Werken met de Stercollecties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Flipping the classroom
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Hogere denkvaardigheden
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
moderniseren van het curriculum.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Tip 7: wissel je werkvormen af
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Customize!.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Ict-zaken in het mbo John Hanswijk, Kennisnet Over tabletgebruik, mobile devices en digitale middelen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Presentatie EduCheck SOML
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Docentvaardigheden ICT
Workshop Quayn
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
De eindexamentrainer voor het VO!
Kennisclip Web toepassingen
Chromebooks in lessituaties
Online toetsen en leren met Quayn | 2016
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Herbert van de Voort (docent)
Ontwikkelings-landen
Transcript van de presentatie:

Werken met de Stercollecties Voorstellen

Even voorstellen: John van Dongen : Ster@dviseur VO-content, oud docent biologie, Janneke van Doren: coordinator VO-content, expert VO-content materiaal Dicky van Berkel : Docent wiskunde, maakt gebruik van VO-content materiaal

Bedoeling vanmiddag Inzicht in toestand materiaal VO content Inzicht in mogelijkheden materiaal Inzicht in gewenste koers van de school Keuzewijzer (digitale) content

Criteria eigentijds onderwijs Aandacht voor leerling Professioneel opleiden Modulaire opbouw Op maat aanbieden (differentiëren, …) 21st century skills Variatie in aanbod, opdrachten Conform doelen SLO en eindexamen Slanke, arrangeerbare kernmethode Diagnostische toets, uitleg en oefeningen Nodigt uit tot samenwerken, kritisch denken, …

Programma blok 1 (45 minuten ) Korte inleiding Stercollecties Demonstratie Stercollecties Demonstratie examensite Arrangeren met de Stercollecties

Voorbeeld Stercollectie Toelichting opbouw leerlijn Laat zien: Ieder leerjaar is opgebouwd uit thema’s. Ieder thema bestaat uit een inleiding, een aantal opdrachten en een afsluitende opdracht. Je kunt de link naar het hele thema gebruiken of de afzonderlijke opdrachten. Iedere opdracht bestaat weer uit een inleiding, een aantal stappen en een afsluiting. Er is een werkplan beschikbaar waarin alle onderdelen van het thema gestructureerd zijn weergegeven. De opdrachten zijn opgebouwd uit: video’s audio, kennisbanken met theorie, invuloefeningen, sleepoefeningen, meerkeuzevragen, open vragen, werkstukken en onderzoeksopdrachten. Daarnaast zitten er diagnostische toetsen in het materiaal. Complete leerlijnen Voldoen aan kerndoelen en eindtermen Opgebouwd uit thema’s

Inleiding Werkplan Opbouw Uitleg Oefenen Thema’s Opdracht Toets

VO-Content en ITs Learning Materiaal van VO-Content is zeer snel bereikbaar via ITs Learning omgeving.

Opdrachten, oefeningen, D-toetsen Oefeningen en toetsen zijn interactief D-toetsen: 1 keer antwoorden mogelijk, certificaat Geen leerlingvolgsysteem Digitale en niet-digitale opdrachten Word-versies te downloaden dus zelf aan te passen en uit te breiden – zie docentmateriaal Op basis van de Kennisbank zijn opdrachten, oefeningen en diagnostische toetsen ontwikkeld om het leerproces te activeren en te ondersteunen. De oefeningen en toetsen zijn interactief: de leerling krijgt meteen te zien of een antwoord goed is. Er zijn keuze-, sleep- en invuloefeningen. In sommige oefeningen wordt het percentage goede antwoorden bijgehouden met aftrek voor ‘probeer’-klicks. In diagnostische toetsen kan slechts eenmaal worden geantwoord – bij 80% of meer juiste antwoorden krijgt de leerling een printbaar certificaat op het scherm ten bewijze dat hij/zij de oefenstof in voldoende mate beheerst. Er wordt geen antwoordspecifieke feedback gegeven bij oefeningen – de leerling ziet alleen of iets fout is, maar niet waarom. De docent behoudt dus een cruciale rol als het gaat om tussentijdse uitleg en ondersteuning. De opdrachten zijn lang niet altijd digitaal, maar kunnen ook bestaan uit activiteiten als collages maken, interviewen, schrijven enz. waarbij de computer niet nodig is.

Hoe zet je de Stercollecties in? Vervangend, of aanvullend → arrangeren Voor variatie Als extra oefenstof Ieder device In de les of als huiswerk, Flipping the Classroom … Er zijn veel keuzes te maken afhankelijk van de middelen die je beschikbaar hebt en wat je wilt doen. Vervang een hoofdstuk van je boek of gebruik de opdrachten aanvullend. Zet het materiaal in de elo of zorg dat de leerlingen weten hoe ze bij het materiaal komen Tablet, laptop of computer, voor ieder apparaat zijn versies van de Stercollecties beschikbaar. Gebruik het in de les op het digibord of geef het op als huiswerk en kijk het samen na. Je kunt ook veel verder gaan en er je classroom mee flippen. In verschillende situaties te gebruiken!

Klassikaal lesgeven Activeer voorkennis met de introducties Gebruik de Kennisbanken voor uitleg Zet alles eventueel van tevoren klaar Oefenen van opdrachten samen met de klas Introducties bevatten vaak een leuk filmpje

Projectmatig werken Sommige thema’s kunnen projectmatig behandeld worden (voorbeeld Anne Frank, zie ook de video’s) Werk samen met andere secties aan vakoverstijgende projecten Ga naar buiten: interviewen, filmen etc. Introducties bevatten vaak een leuk filmpje

Flipping the classroom Concept: de theorie uit je les online beschikbaar maken (filmpje, website, …) en leerlingen in de klas gedifferentieerde verwerkingsopdrachten laten doen. Introducties bevatten vaak een leuk filmpje

Vragen?

Docent ervaring Dicky van Berkel

iPad Stercollecties voor een deel in iBook-formaat Ander materiaal: Flash? ! Vanaf augustus 2015: alles in HTML5 Doelstelling is dat Stercollecties op ieder device werken en we leveren weer op één manier aan, een webversie. Maar het bestaande materiaal bevat Flash. Daarom worden er 2 stappen ondernomen: Nieuwe Stercollecties worden gemaakt in html5 Oude Stercollecties worden dit jaar omgezet naar html5. Voor gebruik op de iPad zijn tot die tijd iBooks ontwikkeld voor alle collecties van leerjaar 1.