Waarnemen en bijstellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bouw en functies van de huid
Advertisements

Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Thermische letsels.
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Hitteletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Hittekramp Hitte-uitputting Hittestuwing Hitteberoerte Zonnebrand.
3.3 Wolken en neerslag 3T Nask1 3 Het weer.
H10 Regeling Regelmechanismen, temperatuurregeling, regelcentrum, positieve terugkoppeling, negatieve terugkoppeling.
Zonnecollector.
2.3 Verwarmen.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Homeostase.
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Schooljaar 2010 – ASO-TSO Inleiding biologie.
De huid en het onderhuidse bindweefsel
1. Een constant intern milieu
8. Meet- en regeltechniek, een proces besturen
De huid.
Organismen reageren op prikkels
Transport van warmte-energie
Warmte verplaatsen.
Hst 1: Het klimaatsysteem
Warmte.
Centrale Zenuw Stelsel
AFI1 Eliminatie en regulatie Warmteregulatie 1
Thema 16 Hormoonregulatie
Koudeletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Bevriezing Lichte onderkoeling Ernstige onderkoeling.
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 3
Temperatuur en volume: uitzetten of krimpen
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
2.4: veranderend klimaat.
Informatie Hitte-index: Hoe ervaren wij warmte
Enzymen Enzymen: Zijn biokatalysatoren Versnellen reacties
Paragraaf 10.3 Cellen in Bad.
Latijns-Amerika - klimaat
Paragraaf 10.4 Leven is regelen.
Door : Lotte Steffi yade
Paragraaf 4.2 Giraffen en olifanten.
WINA.
Het uitscheidingsstelsel
Thema 4: Waarneming en Regeling
Temperatuurregeling bij de mens
Hoofdstuk 10 Paragraaf 1: Goed geregeld. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken eerste deel paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Hoofdstuk 10 Paragraaf 2: je huid. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 2  Maken paragraaf 2.
Par Bescherming aan de buitenkant: De huid
Effecten van de koude Hypothermie - onderkoeling
5 Transport ©JasperOut.nl.
waarneming en regeling !
Klimaatverandering en de broeikasgassen waterdamp en ozon
Waarneming & Regeling 6 ©JasperOut.nl.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Op sneeuwklas in Zwitserland
Welkom! Kom binnen pak je iPad en open Kahoot!
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
Klimaten van Europa Klas 2.
Warmteletsels Achtergrondinformatie De stofwisseling:
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
De werking van het zenuwstelsel.
Uithoudingsvermogen: Bloed, spieren en voeding
Samenvatting CONCEPT.
Bepalen van de lichaamstemperatuur
Hoofdstuk 2 – les 3 Warmte en temperatuur
De grens met de buitenwereld!!
Lichaamstemperatuur.
Transcript van de presentatie:

Waarnemen en bijstellen Paragraaf 10.1 Waarnemen en bijstellen

Douchen met een ‘ouderwetse’ kraan Regelen watertemperatuur Te warm Koude kraan open Warme kraan dicht Te koud Warme kraan open Koude kraan dicht

Regelkring Zintuigen huid Hersenen Spieren Waarnemen watertemperatuur. Hersenen Vergelijken waargenomen temperatuur met gewenste temperatuur. Spieren Zorgen voor het draaien aan de kranen. Regelkring begint weer van voren af aan…

Blokschema regelkring Norm De gewenste waarde. Sensor of receptor Neemt waar en stuurt waarneming door. Regelcentrum Vergelijkt de waargenomen waarde met de norm. Negatieve terugkoppeling Reactie op waargenomen waarde, waardoor deze verandert richting de norm. Effector Voert het signaal uit dat vanuit het regelcentrum komt.

Blokschema regelkring Norm Receptor Regelcentrum Negatieve terugkoppeling Effector Effect

Blokschema regelkring Norm Receptor Regelcentrum Negatieve terugkoppeling Effector Effect

Schil en kern Schiltemperatuur Kerntemperatuur Temperatuur aan de buitenkant van je lichaam. Wisselt Kerntemperatuur Temperatuur binnenin je lichaam. Lichaamstemperatuur. Altijd rond de 37 °C Grootte van kern wisselt. Nooit kleiner dan hoofd en romp.

Constant houden lichaamstemperatuur In rust 18% van de warmte afkomstig van spieren. Bij inspanning 20x zoveel warmte productie. Gevaar dat lichaamstemperatuur boven 42 °C komt.

Afkoelen door bloed Bloedvaten in huid worden wijder. Hierdoor stijgt de schiltemperatuur en daalt de kerntemperatuur. De huid wordt warmer en straalt meer warmte uit. Verschil in temperatuur huid en omgeving is groter  toename geleiding van warmte naar de lucht. Opgewarmde lucht bij huid stijgt op, waardoor meer warmteverlies door stroming.

Afkoelen door zweten Zweetklieren produceren meer zweet. Het verdampen van zweet kost warmte. Deze warmte komt uit de schil, waardoor het bloed afkoelt.

Waarom is een te hoge temperatuur gevaarlijk? Eiwitten denatureren wanneer ze te warm worden. (Ze veranderen van vorm.) Enzymen zijn eiwitten. Door verandering van vorm verliezen ze hun functie. Allerlei processen in je lichaam verlopen slechter. Boven 42 °C denatureren de eiwitten die een functie hebben bij het regelen van de lichaamstemperatuur. Hierdoor zal de lichaamstemperatuur nog hoger worden.

Aan de slag!! Lezen §10.1 Huiswerk: maken §10.1 Bladzijde 248 t/m 251 Opdracht 1 t/m 10