Koopbeslissingsproces verdiept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
H 44: Investeringsselectie
Over consumenten, gedrag en marketing
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Maatschappijleer 24 november 2011.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Hoe kun je Geloven? 1.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
komen tot een weloverwogen keuze
Lesplanning Binnenkomst
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Het Potlood.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Goedemorgen.
Elasticiteiten.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
Uitleg persoonsvorm (pv)
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Koopbeslissingsproces en doelgroepbewerking
Marketing College 16 Stof uit Blok 2 herhalen.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Iedereen gebruikt social media.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Onderzoeksvaardigheden 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Rauw en troosten.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Consumentengedrag Beslissen
Welkom havo 4..
Reken je (niet) rijk.
Consumentengedrag Leren I
Welkom havo 3..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Big Data.
Big Data.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Koopbeslissingsproces verdiept Marketing College 14 Koopbeslissingsproces verdiept

Vorige week Kennisquiz Maak opdrachten: 3.34 3.35 3.40 3.41

Opdrachten

Opdracht 3.34 (p. 75) A. Welke vijf basisbehoeften onderscheidt Maslow? De fysiologische behoefte Behoefte aan veiligheid Behoefte aan liefde en geborgenheid Behoefte aan waardering Behoefte aan zelfontplooiing B. Waarom is hier sprake van een behoeftehiërarchie? Als de vorige behoefte nog niet is bevredigd kan de volgende onmogelijk worden bevredigd. Je kunt pas aan de volgende laag beginnen als je de laag eronder hebt “gehaald”

Opdracht 3.35 (p. 75) A. Een belangrijke reden voor mensen om op vakantie te gaan, of te recreëren is het opdoen van sociale contacten. Behoefte aan liefde en geborgenheid B. Mensen vertellen graag aan anderen hoe goed het hotelarrangement geweest is. Behoefte aan waardering

Opdracht 3.35 (p. 75) C. Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die gewoon enthousiast zijn over hetgeen ze gedaan en gezien hebben. Mensen die geïnteresseerd zijn in cultuur en een beschrijving geven van prachtige bouwwerken (kathedralen, kastelen) en kunstwerken (schilderijen, beelden). Ten slotte zijn er ook personen die zich helemaal op zichzelf richten en zich tijdens hun arrangement van top tot teen laten verwennen. Behoefte aan zelfontplooiing

Opdracht 3.35 (p. 75) D. Een vakantie mag niet mislukken. Daarom kiest men graag voor het bekende. Indien een recreatieve instelling een goede naamsbekendheid heeft zal men hier eerder voor kiezen. Men weet dan precies waar men aan toe is en wat men te verwachten heeft. Mensen durven in deze geen risico te lopen. Daar ook het weer een belangrijke factor is voor het wel of niet slagen van een vakantie kiest de consument vaak voor landen met een Middellands Zeeklimaat. Behoefte aan veiligheid

Opdracht 3.35 (p. 75) E. Het groepsgebeuren is ook een belangrijke factor voor het kiezen van een bepaald product. Zo zien we vaak dat een persoon een vakantiebestemming kiest die ook binnen zijn/haar referentiegroep gekozen wordt. Men wil geaccepteerd worden door anderen en daarom vertoont men hetzelfde gedrag. Behoefte aan liefde en geborgenheid

Opdracht 3.40 (p. 79) A. Elk land heeft zijn sterke en zwakke punten. Noem de sterke punten van Nederland (vanaf 7%). Het landschap 14% Nederland onderdeel van een reis 7% De kust/het strand 14% Familie/kennissen 9% Watersport 9% Musea/oude gebouwen/stadjes 8% Vriendelijke mensen/de sfeer 7%

Opdracht 3.40 (p. 79) B. Wat valt je op als je de zwakke punten van Nederland bekijkt? Men vindt hier geen rust, niet geschikt voor het gezin, niet geschikt om te wandelen/fietsen, steden/winkelen en attractieparken niet de moeite waard. Ook ontbreekt het aan goede accommodaties. C. Wat valt je op als je de motieven van de Duitsers en Engelsen vergelijkt? Duitsers komen voor het water en de stranden. Engelsen voor de rust en het landschap en familiebezoek. Beide groepen komen ook voor de sfeer.

Opdracht 3.40 (p. 79) D. Voor welk marketingmixinstrument zijn de gegevens heel belangrijk? Leg uit waarom. Voor de promotie en de prijs. Als je weet waarom mensen naar Nederland komen, kun je dat in je promotie benadrukken. De prijs hangt samen met hoe graag men iets wil.

