Secundaire notatie in een argumentatief diagram C. Colak, D. Gulik, M. Kersten, M. van der Matten en D. Vroom
Inhoud Inleiding Onderzoeksmethode Resultaten Discussie Conclusies en aanbevelingen
Inleiding Secundaire Notatie Clusteren Overall structure Complexe relaties Lineariteit Samenvatten
Inleiding II Probleem Vraagstelling “Herinneren studenten, tussen 17 en 25 jaar oud, argumenten beter in een argumentatief diagram met overall structure en samenvattingen?” Doelstelling
Onderzoeksmethode Participanten 40 participanten 17 – 25 jaar MBO, HBO en Universiteit Scholen Materialen Argumentatief diagram Vragenlijst
Onderzoeksmethode II Ontwerp Groep 1: met ‘overall structure’ en ‘samenvatten’ Groep 2: zonder ‘overall structure’ en ‘samenvatten’ Procedure
OV-chipkaart Gemakkelijk Reizen met 1 chipkaart? Veiligheid neemt toe Daling personeelskosten Ritprijs o.b.v. kilometers Anonieme versie duurder Inbreuk op privacy Blinden en slechtzienden Prijsverhogingen Inzicht in reisgedrag Betaalmiddel Saldobehoud bij verlies/diefstal + - Slecht toegankelijk voor blinden en slechtzienden Onduidelijk of je in het gehele openbaar vervoer wel met één chipkaart kan reizen OV-chipkaart gaat ten koste van de privacy van reizigers Oude systeem zones vervalt: ritprijs wordt gebasseerd op afgelegde afstand in kilometers Bij verlies of diefstal van de kaart kan het saldo overgezet worden naar een nieuwe OV-Chipkaart
OV- chipkaart Gemakkelijk Inzicht in reisgedrag Veiligheid neemt toe Daling personeelskosten Oude systeem zones vervalt: ritprijs wordt gebasseerd op afgelegde afstand in kilometers Anonieme versie van OV-chipkaart is duurder OV-chipkaart gaat ten koste van de privacy van reizigers Slecht toegankelijk voor blinden en slechtzienden Mogelijk stiekeme prijsverhogingen Onduidelijk of je in het gehele openbaar vervoer wel met één chipkaart kan reizen Je kan er mee betalen Bij verlies of diefstal van de kaart kan het saldo overgezet worden naar een nieuwe OV- chipkaart
Resultaten Hypotheses H0: Studenten, tussen 17 en 25 jaar oud, herinneren argumenten over de ‘OV-Chipkaart’ beter in een argumentatief diagram met ‘overall structure’ en ‘samenvatten’. H1: Studenten, tussen 17 en 25 jaar oud, herinneren argumenten over de ‘OV-Chipkaart’ niet beter in een argumentatief diagram met ‘overall structure’ en ‘samenvatten’.
Resultaten II Zonder sedundaire notatie 2.00 (1.10) Met secundaire notatie 4.38 (1.01) Positieve argumenten 2.35 (.99) Positieve argumenten 4.30 (1.22) Negatieve argumenten 1.65 (1.39) Negatieve argumenten 4.45 (1.00) - Tweezijdige T-toets - (t(38) = 7.11, p <.001, = <.025). - Verklarende variantie: 55%
Resultaten III
Discussie Oordelen participanten Positieve/ negatieve argumenten Lengte/ moeilijkheid argumenten Betrouwbaarheid
Conclusie & aanbevelingen Conclusie Aanbevelingen Argumenten Grootschalig onderzoek
Vragen ?