JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Ervaringen in samenwerking
Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Organisatie van het gerecht
Van het stenentijdperk naar de 21e eeuw
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
INTERNERING Joris Casselman
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Ontwerpakkoord 13 februari 2014
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Is er nog hoop voor geïnterneerden?
Detentie Antwerpen VDAB.
Is de Deinse meerjarenplanning haalbaar? Dirk Stroobandt GroenRood.
Kordaat straffen = straffen op maat 1 Annemie Turtelboom Minister van Justitie – Ministre de la Justice.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
WORKSHOP II AANPAK DOOR JUSTITIE
Eindelijk vrij! Een terugkeer naar (n)ergens: invrijheidstelling van illegale gedetineerden Femke Terryn 1BASWC.
Internering De definitieve invrijheidstelling van geïnterneerden… a never ending story.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Betrouwbaarheidstypologie
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Huren de oplossing? Inspiratiedag Wonen Haaglanden 19 november 2012.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Politieke instellingen Juridische instellingen
Zorg nieuwe stijl.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Vrouwe justitia.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
Hoofdstuk 3: recht in hun schoenen
Aard en omvang van juridische problemen van burgers
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
OPRICHTING VAN DE FAMILIERECHTBANK
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Wetsontwerp Burgerlijk procesrecht Koen Geens Minister van Justitie 8 mei 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Internering – 22 oktober 2010.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Strafrechtsketen – Brussel,
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Straffen in Vlaanderen – Gent,
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Naar een rechtspositie voor de geïnterneerde Koen Geens minister van Justitie 23 oktober.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
Hoe ruikt een potpourri en hoe ziet een mozaïek eruit ?
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Crossborder 03/07/20217 Ministers Demo Website Q&A.
Strafuitvoering in België. Dweilen met de kraan open?
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Wetsontwerp Burgerlijk procesrecht Koen Geens Minister van Justitie 8 mei 2015.
Transcript van de presentatie:

JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Koen Geens minister van Justitie 18 maart 2015

Plan-methode op maat van uitdaging 9 december 2014 (budget Justitie): belofte om met een Justitieplan te komen tegen de lente 2015 Is ongebruikelijk dermate ‘open’ te communiceren bij beleidsvoorbereidend werk Methode laat draagvlak toe: eerst zich breed informeren, vervolgens plan communiceren, dan aftoetsen, tenslotte legifereren

hink – STAP - sprong hink: hertekening gerechtelijk landschap (→ 2014) STAP: back office – Justitieplan (2015) raderwerk van justitie moet geolied worden focus op kerntaken: output verminderen via input Justitieplan gevolgd door vier “potpourri”-ontwerpen sprong: front office – basiswetgeving (2016-2019) Burgerlijk recht, mib van erfrecht-huwelijksvermogensrecht Ondernemingsrecht (faillissements-vennootschapsrecht) Strafrecht en strafvordering

Uitgangspunten Evenwichten in justitie, onder meer tussen betaalbaarheid en kwaliteit Besparingen in justitie: op termijn realiseerbaar Maatregelen op korte termijn (2015-2016) Gunstige impact op werklast en efficiëntie Startschot voor diepgaande hervormingen Samen met alle actoren van justitie, ten voordele van de burger

Inhoudstafel Enkele cijfers De burgerlijke rechtspleging: minder talrijke en meer efficiënte procedures Efficiënte aanpak van criminaliteit en onveiligheid Efficiënt functionerende justitiediensten

I. Enkele cijfers - output > 1 miljoen rechterlijke beslissingen per jaar Gemiddeld 850 euro per beslissing > 11.000 gedetineerden (> 1/3 voorlopige hechtenis) > 100 gedetineerden per 100.000 inwoners Gemiddeld 50.000 euro per jaar

I. Enkele cijfers – personeel/gebouwen > 22.000 medewerkers Ca 50-50 RO-gevangenissen ca 2.500 beroepsmagistraten (=21,7/100.000 inwoners) > 350 gebouwen (waarvan 34 gevangenissen)

I. Enkele cijfers - financiën Budget van 1,7 miljard euro (+ 150 miljoen euro voor gebouwen): < 0,5 % BBP Verhouding personeel kosten: 74-26 Werking + investeringen, incl. gebouwen: ½ miljard Verhouding RO-gevangenissen: 52-33 750 miljoen euro eigen inkomsten (>40% van de justitie-uitgaven) 2015: 124 miljoen euro besparingen (53 miljoen euro op personeel)

Eigen inkomsten van justitie 70,8 miljoen euro niet-fiscale ontvangsten: 57 mio Belgisch Staatsblad 9 mio Kansspelcommissie 1 mio Regie Gevangenisarbeid 3 mio NICC 671,9 miljoen euro geïnd door Financiën 36 mio griffierechten 59,1 mio gerechtskosten 1 mio euro rechten en boeten rechtsbijstand 27 mio fonds slachtofferfonds 517,8 mio penale boeten 31 mio verbeurverklaringen

II. Burgerlijke rechtspleging: minder en efficiëntere procedures Doelstelling: efficiënt en kwaliteitsvol laagdrempelige toegang en toch geen misbruiken combinatie kwaliteit/snelheid: tussenkomst magistraten beperkter en efficiënter maken Beslechting geschillen binnen een jaar Minder procedures Valorisatie eerste aanleg / minder hoger beroep Geen procedures indien al uitvoerbare titel Minder procedures voor vrederechter en familierechtbank

