Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Nederland participatieland?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
“Allemaal Opvoeders” Korte presentatie over het onderzoek
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
SBL conferentie lerarenregister
Samenwerken in burgerschap
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Actief burgerschap in en door sport
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Wis meso.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Jeugdbeschermingskader
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Pedagogiek als beroep.
Alliantie GenderDiversiteit
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding naar een cultuur van inclusief burgerschap Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht

Centrale thema’s: Opvoeding is gedragsregulering geworden Dominantie van het risico-denken Verwaarlozing belang sociale netwerken & civil society Jeugd gedijt beter in rijke sociale netwerken Belang van opvoedings-idealen relatie opvoeding & democratische rechtstaat opvoeding als tegenwicht voor polarisatie en haat

At Risk model:

Opvoeden is per definitie strijd Vrijheid & grenzen stellen Cultuurbehoud & cultuurvernieuwing Hier en Nu & toekomstorientatie Wijlijken opvoedingsstrijd te willen vermijden, en leggen probleem ‘in’ het kind (etikettering)

Opvoeding & onderwijs: Dragen bij aan inburgering van kinderen en jeugdigen in de samenleving (pedagogische dimensie!) Doel: bevorderen van democratisch burgerschap (verantwoordelijkheid, tolerantie, respect, rechtvaardigheid etc.) Zullen we zeggen dat dit gaat om cruciale sociale talenten van kinderen?

Inclusief burgerschap Op de loer liggen: Wij-zij denken Morele en sociale uitsluiting Dehumaniseren Tenzij we kinderen het tegendeel leren: Leren zien van overeenkomsten Tegenstellingen is niet hetzelfde als uitsluiten Humaniseren: het menselijke in de ander

Het verborgen curriculum van jeugdzorg & jeugdbeleid Proefschrift Dr. Marit Hopman Waarden spelen een belangrijke rol, ook al lijken objectiviteit en neutraliteit de belangrijkste kenmerken Maar: die waarden zijn vrijwel nooit expliciet en transparant.

VB Interventies zijn vaak gericht op waarden als bescherming en veiligheid Ontwikkelen van ‘eigen identiteit’, autonomie, burgerschap etc. spelen geringe rol Veel programma’s gericht op conformtiteit, aanpassing aan sociale normen van de samenleving; conservatief waardenperspectief Weinig ruimte voor persoonlijke beleving van ouders en kinderen

Wat hebben kinderen nodig? Gezaghebbende gemeenschappen, betrokken volwassenen ‘Rijke’ sociale netwerken Een coherente pedagogische omgeving Meerdere generaties Lange termijn perspectief op ontwikkeling en democratisch burgerschap Positief jeugdbeleid:

Positief jeugdbeleid Bildung, dwz: Sociale, culturele en democratische vorming Bevorderen van sociale verbindingen: Bonding: binnen de eigen netwerken Bridging: buiten de eigen netwerken Scheppen van mogelijkheden tot betrokkenheid en participatie van jeugd als actieve burgers Kritisch denken, autonomie, empathie

Positief jeugdbeleid: Investeren in de ontwikkeling van positieve vrijheid Hoe geven mensen samen gestalte aan gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid (ped.civil society) Bijvoorbeeld: Vreedzame Wijken, Allemaal Opvoeders, Ouderbetrokkenheid Investeren in de ontwikkeling van actief & inclusief burgerschap Jeugdbeleid gaat óók over culturele en democratische vorming en participatie van kinderen en jongeren