Werken met de Stercollecties Voorstellen
Even voorstellen: John van Dongen : Ster@dviseur VO-content, oud docent biologie, Janneke van Doren: coordinator VO-content, expert VO-content materiaal Dicky van Berkel : Docent wiskunde, maakt gebruik van VO-content materiaal
Bedoeling vanmiddag Inzicht in toestand materiaal VO content Inzicht in mogelijkheden materiaal Inzicht in gewenste koers van de school Keuzewijzer (digitale) content
Criteria eigentijds onderwijs Aandacht voor leerling Professioneel opleiden Modulaire opbouw Op maat aanbieden (differentiëren, …) 21st century skills Variatie in aanbod, opdrachten Conform doelen SLO en eindexamen Slanke, arrangeerbare kernmethode Diagnostische toets, uitleg en oefeningen Nodigt uit tot samenwerken, kritisch denken, …
Programma blok 1 (45 minuten ) Korte inleiding Stercollecties Demonstratie Stercollecties Demonstratie examensite Arrangeren met de Stercollecties
Voorbeeld Stercollectie Toelichting opbouw leerlijn Laat zien: Ieder leerjaar is opgebouwd uit thema’s. Ieder thema bestaat uit een inleiding, een aantal opdrachten en een afsluitende opdracht. Je kunt de link naar het hele thema gebruiken of de afzonderlijke opdrachten. Iedere opdracht bestaat weer uit een inleiding, een aantal stappen en een afsluiting. Er is een werkplan beschikbaar waarin alle onderdelen van het thema gestructureerd zijn weergegeven. De opdrachten zijn opgebouwd uit: video’s audio, kennisbanken met theorie, invuloefeningen, sleepoefeningen, meerkeuzevragen, open vragen, werkstukken en onderzoeksopdrachten. Daarnaast zitten er diagnostische toetsen in het materiaal. Complete leerlijnen Voldoen aan kerndoelen en eindtermen Opgebouwd uit thema’s
Inleiding Werkplan Opbouw Uitleg Oefenen Thema’s Opdracht Toets
VO-Content en ITs Learning Materiaal van VO-Content is zeer snel bereikbaar via ITs Learning omgeving.
Opdrachten, oefeningen, D-toetsen Oefeningen en toetsen zijn interactief D-toetsen: 1 keer antwoorden mogelijk, certificaat Geen leerlingvolgsysteem Digitale en niet-digitale opdrachten Word-versies te downloaden dus zelf aan te passen en uit te breiden – zie docentmateriaal Op basis van de Kennisbank zijn opdrachten, oefeningen en diagnostische toetsen ontwikkeld om het leerproces te activeren en te ondersteunen. De oefeningen en toetsen zijn interactief: de leerling krijgt meteen te zien of een antwoord goed is. Er zijn keuze-, sleep- en invuloefeningen. In sommige oefeningen wordt het percentage goede antwoorden bijgehouden met aftrek voor ‘probeer’-klicks. In diagnostische toetsen kan slechts eenmaal worden geantwoord – bij 80% of meer juiste antwoorden krijgt de leerling een printbaar certificaat op het scherm ten bewijze dat hij/zij de oefenstof in voldoende mate beheerst. Er wordt geen antwoordspecifieke feedback gegeven bij oefeningen – de leerling ziet alleen of iets fout is, maar niet waarom. De docent behoudt dus een cruciale rol als het gaat om tussentijdse uitleg en ondersteuning. De opdrachten zijn lang niet altijd digitaal, maar kunnen ook bestaan uit activiteiten als collages maken, interviewen, schrijven enz. waarbij de computer niet nodig is.
Hoe zet je de Stercollecties in? Vervangend, of aanvullend → arrangeren Voor variatie Als extra oefenstof Ieder device In de les of als huiswerk, Flipping the Classroom … Er zijn veel keuzes te maken afhankelijk van de middelen die je beschikbaar hebt en wat je wilt doen. Vervang een hoofdstuk van je boek of gebruik de opdrachten aanvullend. Zet het materiaal in de elo of zorg dat de leerlingen weten hoe ze bij het materiaal komen Tablet, laptop of computer, voor ieder apparaat zijn versies van de Stercollecties beschikbaar. Gebruik het in de les op het digibord of geef het op als huiswerk en kijk het samen na. Je kunt ook veel verder gaan en er je classroom mee flippen. In verschillende situaties te gebruiken!
Klassikaal lesgeven Activeer voorkennis met de introducties Gebruik de Kennisbanken voor uitleg Zet alles eventueel van tevoren klaar Oefenen van opdrachten samen met de klas Introducties bevatten vaak een leuk filmpje
Projectmatig werken Sommige thema’s kunnen projectmatig behandeld worden (voorbeeld Anne Frank, zie ook de video’s) Werk samen met andere secties aan vakoverstijgende projecten Ga naar buiten: interviewen, filmen etc. Introducties bevatten vaak een leuk filmpje
Flipping the classroom Concept: de theorie uit je les online beschikbaar maken (filmpje, website, …) en leerlingen in de klas gedifferentieerde verwerkingsopdrachten laten doen. Introducties bevatten vaak een leuk filmpje
Vragen?
Docent ervaring Dicky van Berkel
iPad Stercollecties voor een deel in iBook-formaat Ander materiaal: Flash? ! Vanaf augustus 2015: alles in HTML5 Doelstelling is dat Stercollecties op ieder device werken en we leveren weer op één manier aan, een webversie. Maar het bestaande materiaal bevat Flash. Daarom worden er 2 stappen ondernomen: Nieuwe Stercollecties worden gemaakt in html5 Oude Stercollecties worden dit jaar omgezet naar html5. Voor gebruik op de iPad zijn tot die tijd iBooks ontwikkeld voor alle collecties van leerjaar 1.