Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

BFB-bier-krat Q
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Expo Krulbol een participatief erfgoedproject in het Meetjesland Inspiratiedag Streekgenoten Donderdag 27 november 2008 Leader Vlaamse Ardennen.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Verzuim de zorg om talent niet
Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
WAK-inspiratiedag Vlaamse Opera, Gent 1 Week van de Amateurkunsten.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Shanghai Arne Blondé & Heike Schroyen. Science & Technology Museum.
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Infoavond Buitenlands Kamp Joe-English Heusden
Inspectiecampagne 2009 AD TWW België Uitzendkrachten.
Vakantiewerking Mechelen Donderdag 3 oktober 2013.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Week van de armoede Platform Hulpverlening Gentbrugge – Ledeberg Dinsdag 07 september 2010.
Collectieve Cultuur Marketing
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Korte historiek Doelstellingen è financiële drempel verlagen è kennismaking met Gent cultuurstad è participatie van studenten verhogen.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Van concerttickets tot vuilniszakken? Over aanbod en services Case: vrijetijdscentrum de borre - Bierbeek Maandag 26 september Gent.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Het Nederlands Uitburo
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
S.M.A.K Gent.  Inleiding  Geschiedenis SMAK  Wat is actueel?  Praktische informatie  Adres  Bronnen.
Evenementenorganisatie
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
E-Facturatie, praktische oplossingen. Ferdinand Casier, Agoria.
Brandaan - Nimfenstraat 1 - B-2800 Mechelen Tel: 0476/ / Fax: 015/ mail:
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Kinderopvang Puurs Van centrale opvang naar Korte en Lange opvang.
Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Fonds 1818 Corien Bosch & Michel Nivard. Vermogensfonds Regionaal Financiële steun aan maatschappelijke projecten zonder winstoogmerk Kennis, netwerk.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Waarom Multimove in Damme ?
Van centrale opvang naar Korte en Lange opvang
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Transcript van de presentatie:

Case Corner 2.9.: Last minute ticketing Your Logo Here

Overzicht I. Ontstaansgeschiedenis II. Uitgangspunten & Doelstellingen III. Werking IV. Publiek & bereik V. Resultaten & ontvangst van de service VI. Succesfactoren VII. Vragen

I. Ontstaansgeschiedenis Sv/dK: databank met geactualiseerd aanbod van culturele evenementen in Brussel maar geen centraal verkooppunt idee van last-minute ticketbalie naar Parijs model (cf. Kiosque de la Madeleine) gepolst naar interesse bij culturele instellingen zoeken van partners + centrale locatie september 2003: start

II. Uitgangspunten & doelstellingen « last minute » ticketbalie : dagelijks plaatsen voor culturele voorstellingen van de avond zelf aan –50% dynamisch uitstalraam van het culturele aanbod in Brussel  drempelverlaging voor cultuurparticipatie dankzij - democratische prijs - centralisatie van het aanbod - diversiteit van het aanbod (uiteenlopende disciplines)  andere vorm van cultuurconsumptie spontaan, zonder voorafgaandelijke reservering, op ontdekking naar nieuwe locaties/gezelschappen/theaters…  net als naar de bioscoop gaan

III. Werking (1): aanbod toneel, dans, muziek, opera, show, circus, folklore… min. 4 plaatsen voor elke, op dat moment lopende voorstelling van de aangesloten partners affichering aanbod van de dag (incl. # resterende plaatsen)  ter plaatse : op elektronische borden  : vanaf 18u de avond voordien

III. Werking (2): promotie / communicatie samenwerkingsverbanden met lokale (NL & FR) media & overheden  weekaanbod in Agenda (Brussel Deze Week) & La Tribune de BXL  internetzuilen van de Stad Brussel  TV & radio (banner op TVBrussel, reclamespots op TéléBxl...) newsletter toeristische infokantoren & partners  flyers met maandaanbod, visitekaartjes, vermelding op affiches & websites, in de programmabrochures… Tram van de MIVB & Smart promomateriaal: post-it blokjes, postkaarten…

III. Werking (3): praktisch tickets voor voorstellingen van de avond zelf aan de helft van de volle individuele prijs + 1 euro commissie van dinsdag tot zaterdag, van 12u30 tot 17u30  tickets voor zondag & maandag worden ’s zaterdags te koop  ! ENKEL aan balie zelf (niet via internet of telefoon) op twee strategisch gekozen verkoopspunten :  centrum: Koninginnegalerij  bovenstad: Flagey (Elsene) voucher-systeem

III. Werking (3): partners zowel permanente als tijdelijke samenwerkingen (festivals, circussen…) digitale invoer  via koppeling aan evenementendatabank Stichting v/d Kunsten  aantal, categorie & volle individuele prijs van ter beschikking gestelde plaatsen, ten laatste om 16u de dag voorafgaand aan de voorstelling verkoopsoverzicht dagelijks opgestuurd via vanaf 18u  mogelijkheid om resterende plaatsen zelf nog te koop aan te bieden  basis voor facturatie

III. Werking (5): evolutie openingsuren  tweede balie in bovenstad aantal partners  newsletter met aanbod van de week samenwerking MIVB : vervoersbiljet metro/tram/bus aan -50% maandelijks bulletin / flyer met aanbod van de maand

IV. Publiek & bereik (1) zo breed mogelijk : al wie zin heeft in een uitstapje in het Brusselse cultuurleven verschillend qua leeftijd, sociale klasse, nationaliteit… en naargelang de dag

IV. Publiek & bereik (2) variërend naargelang locatie  centrum: Brusselaars, toeristen  bovenstad (Flagey): Brusselaars, Europese ambtenaren, studenten

V. Resultaten & ontvangst van de service (1) sinds opening van tweede balie verkoop gestegen met 53% seizoen : verkochte tickets waarvan in de Koninginnegalerij (44,5%) in Flagey

V. Resultaten & ontvangst van de service (2) percentage verkochte t.o.v. aangeboden tickets gestegen met 14,07%

V. Resultaten & ontvangst van de service (3) Positieve ontvangst bij: publiek  prijs, gemak & extra service (info, advies…) partners  gebruiksgemak van systeem, extra zichtbaarheid & promotie, aantrek van nieuw/ander publiek culturele sector  bevordering globale imago van de podiumkunsten en het culturele leven in Brussel toeristische sector  praktische oplossing voor vragen naar culturele uitjes

VI. Succesfactoren gemak (specifiek voor toeristen; informatie, advies én reservatie op 1 centraal gelegen plaats) selfsupporting : gevarieerd aanbod met enkele grote publiekstrekkers (‘loterij’-factor) enkel ter plaatse aankoop van tickets (niet via internet / telefoon) persoonlijke component  publiek (informeren, adviseren, overtuigen…)  partners (aansporen tot het invoeren van beschikbare plaatsen)

VII. Vragen  meer info ? Marijke Verdoodt Stichting voor de Kunsten Flageyplein 18 bus Elsene Tel.: 02/ Fax: 02/  verantwoordelijke partners & desk : Anne Leroy /