User Experience Design

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ontstond dit initiatief ?
Advertisements

kaarten op internet publiceren
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Heatmap.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Gebruiksvriendelijk ontwerpen: gebruik je gebruikers
The CAF Procedure voor externe feedback
Oplossingen in Training & Opleidingen voor ons distributie kanaal.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Usability analyse.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Marketing Werkgroep 6.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Workshop Testen 18 februari.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Tabel 3.1 Indeling van de bevolking
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Clingendael online zalen reservering Niet ingelogde bezoeker reis door de tijd toon wel/geen zalen bekijk details.
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Business Marketing Management
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
NLT modules en excellentiebevordering
Gebruiksvriendelijke websites
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Online marketing Expert (in een week)
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
Medmec04 Engagement.
4. Online strategie Internet scorecard
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
PERSONAS Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Planning producten COINS(2.o) Frans van Dam Projectleider COINS2.0 1.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
Customer Journey Content Mapping
Heatmap.
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Usability voor het web en mobiele apparaten
Lesgeven zonder cijfer?
Hoe te gebruiken 1 Verwijder de lijnen en tekst die u niet nodig hebt
Maak een site en onderscheid
De website.
Transcript van de presentatie:

User Experience Design Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

DOELSTELLINGEN VAN DE CURSUS Aantonen dat UX belangrijk is Beschrijven van een user design framework voor het ontwikkelen van interactieve toepassingen waar van begin tot eind de gebruiker centraal staat De gebruikers en hun doelen leren begrijpen via veldonderzoek, personas, use cases, card sorting en andere technieken Maken van goedkope wegwerpprototypes met het oog op frequente feedback door gebruikers Opstellen van usability indicatoren; uitvoeren van metingen en testen met A/B, SUS, heuristische evaluatie, gebruikerstesten... Leren kennen van interface design patronen met hun sterke en zwakke punten

WAAROM UX BELANGRIJK IS – BUSINESS GOALS Doelen van interactieve toepassingen (app, website, software...): producten online verkopen publiek bereiken met een online campagne diensten en producten promoten via e-mail inschrijvingen voor een nieuwsbrief verzamelen tijd besparen (met b.v. nieuwe adminstratiesoftware) advertentie-inkomsten verzamelen (met b.v. een gratis toepassing of website) gebruikersinformatie verzamelen bijhorende product verkopen (b.v. iPod, microgolf) -> dit zijn de business goals

WAAROM UX BELANGRIJK IS – DE CONVERSIETRECHTER Een bezoeker van b.v. een website doorloopt typisch vier stappen: gewaarwording (b.v. site bezoeken) interesse (b.v. producten bekijken) behoefte (b.v. product in winkelwagen plaatsen) actie (b.v. offectief overgaan tot de koop) Conversie: het aantal bezoekers dat effectief tot actie overgaat. Conversie maximaliseren = meer bezoekers (weinig invloed) + betere usability (veel invloed)

WAAROM UX BELANGRIJK IS we geloven in een betere wereld usability is een boeiend en uitdagend onderwerp om ergernissen weg te werken betere usability = minder hindernissen + tevreden gebruikers minder hindernissen = betere conversie tevreden gebruikers = meer bezoekers meer bezoekers + betere conversie = business goals beter bereikt (= happy boss)

WAAROM UX BELANGRIJK IS

WAAROM UX BELANGRIJK IS Apple iOS6 maps

WAAROM UX BELANGRIJK IS

UX DESIGN FRAMEWORK ISO 9241-210 framework

UX DESIGN FRAMEWORK gebruikerscontext: specificaties: ontwerp: veldonderzoek persona’s, storyboards, ... specificaties: page tables business & user goals ontwerp: schetsen wireframes prototypes style guides evaluatie: gebruikerstesten expert reviews metingen (bezoekers) iteratief proces gebaseerd op metingen en testen waar de gebruiker centraal staat

UX DESIGN FRAMEWORK – ITERATIEF PROCES waterfall iteratief

UX DESIGN FRAMEWORK – GEBRUIKERSMETINGEN

BENODIGDHEDEN Sharpies of gelijkaardig (individueel aan te kopen): 1 met fijne punt 1 met ultra fijne punt voor details een tweetal grey markers voor schaduwen, buttons enz... een gele highligher verkrijgbaar bij http://www.schleiper.com/ of online via http://www.harolds.nl/

BENODIGDHEDEN Ander materiaal (zal ter beschikking zijn): herkleefbare lijm tippex postits schaar, papiersnijder steekkaarten papier ...

vakinhoud is nagelnieuw; bijsturingen zullen vermoedelijk nodig zijn EVALUATIE ECTS: “100% combinatie van permanente evaluatie, thuiswerk en/of project(en)” vakinhoud is nagelnieuw; bijsturingen zullen vermoedelijk nodig zijn concrete invulling zal afhangen van het verloop van het vak Vorig jaar vooral gefocussed op algemene usabilityregels en de productie van wireframes met sotware als Axure, maar dat bleek slechts een beperkt succes; studenten bleven toch hangen in ontwerpcliches, in de technische aspecten van Axure en onbelangrijke zaken als lettertypes of preciese positionering. Ondertussen hebben we alletwee cursussen UX gevolgd, en is de aanpak veel wetenschappelijker en gestructureerder. Maar de totaal nieuwe inhoud betekent ook dat dit jaar een try-out is, waar heel wat bijsturing nodig zal zijn. Daarom is het moeilijk nu al in detail te beloven hoe we zullen evalueren, maar we zullen onze uiterste best doen hier op tijd en zo duidelijk mogelijk over te communiceren. Het wordt in elk geval een gemeenschappelijke ontdekkingstocht; feedback over goede en slechte zaken en suggesties zijn altijd welkom.