Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Het nieuwe leren en social software
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Team Creja’s Christopher, Renske, Eliel, Jill, Amber, Sjef
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Workshop Onderzoeksontwerp
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT in het Onderwijs bij TBM
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
Transdisciplinaire projecten
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
2. Eduscrum als activerende didactiek
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Beter Onderwijs Nederland
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Van startbekwaam naar …..
Innovatie in het onderwijs
Burgerschap Samenwerkend leren
Resultaten ICT monitor 2002
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Experimentele modevormgeving
Transcript van de presentatie:

Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT Emiel van Puffelen Stoas Onderzoek Wageningen

Leren directe kennisoverdracht vanuit docenten of vanuit informatiebronnen kennis wordt individueel geconstrueerd door de lerende persoon op basis van interpretatie van ervaringen in de wereld

Onderwijsontwerp moet dus meer gericht zijn op het creëren van: constructivistische leeromgevingen (CL) die individuen stimuleren tot kennisconstructie

Volgens Jonassen (1998) moeten CL’s voorzien in: vraagstukken, problemen, projecten, (gerelateerde) casussen informatiebronnen kennisconstructie gereedschappen ondersteuning van het samenwerken en gevoel voor context

Informatie en Communicatie Technologie (ICT) ondersteuning van onderwijs: web informatietechnologie ICT interface voor sociale interactie

ICT interface voor sociale interactie kan gebruikt worden voor: ondersteuning van het samenwerken en gevoel voor context

Web informatietechnologie kan gebruikt worden voor: vraagstukken, problemen, projecten, (gerelateerde) casussen informatiebronnen kennisconstructie gereedschappen

Doel van het onderzoek Het vinden en testen van een optimale ontwerpstrategie voor een Constructivistische Leeromgeving met gebruik van ICT voor de informatie (constructie) functies.  

Aanpak van het onderzoek doelgroep: 18 een CL ontwerpende docenten van Wageningen Universiteit ondersteuning van het groepsontwerp proces en de vormgeving op het web interviews met docenten aan het begin van het ontwerp en bij het einde van de cursus observatie van docentenbijeenkomsten tijdens ontwerp, constructie en cursus bezoek van groepswerk van studenten meting van de mening van de studenten middels een web-enquête aan het einde van de cursus

De taak casus georiënteerd onderwijs voor 180 eerste jaars studenten van Wageningen Universiteit multidisciplinaire introductie in de omgevingswetenschappen; met bijdragen van 18 docenten vanuit 14 leerstoelgroepen cursus: 8 weken van 4 uur per dag start van het project : april 2000 start van de cursus: september 2000

Het team

De ontwerp-bijeenkomsten

Resultaat van het ontwerpen De docenten hadden in het begin geen idee omtrent de aanpak, in de eerste sessies besloten ze tot gebruik van: een casus georiënteerde aanpak groepsbijeenkomsten (18 groepen van 10 studenten) gericht op gemeenschappelijk werken gedurende de cursus direct fysieke aanwezigheid / uitwisseling bij deze bijeenkomsten presentatie-software voor het maken en presenteren van de groepsresultaten een eenvoudig web-interface

Web interface

Constructie resultaten groepsdiscussies gericht op structuur en voorbeelden op het web casusinhoud en een verklarende woordenlijst omgevingswetenschappen werkschema, gegevens van de docenten en zoekfuncties fotobibliotheek met uitleg gericht op omgevingswetenschappen substantiële bijdragen van de meeste docenten doordat ze net gezamenlijk een web-constructie cursus hadden gevolgd

De ontwerpcursus voor docenten

Plenaire introductie van het vak

Groepswerk van de studenten

Resultaat van het vak: indrukken studenten gebruikten de informatiefuncties op het web om hun vragen te formuleren en op te lossen studenten deelden elkaar taken toe en werkten alleen of in kleine groepjes aan die taken studenten presenteerden hun werk halverwege en aan het einde van de cursus

Resultaat van het vak: mening van de docenten docenten waren verrast door de hoge kwaliteit van de presentaties door de studenten docenten vonden dit een plezierige onderwijsvorm, en waardeerden hun nieuwe rol

Resultaat van het vak: enquête via het web geïntroduceerd in de laatste week respons was 61% (109 van 180 studenten) goede waardering m.u.v. van het begin waarbij de docenten niet klaar waren geweest

Conclusies ontwerp van CL met ICT vergt begeleiding van interactie tussen ontwerpers ontwerpen met een groep vergt vrij veel bijeenkomsten zodra de onderwijsopzet duidelijk is, kunnen de informatiefuncties via het web, worden ontworpen verplaatsen van informatiefuncties naar het web, helpt docenten om te schakelen van doceren naar begeleiden van actief leren tevens stimuleert het intensief groepswerk

Conclusies casusconstructie kost veel tijd, en ondersteuning met web-functies maakt dat proces maar iets sneller web-presentatie van casusmateriaal is een prima toepassing van ICT voor onderwijs optimaal gebruik van casusmateriaal, vergt combinatie met de sociale functies binnen een CL

Slotopmerking De CL hielp de studenten om samen te leren, en hielp een grote groep docenten om samen te werken, met veel resultaat in korte tijd.