LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
2000 – 2010 2010 - 2020
LEERLINGENONTWIKKELING IN HET PO
Cijfers op een rij Primair Onderwijs Landelijke daling tot en met 2020 ca. 100.000 leerlingen – 6,6% Daling in bekostiging ca. € 500 miljoen Daling met ca. 7.000 formatieplaatsen tot en met 2020 – 6,6% Er zijn verspreid over het land bijna 70 gemeenten met meer dan 30% daling in 2020 ten opzichte van 2011
Cijfers op een rij Voortgezet Onderwijs Landelijke daling VO tot met 2020 ca. 20.000 leerlingen – 2,5% In 2028 ca. 50.000 leerlingen – 6,25% In 2020 is de bekostiging ca. € 150 miljoen lager in 2028 ca. € 380 miljoen In 2020 is het aantal arbeidsplaatsen ca. 2.200 lager in 2028 ca. 5.500
GROTE VERSCHILLEN PER REGIO Ligging – internationaal Bevolkingsdichtheid – urbaan – ruraal Sociaal – cultureel – geschiedenis Ambities - aanpak
REACTIE OP KRIMP Ontkenning Bewustwording Bestrijding Op zoek naar aanpak
ONDERWIJS Minder leerlingen minder geld Kleinere scholen – minder scholen Opleidingsaanbod VO-MBO-HBO onder druk Personeel
PRIMAIR ONDERWIJS Kwaliteit van het onderwijs voorop Toegankelijkheid – opheffingsnormen Kleine scholen toeslag – doelmatigheidskorting Ontwikkeling Brede Scholen – kinderopvang Herziening scholenaanbod: School naar kind of kind naar school brengen?
VOORTGEZET ONDERWIJS Opleidingenaanbod – doelmatigheid Samenwerking horizontaal – planning opleidingen Samenwerking verticaal – VMBO – MBO Sleutelexperimenten
STELSEL Opheffingsnormen 3->5 onder 23 Samenwerkingsschool – FER Fusieregeling – vaste voet Bundeling opleidingen - RPO Experimenteerartikel – motie Van Bochove
Onderzoeken Kostenontwikkeling bij krimp PO en VO Financiële deskundigheid PO en VO Personeel – frictie in tijd, plaats en beleid
KRIMP IS EEN REALITEIT Pro – actieve aanpak noodzakelijk – anders grote financiële problemen!! Regie is een groot probleem – stelseleigen Gedeelde verantwoordelijkheden Communicatie moeilijk Mobiliteitsbevordering personeel