Autonome auto’s Een onderzoek naar comfort, veiligheid en betrouwbaarheid van autonome functies in automobielen. Abstract In dit onderzoek is onderzocht hoe de acceptatie van autonome technologieën samenhangt met de rijstijl van bestuurders. Hiertoe is een vragenlijst verspreid die naast de rijstijl van mensen ook hun acceptatie van autonome technologieën meet. De resultaten wijzen uit dat mensen over het algemeen minder bereid zijn controle over hun rijstijl op te geven naarmate de impact van de technologieën toeneemt. Wanneer er echter sprake is van ervaring met het gebruik van een technologie, heeft dit een positieve invloed op de acceptatiegraad van deze technologie. H-1. Mensen zullen de technologieën in de lage-impactcategorie het meest accepteren. H-2. Mensen zullen de technologieën in de middelgrote-impactcategorie meer accepteren dan technologieën in de hoge-impactcategorie. H-3. Mensen zullen de technologieën in de zeer hoge-impactcategorie het minst accepteren. H-4. Mensen met voorgaande ervaring met een technologie zullen die technologie meer accepteren dan mensen zonder ervaring met die technologie. H-5. Mensen met een expressieve rijstijl accepteren de autonome technologieën minder dan mensen met een aangepaste rijstijl. H-6. Mensen zijn bereid controle uit handen te geven aan de technologieën tot aan de technologieën in de zeer hoge-impactcategorie. Hypothesen Introductie Recentelijk heeft Google in de staat Nevada de eerste wegvergunning gekregen voor de door hen ontwikkelde autonome auto’s. De door Google ontwikkelde “Google Car” is de bekendste autonome auto die er op dit moment is. Met al deze nieuwe ontwikkeling in het achterhoofd kan men zich afvragen of bestuurders wel bereid zijn hun rijstijl te laten beïnvloeden door (gedeeltelijk) autonome auto’s. In hoeverre zijn mensen bereid controle over hun rijstijl over te geven aan een auto? Discussie Er zijn te weinig mensen ondervraagd. Dit heeft het gevolg dat de resultaten niet gegeneraliseerd kunnen worden naar alle Nederlandse bestuurders. De rijstijl-vragenlijst was niet uitgebreid genoeg om de rijstijl accuraat te meten. Methode Met behulp van een vragenlijst is bij 81 mensen onderzocht in hoeverre zij autonome technologieën zullen accepteren. Deze technologieën zijn ingedeeld op de mate van impact op de rijstijl van de berijder. Er is gevraagd naar voorgaande ervaring en het gevoel van comfort, veiligheid en vertrouwen. Vervolgonderzoek Er zal een onderzoek onderzoek uitgevoerd kunnen worden met de inzet van een autonome auto met een pre- en post-test om de acceptatie te meten. Tim van Bremen - Steven Koppens - Jan-Martin Sijs