Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Europeana Fashion edit-a-thons Faro, Wat is een edit-a-thon?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Processing Structured Hypermedia
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Just Science Done Right!
Expertisemanagement en Expertisesysteem
Verlangen naar God Longing for God
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Who knows something about scenarioplanning?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Expertise Management Methode op hoofdlijnen Hans de Bruin HZ University of Applied Sciences Vlissingen, The Netherlands Oktober 2013 Expertise Management Methode (EMM) van Big Picture Lab is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported-licentie. Gebaseerd op een werk op www.bigpicturelab.nl.

Introductie Expertise Management Methode (EMM) Methode voor inzicht krijgen en verbeteringen tot stand brengen in complexe situaties Kennisborging door het vastleggen van good & bad practices in een Body of Knowledge (BoK) Netwerkorganisatie-ontwikkeling EMM = rijke leeromgeving die continu wordt verrijkt een valorisatie instrument → meerwaarde met kennis oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Introductie EMM bestaat uit vier pijlers Soft Systems Methodology (SSM) Methodologisch raamwerk voor actieonderzoek Expertise Management ontologie (EMont) Model voor het vastleggen van knowing-that (feiten en concepten) en knowing-how (skills) kennis Concept mapping Visualiseren van kennisstructuren Verbinden van nieuwe kennis met bestaande kennis Semantic wiki Best of both worlds: wiki voor user generated content en semantisch web (database) voor structureren van wiki oktober 2013 verdiept gebaseerd op Expertise Management Methode op hoofdlijnen ingebouwd in

DIKW piramide Data: ruwe, niet geïnterpreteerde gegevens Informatie: geaggregeerde data, geïnterpreteerd vanuit een bepaalde context Kennis: inzicht in patronen hoe met informatie wordt omgegaan Wijsheid: begrijpen van patronen. oktober 2013 EMM Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Menselijke kennis The "purpose" of human memory is to use past events to guide future actions. oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Mindset A systems approach begins when first you see the world through the eyes of another. C.W. Churchman, 1968 Think globally, act locally oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Learning for Action Learning for Action: oktober 2013 Learning for Action: A Short Definitive Account of the Soft Systems Methodology and its use for Practitioners, Teachers and Students Peter Checkland and John Poulter Wiley, 2006 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

What is a system? a system has structure, it contains parts (or components) that are directly or indirectly related to each other a system has behavior, it contains processes that transform inputs into outputs (material, energy or data) a systems has interconnectivity: the parts and processes are connected by structural and/or behavioral relationships a system's structure and behavior may be decomposed via subsystems and sub-processes to elementary parts and process steps oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Soft Systems Methodology a very, very short tour We are living in a complex society with “messy” situations that can be improved somehow. SSM is an organized way to tackle problematic situations; it is action oriented. The complexity of situations is caused by different worldviews, which are often taken for granted. People want to act purposefully, with intention. SSM approach: Finding out; Model building: purposeful activity models; Discussing and debating; Taking action: arguably desirable and culturally feasible. These four steps constitute a learning cycle. SSM is group learning. Taking action implies changing a situation in which we can find new opportunities to improve. In short, SSM is a never-ending story. oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

2: Making purposeful activity models P: what? Q: how? R: why? oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

PQR in tekst PQR: Doe P door Q met als doel R. P = wat? Q = hoe? R = waarom? Bijvoorbeeld bij een ramp willen we onszelf in veiligheid brengen (R) door het uitvoeren van reddingsacties (P). Concrete invullingen van een reddingsacties zijn: de ramp bestrijden (Q1) of evacueren (Q2). De PQR formule wordt herhaald toegepast, waarbij een Q op een ander niveau weer de rol van P speelt. Bijvoorbeeld evacueren (P) kan door middel van met de auto vertrekken (Q1) of met een helikopter worden gered (Q2). oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

PQR in een concept map oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Concept mapping A concept map is a diagram showing the relationships among concepts. It is a graphical tool for organizing and representing knowledge: Provides insight in a domain (very useful in education) First step in formalizing a domain (ontology building) Proposition: 𝑠𝑢𝑏𝑗𝑒𝑐𝑡 𝑝𝑟𝑒𝑑𝑖𝑐𝑎𝑡𝑒 𝑜𝑏𝑗𝑒𝑐𝑡 Should read as a sentence, e.g. Hans (subject) houdt van (predicate) muziek (object) Visual Understanding Environment (VUE) (vue.tufts.edu) oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

PQR formula The modeling workhorse oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Interacting contexts oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Levels Level 0 Thesaurus/SKOS Upper ontology: PQR/EMont Level 1 oktober 2013 How to do things from different perspectives (good or bad practices) Related concepts: what, why, who, when, where … Level 1 Domain-specific thesaurus Domain-specific ontology How things were done (good or bad experiences) Documents, Videos, URI’s, … Level 2 Examples Experiences Expertise Management Methode op hoofdlijnen EMM Data-Information Knowledge-Wisdom

Issue-based approach Define the main issue, using a focus question. For instance, a high level focus question is how can we build a resilient community? Define the stakeholders and their concerns. Especially from the concerns from stakeholders, new sub-issues and corresponding focus questions can be derived, resulting in a hierarchy of issues. Work out the issues in terms of goals, beliefs, activities (satisfying goals) in the form of concept maps. The concept maps (one for each issue) form the basis for setting up the wiki. oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Structured interview Based on PQR formula Scenario-based: Ask for a recent, typical scenario fitting the problematic situation, i.e., the stakeholder’s sub-issue Elaborate the scenario, e.g., go into the actions, resources, beliefs, conditions, and control issues What do you expect from others, and what is expected from you? What do you need form others, and what is needed from you? Step back in the scenario, remove the constraints: how would you approach the situation again using lessons learned? if certain limits are removed, how would you approach the situation? The latter step reveals the stakeholder’s worldview (The Q’s in the PQR formula) oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Semantic Mediawiki (SMW) Wiki’s are well suited for dissemination User generated, moderated articles Articles are connected through static links Easy to use Wiki’s are great, but it can be even greater: semantic Wiki: Articles annotated with properties Other articles may contain query's based on properties: dynamic links, always up-to-date Querying the semantic-web with Sparql → A semantic Wiki makes information and expertise accessible in a structured way Take a look at: www.zeeweringenwiki.nl oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen

Concluderende opmerkingen De lijn: data – informatie – kennis – wijsheid Focus op kennis-wijsheid, maakt gebruik van data en informatie Ruime ervaring opgedaan: DoZo/Zorgverband Zeeweringen Building with Nature Resilient communities Flood aware Kennis voor Klimaat Zeeuwse tong Pabo curriculum En vele andere projecten in de maak EMM = SSM + EMont + concept maps + semantische wiki = rijke leeromgeving die continu wordt verrijkt een valorisatie instrument → meerwaarde met kennis Het werkt! EMM oktober 2013 Expertise Management Methode op hoofdlijnen