‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Praktisch verkeersexamen
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
verkeerskrant gemaakt door:
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Fietsroute Verkeersexamen
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
digitale verkeerskrant van Rilland
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Welkom!.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Inspiratieboek snelle fietsroutes
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Fietsparkeren Spoorzone Delft
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Dr. Cisca Griffioen, voorzitter bewonersplatform Zuidas
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Les 1: Verkeer.
Recreatief fietsen in Het Groene Woud:
Van krachtwijk naar fietswijk
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Innovatie Inkopen een praktijkvoorbeeld
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Klankbordsessie 2 december 2015
Kennedybaan geschiedenis
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Uit presentatie Jan Bijlsma voor Leiden: 1. Volgen gemeentebeleid 2 Uit presentatie Jan Bijlsma voor Leiden:   1. Volgen gemeentebeleid 2. Zelfgekozen.
Toekomst van de Fietsersbond
De kracht van de Fietsersbond
Groot Onderhoud Noordkade
De fietser in Maastricht
Transcript van de presentatie:

‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam

Inhoud  Over de Fietsersbond  Over de fietser in het verkeer  Over de fietser in de Zuidas

de Fietsersbond  grootste belangenorganisatie van en voor fietsers  145 lokale afdelingen  leden landelijk, 4000 in Amsterdam  actieve vrijwilligers, > 100 in Amsterdam  ruim 30 professionals op het Landelijk Bureau in Utrecht  In Amsterdam 2 beleidsmedewerkers  Advies, inspraak, meedenken, waar nodig actie

Wat doen we?  Fietskaarten  Routeplanner  Vogelvrije Fietser en Op Eigen Kracht  Ambtelijk overleg en advies (Verkeerscommissies)  Stedelijk Platform Fiets  Politieke lobby

Wat vinden we? “De Fietsersbond komt op voor de belangen van fietsers in Nederland en zet zich in voor meer en betere mogelijkheden om te fietsen”

Fietsbelangen Veiligheid (sociaal en verkeers-) Comfort (goed wegdek, ruime bochten, opstelplek) Directheid (logische, ‘gestrekte’ routes, met weinig oponthoud) Aantrekkelijke routes (bv. schone lucht, beschutting, weinig hoogteverschil) Goede parkeervoorzieningen

De gemeente  Uitgebreid fietsbeleid  Meerjarenprogramma: “kiezen voor de fietser”  Beleidskader Hoofdnetten  Fietsparkeren, diefstal  Uitvoering grotendeels bij stadsdelen

De gemeente  Streeft naar een compacte stad  Wil iedereen tevreden houden  Jaren 70: stad loopt vast  Sindsdien restrictief parkeerbeleid  Daardoor geld en ruimte voor betere inrichting

Duurzaam Veilig  Weg heeft 1 functie  Scheiding verkeerssoorten  Auto’s concentreren op hoofdwegen  30km-gebieden

Voetgangers  Andere benadering  Netwerk of lokale oplossingen  Voetgangers benadelen is fietsers benadelen (of andersom)

Fietsstad  Compacte stad  Concurrentiepositie fiets-auto is goed  Grote doorbraken zijn gestopt (wibautas, haarlemmer houttuinen)  Gunstige bevolkingssamenstelling  …

En dan de Zuidas…  internationale allure?  In elk geval niet de amsterdamse kwaliteiten voor de fiets!

Amsterdam vs. Zuidas  Vrijheidslaan en Mahlerlaan

Amsterdam vs. Zuidas  Weesperzijde (alternatief voor Wibautstraat) vs. Boelelaan (geen alternatief)

Zuidasfietsroute door 30km gebied…

Nav eerste plannen  Lijst (toekomstige) knelpunten  Plannen zorgen voor toenemende drukte  Geen bewustzijn van ontwerpers voor verslechteringen fietsverkeer  Zorgelijke combinatie

2009  Nog steeds geen verheffende fietsplannen  Fietspaden van 1,80 langs grote autowegen  Onduidelijke en ongewenste tijdelijke situaties  Geen keuze fiets/voetganger (RAI, Zuidplein, Mahlerplein)  Stedenbouwkundige argumenten boven verkeerskundige

Safari Mahlerlaan  O->W –kruising garage ABNAMRO –Smal fietspad –Onduidelijk waar je naar de overkant moet  W->O –Bouwverkeer –Stuk fietspad helemaal weg –Drukknop op de hoek  Z->N –Onmogelijk naar het station

Amsterdam vs. Zuidas  Parkeergarage in centrum (de Kolk)  Parkeergarage Mahler

Gelijkvloers oversteken

Wat dan?

 Oost-West verbinding, met kwaliteit minstens zoals nu  Autovrije Noord-Zuid verbinding over Minerva-as  Langs moeilijk oversteekbare wegen 2- richting fietspaden aan beide zijden  Fietsnetwerk apart ontwerpen, niet als afgeleide, niet lokaal per postzegel

Uitruilen Als iets niet gebeurt, wordt de rest veel belangrijker

Elders Maar in de Zuidas, met volgens ambitie de meeste fietsen per km2 van Nederland?

Lichtpuntjes  ‘Goodwill’ voor Minerva-as (voorrang, plek station)  Ambitie uitgesproken voor fietsaandeel  Nog geen besluit over ongelijkvloerse kruisingen

Contact  Fietsersbond Amsterdam  Govert de With  WG plein 84, 1054 RC, Amsterdam   