Opdracht 3.41 (p. 79) A. Het koopbeslissingsproces begint altijd met het ontvangen van prikkels die voor de consument aanleiding kunnen zijn om een bepaalde koop te overwegen. Noem drie verschillende soorten prikkels. Sociale-, commerciële- en overige prikkels. B. Met welke marketinginstrumenten hangen deze prikkels in het algemeen samen? Promotie C. Kleuren worden gebruikt om de aandacht van mensen te trekken. Noem nog eens vier andere technische mogelijkheden waarmee dit bereikt kan worden. Geluid, Geur, Vormen en Beweging.

Doel van deze les Na deze les kun je De verschillende manieren hoe wij worden beïnvloed herkennen De duur van het koopbeslissingsproces bepalen op basis van Het type product Hoeveel moeite je bereid bent erin te steken Hoeveel ervaring je hebt met dat soort producten kopen Herkennen wat de invloed van het inkomen is op een bepaald product Dit is belangrijk omdat Er van jou op je toekomstige baan wordt verwacht dat je de gast iets kunt verkopen

Koopbeslissingsproces In dit proces word je op twee manieren beïnvloed Endogene factoren (van binnenuit) Behoeften Intelligentie Karakter Waarden en normen Exogene factoren (van buitenaf, onthoud eXtern en eXogeen) Sociale informatie (van andere afnemers, zoals familie, vrienden, etc.) Commerciële informatie (reclame) Overige informatie (publieksgroepen en omgevingsfactoren)

Koopbeslissingsproces Koopsituaties kunnen verschillen Koopbeslissingen die snel worden genomen, heten impulsaankopen Van de 65 studenten zijn de resultaten als volgt Producten worden ingedeeld op Aard van het product Koopinspanning van de afnemer De ervaring van de afnemer Nooit 1x per maand 1x per week 1x per dag of meer 5 22 24 14

Koopbeslissingsproces Aard van het product Gebruiksgoederen (duurzame goederen, gaan langer mee, herhaaldelijk gebruik) Verbruiksgoederen (eenmalig gebruik) Diensten Koopinspanning Specialty goods (veel inspanning, zoals verre reis, auto, huis) Shopping goods (een beetje vergelijken, zoals kleding, speelgoed) Convenience goods (weinig inspanning, boodschappen) De consument bepaalt zelf wat voor soort “goods” het is. Iemand die 6 keer per jaar een verre reis maakt, ziet het niet als specialty goods, maar als shopping of convenience goods

Koopbeslissingsproces Op basis van ervaring U.P.O. Het uitgebreid probleemoplossend koopgedrag De consument heeft weinig ervaring met het kopen van dit product KBP duurt lang, veel informatie inwinnen B.P.O. Het beperkt probleemoplossend koopgedrag De consument heeft een beetje ervaring met het kopen van dit product Situatie is veranderd, nieuw product op de markt erbij R.A.G. Routinematig aankoop gedrag De consument heeft veel ervaring met het kopen van dit product Geen alternatieven overwegen, merkentrouw (of product is niet interessant)

Inkomensverandering Wat is inkomensverandering? (inkomen = salaris) Als je meer inkomen gaat verdienen, wat zou je daarmee doen? Als je minder inkomen gaat verdienen, wat laat je dan als eerste zitten? Wat zal je altijd blijven kopen, ongeacht of je veel of weinig salaris verdient? Hoe kan je inkomen stijgen of dalen?

Inkomensverandering Ernst Engel Leefde van 1821 – 1896 Is een statisticus en een econoom Zag in 1857 dat het inkomen invloed heeft op koopgedrag. Ruim 150 jaar laten gebruiken we het nog

Inkomensverandering Drie soorten goederen Inferieure goederen (inferieur = minder waardevol dan de rest) Wordt in verhouding minder gekocht als het inkomen stijgt Gehakt wordt minder, biefstuk wordt meer Normale goederen Nodig om in leven te blijven Je besteedt in verhouding minder geld (€ 100,- van € 1000,- of van € 2000,-) Luxe goederen Wordt pas gekocht als je inkomen een bepaald niveau bereikt Als je inkomen stijgt, geef je hier meer geld aan uit

Opdrachten maken Lees pagina’s 76 t/m 82 (dit doen jullie toch niet) Maak opdrachten: 3.42 3.44 3.45 3.46 3.47 3.48

Evaluatie Na deze les kun je De verschillende manieren hoe wij worden beïnvloed herkennen De duur van het koopbeslissingsproces bepalen op basis van Het type product Hoeveel moeite je bereid bent erin te steken Hoeveel ervaring je hebt met dat soort producten kopen Herkennen wat de invloed van het inkomen is op een bepaald product Is dit voor jullie gevoel behaald?

Volgende week Doelgroepbewerking Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep mijn goederen of diensten koopt? Omzetprognose Hoe kan ik inschatten hoeveel omzet ik ga verdienen?

Huiswerk Lees pagina’s 76 t/m 82 Maak opdrachten: 3.42 3.44 3.45 3.46 3.47 3.48 Dit wordt volgende week gecontroleerd!