II. Burgerlijke rechtspleging (vervolg) Efficiëntere procedures Grondige hervorming “ingereedheidbrenging” Aanpassing vormgebreken Structurering conclusies -> eenvoudiger motivering Focus op essentie bij verstek Facultatieve tussenkomst openbaar ministerie in burgerlijke zaken Alleenzetelende rechter Verdergaande informatisering Hervorming procedure onbetwiste facturen Hervorming collectieve schuldenregeling

II. Burgerlijke rechtspleging (vervolg) Stimuleren alternatieve oplossingstrajecten Evenwichtige tweedelijnsrechtsbijstand en aantrekkelijke rechtstbijstandsverzekering

III. Veiligheid - straffen Doelstelling: eigentijds penaal en penitentiair beleid oordeelkundig gebruik van het strafrecht als sanctie-apparaat optimale combinatie vergelding – reclassering, waarbij opsluiting ultieme straf is strafuitvoering op maat van gedetineerde/geïnterneerde conform standaarden EVRM Middelen Wat is strafwaardig? (depenalisering / beleid) Herziening van de straffenschaal Geen gevangenisstraf < 1 jaar Nieuwe autonome straffen

III. Veiligheid – hervorming strafuitvoering Minimale duur: 1/2 in plaats van 1/3 of 2/3 Tot 5 jaar in principe automatische vrijlating mits vervullen voorwaarden Procureur kan de zaak voor de strafuitvoeringsrechtbank brengen Boven 5 jaar systematische tussenkomst strafuitvoeringsrechtbank Veroordeelden zonder wettig verblijf: invrijheidstelling op voorwaarde van niet-terugkeer

III. Veiligheid - strafprocesrecht Uitbreiding mini-instructie (huiszoeking, tap, …) Aanpak procedurefouten Versterken buitengerechtelijke afhandeling (minnelijke schikking, bemiddeling, betalingsbevel) Betekening dagvaarding per (aangetekende) brief Regeling rechtspleging zonder raadkamer Guilty plea Beperken verstek Assisen: minder zaken door correctionalisering

III. Veiligheid – voorlopige hechtenis Raadkamer elke twee maanden: in nabijheid van de gevangenis Beperking voorlopige hechtenis (herziening bepaalde straffen): 1-3 jaar: enkel via elektronisch toezicht 3-5 jaar: maximale duur van bv 4 maanden 5 jaar: verlengbare maximale duur van 6 maanden Personen zonder wettig verblijf Verlenging aanhoudingsduur 24u (Gw.)

III. Veiligheidsbeleid Evenwicht efficiëntie – privacy Kadernota Integrale Veiligheid Performante en goed samenwerkende inlichtingendiensten Overheveling fysieke beveiliging van Veiligheid van de Staat naar politie Efficiënte inning verkeersboetes (“Crossborder”)

III. Veiligheid: gevangenissen en geïnterneerden Inwerkingtreding penitentiaire wetgeving Gezondheidszorg gedetineerden Toezicht en klachtenrecht Detentieplanning Geïnterneerden: 4.000 geïnterneerden waarvan 1,000 in de gevangenis Betere rechtspositie Aangepast zorgtraject via uitbouw forensisch psychiatrisch zorgnetwerk Beveiligd klinisch observatiecentrum (POKO)

IV. Efficiënte justitiediensten - ICT Elektronisch dossier Hardware Stappenplan Maatregelen korte termijn: e-Box e-Depot e-Deposit e-PV Databank vonnissen en arresten Pilootproject: rechtbanken van koophandel

IV. Efficiënte justitiediensten Uitgaven beheersen Hervorming gerechtskosten Schaalvoordelen Minder verplaatsingen Inkomsten verhogen Betere inning penale boetes Hervorming rolrechten Verbetering werking COIV

IV. Efficiënte justitiediensten (vervolg) Doordacht gebouwenbeleid: Masterplan gevangenissen Masterplan gerechtsgebouwen Efficiënter intern beheer van rechtbanken Mindere vredegerechten Proefproject eenheidsrechtbank Betere personeelsbeheer: Grotere mobiliteit Langer werken

IV. Efficiënte justitiediensten - beheersautonomie Beheersovereenkomsten tussen minister en zetels vanaf 2017 Overdracht van middelen en bevoegdheden op het gepaste beheerniveau Gekoppeld aan meetbare doelstellingen rond gerechtelijke achterstand, kortere doorlooptijden en efficiënter beheer

IV. Efficiënte justitiediensten – penitentiair personeel Intensief sociaal overleg in 7 werkgroepen Verlof voorafgaand aan pensioen (VVP) Vorming personeel Rationalisering werkmethodes Gegarandeerde dienstverlening Veiligheidskorps

Stap voorwaarts Uitvoering Justitieplan: de stap Wetboeken: de sprong Vier “potpourri”-wetsontwerpen in 2015 Speciale wetten (bv. internering) Wetboeken: de sprong Zomer 2015: krachtlijnen vaststellen Uitschrijven met behulp van klankbordcommissie Voorleggen aan regering en parlement met oog op aanname in 2016-2018

Koen GEENS Minister van Justitie Waterloolaan 115 B-1000 BRUSSEL Telefoon: +32 (0)2 542 80 11 info.kabinet@just.fgov.be