Basisopleiding Familie- en Organisatieopstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
mei 2010 Woningfonds Apeldoorn De 3 woontorens in Apeldoorn.
Advertisements

Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
I\BMG1U\ 100 STE\110 PROJCOMM\115 \BMG\04. STIB-RVdeProgrès Brussel-Zuidstation De stations van de toekomst
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
?.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opdracht 6 Procesmodel Domeinmodel Regels.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Dans van Vos Weg van Wolf
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Basis schakelingen - wandcontactdoos - enkelpolige schakeling
Hartelijk welkom bij deze Bijbelstudieserie. Thema: “Met Christus gekruisigd”
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
De condensator - De condensator - De condensator op wisselspanning
Presentatie Leefstijltraining.
Fitheid en gezondheid.
Serie/Parallel Schakelingen
HET RELAIS START.
Stroom, Spanning & Weerstand
Tekeningen - Stroomkringschema.
Contactor schakelingen
Halfgeleiders 1 - Opbouw diode - Werking diode
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Motorschakelingen - Werking 3 fase motor - Aan – uitschakeling
Motorschakelingen - Werking 3 fase motor - Aan – uitschakeling
Ster - driehoek schakeling
Ster - driehoek schakeling
Motorschakelingen - Omkeerschakeling
Anamarija Rukavina DreamDiscoverDo.  Waarom?  Onderzoek.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
MS, denken en voelen (Naam org
Rauw en troosten.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
1 Serie leerdiensten ‘Tucht’ 1.Basis en doel 2.Voorwaarden voor goed functioneren 3.Praktijk Waarom tucht? -Heiligheid van de gemeente -Behoud van de zondaar.
(h)erkennen door de bedrijfsarts en de verzekeringsarts
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Online Marketing voor het MBO
Agressie Les 2.
Bron: Wetenschappelijk onderzoek en Documentatiecentrum
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Geweld in partnerrelaties van jongeren
Gezond en ziek.
Intensieve begeleiding
Intensieve begeleiding
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gezond en ziek.
Een probleem van alle tijden maar nu een beetje meer
In de vuurlinie van een pos
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

Basisopleiding Familie- en Organisatieopstellingen Copyright © 2013 Velsen & Partner B.V., Venetiëhof 52, 1019 NB Amsterdam, Nederland. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Velsen & Partner B.V.

Wat zijn Opstellingen? Vorm van psychotherapie Bekend gemaakt door Bert Hellinger Wetenschappelijk bewerkt door Franz Ruppert Basisopleiding (methode Bert Hellinger) Masteropleiding (methode Franz Ruppert)

Symbiotische behoeften van een kind Gevoed worden Verwarmd worden Lichaamscontact hebben Vastgehouden worden Gezien worden Begrepen worden Ondersteund worden Erbij horen Welkom zijn ….. Een kind in wording en een pasgeboren kind is in alles op de onvoorwaardelijke zorg van zijn moeder aangewezen Wanneer zij sterft en er geen hulp van buitenaf komt voor het kind, gaat het kind ook dood Is de moeder ziek, dan dreigt er ook ziekte voor het kind; is de moeder verzwakt, dan is het kind ook in groot gevaar Voor het kind zit er niets anders op dan zich zo goed en zo kwaad als het gaat aan te passen aan moeder De moeder is voor het kind aanvankelijk de enige omgeving waarin het opgroeit. Daarom oriënteert de kinderlijke psyche zich geheel op de enige realiteit die er is: de realiteit moeder. Pas als gewaarborgd is dat de moeder bereikbaar en beschikbaar is, kan het kind zich richten op de rest van de wereld. Dat wordt echter allemaal onbelangrijk als het gevaar bestaat dat de moeder weggaat

Autonomie behoeften van een kind Eigen waarneming, voelen, denken Zelfstandig zijn Creatief zijn Onafhankelijk zijn Vrij zijn Zelf kunnen beslissen ... Eigen waarneming, voelen, denken; dit is de hoofdfunctie; de wereld door je eigen ogen zien, niet door die van anderen. Dan pas ben je zelfstandig Zelfstandig zijn Creatief zijn Onafhankelijk zijn; als je iets zelfstandig doet, ben je niet zo afhankelijk Vrij zijn Zelf kunnen beslissen; wat voegt waarde toe en wat niet? ...

