Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
SLA, een brug tussen vraag en aanbod
Nationaal Innovatie Event
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Visie Mensontwikkeling WSD
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Facility management en inkoop
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Incident & Probleem management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
De transparante organisatie Lezing voor Alliander 2 februari 2012 Lezing voor Alliander 2 februari 2012.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen.
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Loyaliteit begint met een warm welkom
Naar een optimaal HR - beleid
Het Rijk van Koning Klant
DMK – week 2.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Waarden & organisatiecultuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Ondernemende Netwerken
Process Mining.
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Klantcontact: toen, nu, straks?
Klachtenbehandeling.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie

In het kort: Organisatie klantgerichtmaken (personeel): Bewustwording, respect, interesse en vriendelijkheid voor klanten, klantgerichtheidstrainingen; Beter managen van klant(verwachtingen): kennis van klanten en klantgerichter communiceren, gedifferentieerde klantconcepten (high end en low end klanten), actief klantmanagement ; Transparantie & uniformiteit van diensverlening: protocollen, gevoel bij klant meer inzicht, storingen verantwoordelijkheid vastleggen; Organisatie (infra)structuur en processen: Protocollen, bevoegdheden, IT, creatie van moments of truth;

Consequenties klantgerichtheid Meer tevreden klanten (betrokken klanten, betere samenwerking) Meer loyale klanten (gebruikers blijven langer) Besparing op marketing- en wervingskosten (klant als ambassadeur), lagere ‘cost of failure’ Beter imago/merkreputatie Continuïteit en verhoging van omzet Beheersing negatieve mond-tot-mond reclame Meer werkplezier personeel (trots, vaardigheden), behoud van kennis en ervaring

‘De klant als ambassadeur’ Klantgerichtheid: Personeel, HR en MT Klachtmanagement Produkt, processen, Service & ICT Marketing & communicatie Customer Management

De 5 fasen Monitoring en verbeteren Verdichten Cultuur en mentaliteit Verrichten Procesontwerp Inrichten Visie, beleid en Leiderschap Richten Bewustwording Belichten

Personeel, HRM en MT Interne & externe klantgerichtheid Medewerkerstevredenheid & spiegelonderzoek Draagvlak/bewustwording creëren voor klantgerichtheid: marketing van klantgerichtheid Motiveren & inspireren, positieve en lerende houding Vast agendapunt MT Status/belang geven aan klantgerichtheid dmv aanspreekpunt/ambassadeur/ leider Klantgerichtheidstrainingen voor alle medewerkers, niet alleen frontoffice Interne & externe klantgerichtheid Cultuur, mentaliteit & authenticiteit Respect Bevoegdheden De juiste mensen op de juiste plaats Personeel MT, HRM

Klachtmanagement Visie , doelstellingen & beleid formuleren Negatieve associatie wegnemen (kl8) Herkenning ‘moments of truth’ Op basis van processen en produkten, niet op fouten van mensen zodat personeel meer ontvankelijk is voor klachten Incentives (hoe meer klachten, hoe beter) Kwaliteits keurmerk IKM Belang dmv klachtambassadeur en klachtcoördinator Kosten: Personeelskosten behandeling Communicatiekosten Responskosten (compensatie, reparatie, coulance) Opbrengsten: Proces verbetering (kostenverlaging) Klantretentie, omzetverhoging/continuïteit Imago verbetering

Klachtmanagement proces Centraliseren: grip op kwaliteit, consistentie Decentraal: slagkracht Toegankelijkheid Website klachtpagina Bewonersboekje Afsluiting reactie op klacht Aannemen Sociale vaardigheden personeel registratie Behandelen Bevestigen Bevoegdheden 3 KPI’s: Eerlijke compensatie Vriendelijkheid Ervaren proces (snelheid) Evalueren/monitoren Klachttevredenheid IT mogelijkheden tbv: Interne analyses Typen klachten Aantal klachten doorlooptijd Verbeteren Oorzaak wegnemen Processen Personeel Produkt

Produkt, Processen, Service & IT Pandratings op basis van voorzieningen Protocollen en uniformiteit (controles, doorschuifbeleid, basisvoorzieningen) Afspraken opdrachtgevers vs gebruikers CRM systeem (correcte input en outputmogelijkheiden) Bevoegdheden medewerkers Definiëren processen & dienstverlening (responssnelheid TD, kosten) Borging kwaliteit dmv monitoring

Marketing & Communicatie Bewonersboekje Brieven etc Website/community Social media (Youp effect) Interne marketing/informatie uitwisseling/delen van successen Kanalen Transparantie Protocollen Onderhoud wel en niet door ad hoc Respons snelheid TD Controles Doorschuifbeleid Klachtmanagement Pand kwaliteit Basis voorzieningen Voor – en nadelen Ad Hoc Vergoeding en bijkomende kosten Klantbinding Positieve acties Meer communicatie Proactief bellen DM’s focusgroep

Customer Management CRM systeem Klantkennis: Wat vind de klant echt belangrijk en wat niet? Dmv focusgroepen, onderzoek en analyses Managen van verwachtingen en eventueel overtreffen Klantbeleving/Koopgedrag/Customer Journey Loyaliteits activiteiten/DM’s Net Promotor Score