Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving heeft De identiteit van het straatkind is straat Hulpverlening die die identiteit afkeurt vindt geen aansluiting
Inzichten opgepikt van streetwize Wie de straat inruilt voor een alternatief doet dit vanuit instrinsieke motivatie Pas als je jezelf naar waarde schat en weet wie je bent en wat je kan, kan je voor jezelf keuzes maken Opbouw van eigenwaarde is het fundament
Inzichten opgepikt van streetwize Je empatisch inleven in je klant is cruciaal om een waardevol product neer te zetten Balans tussen empathie en responsabilisering Empathie zonder responsabilisering leidt tot victimiseren = disempowerend
4 streetskills Positieve focus Veerkracht en wendbaarheid Proactieve creativiteit Coöperatieve competitie
2 fundamentele drives Talenten zingeving
Ervaringen BBJ Protestgedrag als oplossing Afwijzing en verlies als levenspatroon Destructief recht als drive Zelfvervreemding Flarden van dromen Verstoord invloedsbesef Deviante cultuur als hulpbron
Ervaringen BBJ Maatschappelijke noodzaak Hulpverlening of normering? (ongewild) afkeurende interventies: diagnostische modellen; medicatie Beheersen van deviant gedrag
Ervaringen BBJ Relationele binding als bedding Als veranderen stopt stopt ook de spiraal van wederzijdse afwijzing
Talent Motivatie Analyse TMA Een competentie is het vermogen om … en bestaat uit kennen, kunnen en attidtude
TMA Een drijfveer is een innerlijke behoefte. De graad van noodzaak tav een bepaalde drijfveer organiseert de gedragsvoorkeuren
TMA emotionele balans EIGENWAARDE ONTZAG STEUNBEHOEFTE STRESSBESTENDIG & DRUK
TMA motieven AANZIENBEHOEFTE AFWISSELING AMBITIE & UITDAGING
TMA sociale talenten CONFORMEREN EXTRAVERSIE HULPVERLE NEN SOCIALE EMPATHIE SOCIABILITEIT & CONTACT
TMA beïnvloedende talenten DOMINANTIE ENERGIE & ACTIE CONFRONTATIE VOLHARDING
TMA Leidinggevende talenten BESLUITEN NEMEN ONAFHANKELIJK DENKEN & HANDELEN VERANTWOORDING EN LEIDERSCHAP
TMA organisatorische talenten DOELGERICHTHEID ORDE & STRUCTUUR PRAGMATISME
TMA Talenten zijn in positieve termen geformuleerde gedragsvoorkeuren die uitzonderlijk voorkomen Elke graad van behoefte is in positieve termen geformuleerd
Drijfveer -> talent
Kennis Vaardigheden Overtuigingen, waarden en normen Motivatie en ambitie Kwaliteiten en Persoonlijkheid Intelligentie (IQ, SQ & EQ) Competenties zijn bekwaamheden die tot uitdrukking komen in waarneembaar gedrag Gedrag
Vertaling naar TMA
?