Ouderinformatieavond groep 0/1 Een kijkje in de klas Welkom – Voorstellen – Indeling avond – Vragen achteraf
Programma van vanavond Voorstellen Hoe ziet een dag in groep 1 er uit? Algemene informatie OR (ouderraad) MR (medezeggenschapsraad)
voorstellen 2 juffen Ouders De kinderen Wennen aan elkaar, de nieuwe school, de nieuwe juffen, de nieuwe afspraken, de nieuwe inrichting, de te gebruiken ruimten
Binnenkomst Inloop van 8.20 -8.30 Stimuleren jas zelf uittrekken en ophangen Fruit en drinken in de bak Kijk in het postbakje Afscheid in de klas Om 13:15 afscheid op de speelplaats Vanaf 8: 20 - Open deur, korte mededelingen notitieblok, oudergesprekken, evt tussendoor afspraak maken – stimuleren zelf jas uittrekken en ophangen – 13:15 afscheid op de speelplaats
start Begroeten van elkaar Bijzonderheden Welke dag is het vandaag? (vandaag –morgen –gisteren) Wat gaan we doen vandaag? N.a.v. dagritme > deze presentatie
Kring Start ochtend en middag – Dag – Dagritme - Kringactiviteit
Kringactiviteit Taal: (prenten)boek, vertelling, weekendkring, nieuw thema/nieuwe hoek, poppenkast, versje, fonemisch bewustzijn Muziek Voorbereidend rekenen Verkeer Seksuele en relationele vorming Sociaal emotionele ontwikkeling Feest Coöperatieve werkvormen Drama dans Taal > goed taalgebruik, woordenschat, zinsbouw, spreekdurf, boekoriëntatie, verhaalbegrip e.d. Muziek > Ritme, zingen, onthouden, rijm, maken, beluisteren Voorbereidend rekenen > tellen (synchroon), plaatsbepaling, vormen, overige in werkles
Feest Alleen 5 jarigen Traktatie Vanaf 8.30u Ouders zijn van harte welkom! Traktatie > allergieën, kauwgom en lollies niet Opzet verjaardag gelijk
Toiletgebruik Wc- ketting Handen wassen WC kaartjes uitleg
Werkles Aangeven middels dagritmekaart Zelfstandig werken > keuzebord, knuffel, sjaal / ronde; uitgestelde aandacht - Keuzes kind vaak zelf, ook regelmatig door lkr.
Takenbord Uitleg gebruik keuzebord Waarom > zelfstandig keuzes maken, wisselen van act. Dus zelfverantwoordelijk Coöperatief leren > van elkaar leren en met elkaar werken, elkaar uitleg geven, ideeën uitwisselen
Niet storen knuffel individuele begeleiding begeleiding in groepjes kleine kring Niet storen knuffel > individuele begeleiding Ib-er / groepssplan
Vaste ronde Vaste ronde door de groep waarbij ieder kind aandacht krijgt. Bijvoorbeeld: complimenteren, korte hulp en taak bekijken Tijd voor verdiepende instructie/kleine kring. Niet storen sjaal. Uitgestelde aandacht. Vaste ronde > sjaal, uitgestelde aandacht, stimuleren / complimenteren / korte hulp / vragen
Coöperatief leren Van elkaar leren Samenwerken Om de beurt Zoek degene die
Huishoek Huishoek > Samenspel, realiteit, themahoek, rollenspel, sociale omgang, taal, rekenen
Eten en drinken 09.45u klein gezond hapje 10 minuten de tijd om te eten Op vrijdag mogen ze een koek meebrengen Eten en drinken > ouders verantwoordelijk voor keuze gezond eten, binnen 10 min op, wat niet op is mee naar huis
Buiten spelen Kleine speelplaats (ochtend) Grote speelplaats (middag) Samen met groep 2 Buiten spelen > 10:15 – 10:30 activiteitenhoek gr 1 t/m 3 vb hinkelen, knikkeren 10:30 – 11:00 Middag 13:45 – 14:15 2x in de week naar speeltuin
Binnen spelen Bij regenweer in de speelzaal Gymles met toestellen en/of materialen Spelles Binnen spelen > passende gymschoenen zonder veters, op de plank boven kapstok
Tv kijken Koekeloere Hoelahoep Extra uitzendingen zoals Kerst, Sint en vertellingen van prentenboeken Tv > Koekeloere, extra uitzendingen sint en kerst, taal / rekenen, allerlei thema’s
Extra activiteiten Extra
In de groep Excursies Bibliotheekbezoek (tas, pasje)
Groepsoverstijgende activiteiten Sinterklaas Kerst Creamiddag Spelletjesdag Thema-openingen Hoekenwerk met groep 2
Middagen Kring Gymles of buitenspel Hoekenwerk: kiezen via kiesbord, hoeken, begeleiding / volgen in ontwikkeling.
Afsluitende kring Evaluatie werkles Spelletje Verhaaltje Jassen aantrekken. Spullen uit postvak halen. Kring > evaluatie werkles, spelletje, jassen, spullen
Observatie/ registratie open deur Kennismaking (intake), entreegesprekken (na ong. 8 weken) Welbevindingsgesprekken (oktober) rapportgesprekken verslag adhv KIJK! IB-er Open deur: kom altijd bij ons binnen als er iets is. Vervelend om even snel voor school te bespreken dus even een afspraak om 12.00 15.30. Nieuwe lln. Na 8 wkn entreegesprek: hoe gaat het van beide kanten. 1e ouderavond welbevindingsgesprek (nov) 2e ouderavond gesprek a.d.h.v. verslag (begin febr muv gr 2 lln ivm groepsverandering> dec) (combi groep 3 vooral gekeken naar zelfstandige werkhouding, niveau vd lln maakt niet uit. Over hoe het er precies uit gaat zien, zijn wij ook druk doende met studiedagen/werkbezoeken/overleg, tzt wordt u natuurlijk geïnformeerd) 3e ouderavond facultatief + verslag (begin juli) Verslag:adhv kijk! kijk: mijlpalen waar kinderen in hun ontwikkeling zitten. Observeren en invoeren. Kijk! Invullen. Hier staan 17 ontwikkelingsgebieden met ieder zijn eigen ontwikkelingslijn in. Door kinderen te observeren zie je waar kinderen zitten binnen hun ontwikkeling. Hieruit volgt een uitdraai naar aanleiding hiervan maken wij een verslag.
Algemene informatie Schoolgids Informatieboekje Nieuwsbrief Website Leerling-portfolio Inloop ‘s morgens Als er iets is, laat het ons weten!
Website www.bsedithstein.nl
Extra hulp bij verschillende activiteiten Groepsouders? Verzorgen vervoer Extra hulp bij verschillende activiteiten Juffen dag
En dan is het nu tijd voor … Einde presentatie En dan is het nu tijd voor … Einde presentatie > groepsouders, ruimte vragen !!! Dan pas klik!!!