdrukte, meer katholiek zijn dan universiteit. P. De Somer, openingsrede * *G.Maertens, Katholieke Universiteit, Kultuurleven, 1967, p
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Een katholieke universiteit laat zich in haar alzijdige zoektocht naar weten inspireren door de christelijke boodschap van liefde en hoop