JAARVERSLAG OMBUDSFUNCTIE AZ Sint-Jozef, Malle 2013 Marijke Comyn Ombudsvrouw April 2014
Aantal opgenomen patiënten en ambulant verstrekte zorg Totaal aantal opgenomen patiënten Totaal aantal dagklinische patiënten Totaal aantal ambulante patiënten Totaal aantal patiënten
Aantal dossiers Categorie klachten info Totaal Klachten- ratio <1 ‰ 1‰1‰1,3‰1‰<1‰1‰
Lokalisatie Patiënt categorien%n% Polikliniek Hospitalisatie Daghospitalisatie Andere ( niet in behandeling in dit ZH) totaal
Aanbrenger Patiënt en familie 90% Andere hulpverleners 10%
Schadeclaims Verzekeringsdossiers 13 ▫ Lichamelijk letsel: 10 schadeclaims ▫ Verloren voorwerp: 2 materiële schade : 1 schadeclaims
Inhoud van de klachten categorien%n% Medische aspecten 8133, Verpleegkundige aspecten 46 18, Paramedische aspecten 41,631 Administratief/financiële aspecten 70 26, Hoteldienst 51, Technische aspecten 208,272.5 Organisatorische aspecten 5321,
Medische aspecten 104 meldingen categorien%n% Behandeling2834,64947,1 Informatie aan de patiënt ,5 Aandacht, opvang, privacy11,232,8 Communicatiestijl1214,81716,2 Ontslagvoorbereiding56,255,7 Verslag aan huisarts44,94 Continuïteit van zorg1213,61514,4 Pijn33,7-- Andere--10,9
Verpleegkundige aspecten 43 meldingen categorien%n% Verzorging510,91125,5 Medicatie2,2 12,3 Informatie aan de patiënt36,5511,6 Opvang, privacy1021,7511,6 Communicatiestijl1430,4716,2 Ontslagvoorbereiding24,336,9 Continuïteit van zorg919,61125,5 Pijnbehandeling24,3--
Paramedische aspecten 3 meldingen categorienn Behandeling41 Aandacht en privacy-- Ontslagvoorbereiding-- Communicatiestijl-1 Infoverstrekking-- Andere-1
Administratief/financiële aspecten 81 meldingen categorien%n% Facturatie3752,93948,1 Infoverstrekking1319,21822,2 Communicatiestijl--33,7 Identificatie22,933,7 Kamerkeuze1217,164,7 Onduidelijke factuur68,6566,2 Aandacht en privacy--33,7
Hotel 1 melding categorienn Schoonmaak-- Maaltijden2- Communicatiestijl-- Andere21
Technische aspecten 7 meldingen categorienn Defecten1 2 Comfort15 1 Signalisatie1 2 Telefonie2 - Andere1 2
Organisatorische aspecten 58 meldingen categorienn Verloren voorwerpen84 Opnameregeling/ontslagregeling86 Wachttijden99 Vervoer611 Verloren dossiers/resultaten21 Afsprakenregeling49 Communicatiestijl11 Roken1- Continuïteit van zorg411 Identificatie31 Andere75
Classificatie en beoordeling (door de ombudsvrouw) na behandeling van de klachten categorie gegrondongegrondonduidelijk n%n%n% Administratief-financieel (76) 3039,42127,679,2 Klacht door patiënt eenzijdig afgebroken (13) Organisatorisch (81)5466,6911,11012,3 Medisch-paramedisch- verpleegkundig (105) 3432,22220,93129,5 Totaal (245)11842,95218,94817,4
Overzicht klachten m.b.t. de patiëntenrechten categorien%n% 1. kwaliteitsvolle dienstverlening10542, vrije keuze beroepsbeoefenaar62,482,9 3. informatie3915,9176,2 4. geïnformeerde toestemming83,3176,2 5. a) zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier 20,851,8 5. b) inzage patiëntendossier31, c) afschrift patiëntendossier20,841,4 6. bescherming persoonlijke levenssfeer135,314,3 7. pijnbestrijding31, klachtrecht--22,7
Doorlooptijd klachtenbehandeling Jaarverslag ombudsfunctie 2013