Activeren van voorkennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collectief portfolio groep 3
Enquête invullen met Lareb Intensive Monitoring demo.
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Effectieve instructie
Welkom MAS
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Ouderavond leerjaar 2 3 oktober Maak het verschil Doel: Recht doen aan verschillen tussen leerlingen Havo- en vwo-leerling Didactiek Kwaliteiten.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
College O.-L.-V.-ten-Doorn Eeklo
Informatie- avond groep 6
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Bent u de mentor die ik zoek? Rolmodellen. Mentoring. Netwerken. Empowerment. Uitvalpreventie. Ondernemersgeest.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Het belang van expliciete directe instructie Instructie die werkt!
Informatieavond Groep 4a
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
WELKOM IN GROEP 4!. PROGRAMMA INFORMATIEAVOND GROEP 4: Korte inleiding Leesonderwijs Spellingsonderwijs Rekenonderwijs Werken met groepsplannen Overige.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
vakdidactiek pedagogiek
Mysterie: Moord op de Romanovs
Activerende werkvormen
Rob Goossens Het Werkplan.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Instructie geven en uitvoeren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Een instructie schrijven
Maatschappijleer Nadya Karim
Vergelijkingen oplossen
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Verantwoordelijkheid
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Om de PowerPoint te starten:
opdrachtkaart opdrachtkaart wat ga je doen? wat ga je doen? stap 1:
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Welkom in groep 4!.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Activeren van voorkennis Lesdoel woordenschat cvb-vragen Wat gaan we vandaag leren? Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Concept Lesdoel cvb-vragen Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Vaardigheid Lesdoel cvb-vragen woordenschat Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Begeleide inoefening Verantwoordelijkheid overdragen in drie stappen Doe elke stap voor en laat de leerlingen deze herhalen. Doe één stap voor en laat de leerlingen de volgende stap zelf uitvoeren. Laat de leerlingen met een voorbeeldopdracht alle stappen zelf uitvoeren, maar controleer na iedere stap de wisbordjes. cvb-vragen Gebruik voortdurend de cvb-vragen bij het concept en de vaardigheid. Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Lesafsluiting Lesdoel cvb-vragen Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Belang van het lesdoel Lesdoel cvb-vragen Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl

Maak deze opdrachten in je werkboek: Zelfstandige verwerking Maak deze opdrachten in je werkboek: Als je klaar bent: Regels tijdens zelfstandige verwerking: Lesdoel Marcel Schmeier www.directeinstructie.nl