Hoe realiseer je de ontwikkeling van een gezonde psyche? Vader en moeder vervullen de symbiotische behoeftes van een kind met warmte, bescherming, vastgehouden worden, liefde en erbij horen. Beide ouders dragen bij aan de zelfstandigheid van het kind Vader en moeder vervullen de symbiotische behoeftes van een kind met warmte, bescherming, vastgehouden worden, liefde en erbij horen; aan de ene kant moeten ouders adequaat reageren op de bindings behoeften van het kind en aan de andere kant als het kind eraan toe is, aanmoedigen om zijn autonomie verder te ontwikkelen Beide ouders dragen bij aan de zelfstandigheid van het kind

Algemene definitie van het begrip “trauma” Een traumatisering van een mens vindt plaats wanneer in een situatie waarin gevaar dreigt, alle stressverwerkingsmechanismen en stress-verwerkingsstrategieën dienst weigeren en het levens-gevaar zelfs nog toeneemt wanneer het stressgedrag nog langer wordt vertoond Trauma betekent ook dat het contact met de realiteit voor een heel groot deel verloren is gegaan

Het mechanisme van een Trauma-noodgeval bestaat uit: Verstijven Bevriezen Dissociëren en Splitsing van de identiteit Om het overleven veilig te stellen wordt de psyche gesplitst omdat het als geheel niet verder kan functioneren

Gevolgen van een symbiosetrauma Iemand anders leven leiden Geen onderscheid tussen eigen en overgenomen gevoelens Levenslange symbiotische verstrikkingen met de ouders Symbiotische verstrikkingen in andere nauwe relaties Diverse psychische stoornissen (angsten, hyperaktiviteit, depressie, verslavingen, psychosen …) Symbiosetraumata zijn geïnternaliseerde projecties en programma’s die tijdens de opvoeding zijn ervaren. Depressies, verslavingen en psychosen zijn expressies van symbiosetraumata met anderen Iemand anders leven leiden; ik leef niet mijn eigen leven en kan geen onderscheid maken tussen mijn eigen en overgenomen gevoelens Geen onderscheid tussen eigen en overgenomen gevoelens Levenslange symbiotische verstrikkingen met de ouders Symbiotische verstrikkingen in andere nauwe relaties; je neemt het overal mee naar toe; naar het werk, in de relatie en omgang met andere mensen Diverse psychische stoornissen (angsten, hyperaktiviteit, depressie, verslavingen, psychosen …); als gevolg van symbiosetrauma

Daders en Slachtoffers Dader wordt men door een daad waarmee men een ander schade toebrengt Slachtoffer wordt men door lichamelijke of psychische schade Daderschap wordt bewust of onbewust uitgeoefend Iemand kan ook dader ten opzichte van zichzelf zijn Dader wordt men door een daad waarmee men een ander schade toebrengt; bijvoorbeeld door lichamelijk geweld, doodslag, moord, diefstal, of bedrog. Dader kan men ook worden door niet liefdevol te zijn. Hier kan je meteen denken aan de moeder/kind verhouding... Daders voelen zich in het algemeen onschuldig en een deel van de slachtoffers hebben hun daders lief Slachtoffer wordt men door lichamelijke of psychische schade; (door natuurverschijnselen, handelingen van andere mensen), niet alleen van buiten als gevolg van een ongeluk maar ook van binnen (psychisch letsel) Daderschap wordt bewust of onbewust uitgeoefend De schade kan omvangrijk of gering zijn Iemand kan ook dader ten opzichte van zichzelf zijn

Hoe komt men uit de slachtofferhouding? Erkennen van het eigen slachtoffer zijn Erkennen en aanvaarden van de ontstane schade Meeleven met zichzelf toelaten Concrete genoegdoening voor de schade verlangen van de dader, indien mogelijk Afzien van wraak, die de schadevereffening overstijgt Erkennen van het eigen slachtoffer zijn; de kern van de therapeutische begeleiding is dat de cliënt het ‘slachtoffer zijn’ kan voelen zodat empathie voor zichzelf toegelaten kan worden Erkennen en aanvaarden van de ontstane schade; meeleven met zichzelf toelaten Concrete genoegdoening voor de schade verlangen van de dader, indien mogelijk; ik heb recht op een schadevergoeding Afzien van wraak, die de schadevereffening overstijgt; het gaat om de houding om zich uit het ‘slachtoffer zijn’ te bevrijden

Hoe komt men uit de daderhouding? Erkennen van de eigen daden Erkennen van persoonlijke schuld Toelaten van eigen schaamte Meeleven met het leed van slachtoffers Inspannen voor vereffening van de schade Afzien van boetedoening die de schade-vergoeding overstijgt Erkennen van de eigen daden; ik was het, ik heb het gedaan Erkennen van persoonlijke schuld; toelaten om zich te schamen Toelaten van eigen schaamte; als ik me kan schamen, dan kan ik ook meeleven met het leed dat ik anderen heb aangedaan en dan kan ik de volgende stap maken Meeleven met het leed van slachtoffers; ik hoef ook niet meer te doen; ik hoef niet te boeten voor de rest van mijn leven Inspannen voor vereffening van de schade Afzien van boetedoening die de schade-vergoeding overstijgt; ik verlaat dit bindingssysteem, ik doe mijn eigen ding opdat ik niet opnieuw in de dader/slachtofferrol beland

Vragen?