Les 1: Wat heeft vuurwerk met scheikunde te maken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
VUURWERK Door Bram Beukeveld.
Huiswerktips.
Webquest Webquest. Wat is een webquest? Een queeste (Eng. Quest) is een uitgebreide zoektocht. Je gaat op zoek naar de antwoorden van de vragen die je.
Welkom bij de World Vision Quiz.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Hoe leer je de natuurkunde proef?
6 ASO St-Guido Anderlecht
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Spreekbeurt van Pepijn
Thema 5: Classificatie 1. Opdracht.
Mijn hobby gaat over:vrachtwagen tuning
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
 Het begin  Hoe zijn we op ons idee gekomen?  Hoezo dieren?  het ontwerpen.  Het eindresultaat Hoofdstukken.
Denk aan de sociale competentie
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Door Kato,Niels, Nikita. Wat doet dat Beest daar ? Waarom lig je op je rug ?
Hoeveel ritjes in de botsauto’s
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Groep 5.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Hoe maak je een formule van een zout.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Les 1: Mijn vondst Zoek, bekijk en onderzoek je vondst…
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Rekenen aan reacties Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 3.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hfst.2 §1: Soorten water Je kunt na deze les: -5 verschillende soorten zoetwater en -vertellen hoe de waterkringloop gaat.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Week 1, les 5.
Welkom.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
VUURWERK Door Bram Beukeveld.
Didactisch practicum: aardappels
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Je kunt het lesritme hieronder zo gebruiken, of de symbolen selecteren en er een nieuwe ontwerpcyclus mee maken. Een die goed past bij jouw ontwerp. Als.
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
Observeren Les 7.
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Ongeplande effecten Van particuliere initiatieven
Transcript van de presentatie:

Les 1: Wat heeft vuurwerk met scheikunde te maken? Kijk naar dit filmpje? Luister goed! Bedenk zelf wat vuurwerk met scheikunde te maken heeft. Noteer termen die met scheikunde te maken hebben.

Hoe werkt een vuurpijl?

Ontwerp je eigen vuurwerk! Maak een tekening Maak een ontwerp. Bedenk wat je nodig hebt.

Welke vragen heb je? Wat is de samenstelling van kruit? Hoe maak je kruit? Hoeveel kruit heb je nodig voor je vuurpijl? Hoe groot is de explosie? Metalen verbranden – welk effect? Zouten verbranden – welke kleur? ..................? Afsluitend practicum. Motivatie: 1. zelf vragen formuleren naar aanleiding van ontwerp vraag. 2. demo/practicum/film als inleiding bij het beantwoorden van de vragen.

Resultaten enquête motivatie 4HB Ongeveer 3 x 20 vragen over: Leren en presteren 4,4 ± 1,2 Jouw school en jouw leraren 4,7 ± 0,6 Jou 5,0 ± 0,7 Zeer positief >= 6,0 Positief 5,5 – 6,0 Neutraal 4,5 – 5,0 Negatief 3,5 – 4,0 Zeer negatief <= 3,5 Hoger standaard deviatie bij vragen over leren en presteren wijst op meer variatie in de antwoorden. De hoge standaard deviatie is voor het gevolg van vragen over competitie met andere leerlingen. Leerlingen voelen het niet als een afgang als anderen in de klas zien dat zij ergens moeite mee hebben.

I. Vragen over leren en presteren Ik ben tevreden als ik iets geleerd heb dat ik belangrijk vind (zeer positief) Ik vind het vervelend als ik iets niet begrijp, langzaam werk, hulp moeten vragen (zeer negatief) Ik vind het fijn wanneer ik iets heb geleerd dat ik belangrijk vind (positief). Ik vind het fijn wanneer ik iets nieuws leer (positief) Hoge(re) cijfers halen (positief) Ik zet mij in, werk hard, ben graag als eerste klaar (neutraal) Ik vind het leuk om in de klas iets te doen (neutraal)

II. Vragen over jouw school en jouw leraren De leraren op het Wolfert van Borselen zijn hulpvaardig (positief) zijn geduldig, waarderen goede prestaties, geven vertrouwen (licht positief) weten wie ik ben (neutraal) zijn aardig, moedigen mij aan (licht negatief), zorgen dat ik het beste uit mijzelf haal (negatief) inspireren (zeer negatief) De school zelf De leerlingen vertrouwen erop dat ze een goed opleiding krijgen en de school ze verder helpt (positief). De leerlingen hebben het naar hun zin op het Wolfert en zijn blij dat ze voor het Wolfert hebben gekozen (neutraal). Ik ben trots op mijn school (negatief).

III. Vragen over jou Het vertrouwen dat alles gaat lukken op school (6,2 ± 0,9) en dat de leerling alles kan als hij/zij maar niet opgeeft (6,0 ± 1,0) is erg groot. In 4HB is het groepsgevoel sterk. Er zijn wel een paar leerlingen die zich soms alleen voelen en liever in een andere klas zouden zitten. De leerlingen zijn positief over hun vermogen om goed te kunnen presteren. Over hun studie vaardigheden zijn ze iets minder positief. De leerling heeft het zelfvertrouwen dat het goed komt en dat zijn capaciteiten en vaardigheden toereikend zijn voor succes.

Conclusies en aanbevelingen Evenwicht tussen uitdagen, open opdracht, onzekerheid (kans op gebrek aan interesse) en voordoen, gesloten opdracht, zekerheid (kans op gebrekkig leereffect) is kritisch. Context nauwgezet aan laten sluiten bij voorkennis. Leerlingen op het Wolfert Tweetalig zijn niet gewend aan de vrijheid hun eigen leertrajact te bepalen. Aandacht geven aan aanpassingen bestaande ankerpunten in kennisgebouw. Knelpunten in het individuele leerproces van leerlingen komen sneller ter sprake. Moeite met herkennen overeenkomst tussen voorbeeld en lesstof. Vermogen verbanden te leggen niet overschatten (JCE, V89, No.2, 2012, p.1497). Op nut en verband met het boek wijzen. Gemotiveerde leerlingen werken uit zichzelf niet altijd harder. Beoordeling aanpassen aan probleemgericht onderwijs. Nieuwe poging in 5V met productie en toepassingen van titaandioxide bij redoxreacties. Context minder afbakenen voor de leerlingen?