Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

Formule vindjeklanten.nl Voor het vinden en werven van klanten.
Ervaringen in samenwerking
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Presentatie CNA, 22 Oktober, Marijn Willemen en John Keunen
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Contentbeheerders bijeenkomst 14 februari Waar staan we nu? Een imposant bouwwerk gerealiseerd in aantal jaren.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
Analyse Intranet Evy Jansen – Loredana Falone – Anke Coenen
met vallen en opstaan naar een mid-office
Toptaken in Tilburg Erik de Ridder van naar 190 pagina’s in drie simpele stappen best wel moeilijke.
Paul Niehuis Leon Kurvers Ewout Boers Pieter-Jan Voskamp
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
MBO passend onderwijs
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Welkom Podiumbijeenkomst ‘De kracht van informatie’ 30 mei 2013
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wat dragen de provincies bij aan de realisatie van Gideon? 14 oktober 2009 Marjan Bevelander ProGideon.
Cliënt- en Familieperspectief
Zorg nieuwe stijl.
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
23 april 2013 Brabant in-car III Bram Hendrix. Wat ging vooraf Subsidieprogramma als vervolg op BIC1 en BIC2 Brabant in-car I – –testen nieuwe.
KCC4ALL.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Aan de slag met Stelselpedia
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
DIGITAALSTRIJD - WORKSHOP VOER DE JUISTE DISCUSSIES, BEGIN MET EEN TOPTAKEN- ANALYSE. 13 november 2014, congres de Taalstrijd Daphne Shinn
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Het community platform bestaat net als een winkelstraat of (vak)beurs uit belevingsvolle en inspirerende bedrijfspresentaties.
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
OutSite en Succesvolle online marketing van A tot Z
Outdoorpark Reusel.
Online marketing Expert (in een week)
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Digitale dienstverlening gemeente Oss Resultaten van het digitaal Burgerpanel September 2012 Team Onderzoek & Statistiek.
Maak je website beter vindbaar!
Campagne taalvaardigheid
LIAS Online Interactief Dynamisch Adaptief Beeldend De Visie.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
2017 – Digital Pixel Marketing
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media

 Focus op techniek en vormgeving  Maar hoe zit het met de inhoud, en de vindbaarheid van de inhoud? Een hoge score in de overheidsmonitor, en dan…?

117 decentrale webredacteuren

5,8 voor vindbaarheid

Online uitgangspunten  Deventer.nl is dé plek voor online dienstverlening  Online dienstverlening is meer dan de som van de PDC  Aanbieden van informatie – algemeen, organisatorisch, bestuurlijk, project specifiek, periodiek  Op Deventer.nl staat wat in de perceptie van burgers en bedrijven van de gemeente is  Bezoekers zoeken op verschillende manieren informatie  Een-op-een interactie doen we via de sociale media

Actieplan  Impuls aan de kwaliteit van de content  Centrale webredactie van 2.0 fte  Redactiestatuut en conversatierichtlijnen  Formaliseren van werkwijze – klare taal (B1), webrichtlijnen, verrijken met metadata, linken van gerelateerde content

Actieplan  Impuls aan de vindbaarheid van de content  Intelligente zoekmachine die kan omgaan met metadata  Wat gebeurd er bij u in de buurt? Navigeren met kaarten naar content  Invoeren van dynamische toptaken voor producten en diensten én informatie

Toptaken als manier om dienstverlening en informatie nog beter te ontsluiten. Er lag geen organisatorisch opgave.

Definiëren van onze toptaken  Gesprekken met de Publieksbalie  Gesprekken met team Telefonie  Website statistieken  Gesprekken met de vakgroepen  Gesprekken met team Communicatie  Interviews met klanten

Nulmeting  Vragenlijst aan het Deventer Digipannel  Gericht taken laten uitvoeren  Algemene beoordeling content en vindbaarheid  Uitkomsten van het mediamix onderzoek 2012  Website statistieken

In het redactiestatuut  Welke content wel en niet op Deventer.nl  Afspraken over de grootte van webpagina’s  Afspraken over verouderde webpagina’s  Afspraken over slecht bezochte webpagina’s

Beperkte re-design  Invoeren van toptaken op de homepage en op de pagina’s van de hoofdmenu items  Verschillende manieren van navigeren op de homepage  Meer ruimte, minder items en daardoor meer rust

Resultaten  Deventer Digipanel nulmeting - 6,6 (oktober 2013) naar een 7,2 (3 maanden later). Momenteel loopt weer een onderzoek. Significantie verbeteringen op het gebied van:  Vormgeving  Gebruikersgemak  Opbouw/structuur  Navigatie  Vindbaarheid van de juiste informatie

Resultaten  Mediamix onderzoek:  Vindbaarheid van een 5,8 in 2012 naar een 7.2 in 2014  Klare taal van een 7,2 in 2012 naar een 8,9 in 2014  Minder vragen over de website, zowel online als bij team Telefonie