1. Stads- en dorpsgezichten en landschappen in de gemeente Woerden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Portretje van een beroemd schilder.
Advertisements

1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht
Gheorghe Zamfir Love Is Al Al
De Stijl , Nederland, België Primaire kleuren, zwart,wit
Zoek van het standbeeld “de verwoeste stad” foto’s die vanuit een hoog, een laag een dichtbij en een ver standpunt gemaakt zijn. Waar staat het beeld?
Door het invallen van de avond verschijnen er vaak mooie kleuren aan de horizon. Mischief is je dat zelf ook al eens opgevallen ..
van IMPRESSIONISME naar EXPRESSIONISME
Ruimte & ruimtesuggestie
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
De wereld van Mondriaan
Vincent Van Gogh Door Vincent.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Fauvisme = Kijk naar het filmpje. Wat valt op? Let het kleurgebruik, manier van afbeelden (als een foto of juist niet), vormen, etc.
instructie presentatie
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
Compositie Opdracht 3.
De aggregatietoestanden en faseovergangen van een stof
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Welkom Presentatie door: Klas IMD14 Projectgroep 4.
De natuur in Noorwegen We hebben dit onderwerp gekozen omdat in Noorwegen hele mooie landschappen zijn !
1.6 Ontdek Nederland met de atlas Posteropdracht
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Een herfstboekje maken
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
1. Onderwerpen – Landschappen Herfst, 1909, olieverf op doekHuizen, 1929, olieverf op doek.
Opdracht 1a SHARON STAHL MM1B MODEVORMING, MODEGESCHIEDENIS.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 1 Les 1 Voelt de zon overal even warm aan?
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
Leo Gestel: Wie is dat nou eigenlijk?
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Wat doe je als je een auto met vuile ruiten tegenkomt?
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Schilderijen uit de 17de eeuw
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 4 Licht
bing. com/videos/search
Mesdag Haagse school Museum panorama
Les 2 van kunst naar ruimte
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Licht en schaduw.
Kaarten en gebieden Kaarten zijn onmisbaar
Klik telkens op het juiste blokje
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Piet Mondriaan
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Michelle Langhout klas mm1a
Goede vrijdag Lucas 23:44-48 uit De Bijbel in Gewone Taal “Om ongeveer twaalf uur ’s middags werd het opeens donker in het hele land. Drie uur lang bleef.
Dit is een zelfportret van Vincent van Gogh
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
volgende bladzijde terug
Voerman en Voerman & Co Een korte kennismaking
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Wat doe je als je een auto met vuile ruiten tegenkomt?
Les 2 van kunst naar ruimte
Semantisatieverhaal: Kennen jullie neef Nico nog
Piet Mondriaan.
Muzische vorming.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

1. Stads- en dorpsgezichten en landschappen in de gemeente Woerden Lees eerst pagina 4 (Afbeeldingen PowerPoint) van de uitleg bij het lesmateriaal. Bespreek de afbeelding met de leerlingen: - Wat zie je? Herken je de locatie? Ben je hier wel eens geweest? - Waarom maken kunstenaars foto’s en schilderijen van een dorp of stad? Wat is hier mooi aan? Waarom is het leuk om naar te kijken? Hans Hagen. Hoge Woerd bij avond

1. Stads- en dorpsgezichten en landschappen in de gemeente Woerden - Herken je deze plek? Ken je de Petruskerk? - Wat vind jij ‘mooie’ plekken in de omgeving van Woerden? Wat is hier bijzonder aan? Waarom zou je deze plek kunnen of willen schilderen? C. Vreedenburgh. Gezicht op de Petruskerk te Woerden

1. Stads- en dorpsgezichten en landschappen in de gemeente Woerden - Herken je deze plek? (Zie ook de titel). Wat vind je van deze plek? - Vind jij het leuker om een dorp (huizen) te laten zien, of laat jij liever natuur of een weiland zien? Waarom? Dick Eijlers. Herfst in Bredius

1. Stads- en dorpsgezichten en landschappen in de gemeente Woerden Herken je deze plek? Wat vind je van deze locatie? Wat vind je van dit schilderij? Waarom? Zijn er gebouwen in (de omgeving van) Woerden die zo bijzonder of mooi zijn dat jij ze zou willen afbeelden? Araun Gordijn. AB Woerden

2. Vorm. Realistisch of juist niet? Door de jaren heen zijn kunstenaars op allerlei verschillende manieren gaan schilderen. Dit heten schilderstijlen. Er zijn heel veel soorten schilderstijlen. De hier afgebeelde schilderijen zijn realistisch geschilderd (Vb. Fons van der Reep. Alles klopt, soms is het zo ‘echt’ dat het op een foto lijkt), en abstract (Vb. Mondriaan, alle vormen worden vereenvoudigd, vaak tot het niet of nauwelijks te herkennen is). Vragen hierbij: Als je naar een schilderij kijkt, wil je dan alles kunnen herkennen? Wat vind je van het schilderij van Mondriaan? Vind je het mooi? De titel is: Bloeiende appelboom. Kan je dit erin herkennen? Zou je zelf zo realistisch willen kunnen schilderen (Afb. Fons van der Reep)? Wat vind je hiervan? Welk schilderij vind je interessanter? Waarom? Fons van der Reep. Bevroren plas met rietkraag Piet Mondriaan. Bloeiende appelboom

2. Vorm. Schilderstijlen en sfeer Jan Voerman. IJssel bij buiig weer Bekijk de (wolken)luchten op deze schilderijen. Deze zijn op drie hele verschillende manieren geschilderd. Zou je een gevoel kunnen noemen bij deze schilderijen? Denk aan: vrolijk, verdrietig, bang, enthousiast, etc. Heeft de manier waarop het geschilderd is ook invloed op hoe je er naar kijkt? Wat vind je ervan? Wat spreekt je het meeste aan, waarom? Fons van der Reep. Zon boven de sloot Vincent van Gogh. The Starry Night

Alfred Sisley. Rest along the stream. Edge of the wood. 3. Kleuren Bekijk dit schilderij. Wat zie je? Benoem de bomen, gras, water (slootje), mevrouw die in het gras zit, een huis verstopt tussen de bomen. Wat vind je van de kleuren die je ziet? Kunstenaars mengen veel kleuren zelf. Waarom doen zij dat? Waarom gebruiken ze niet gewoon de verf die te koop is? (Denk bij de antwoorden aan: kleine kleurverschillen, die zijn alleen zelf te maken. Groen uit een verfpot is bijv. een hele andere kleur dan bomen en struiken echt hebben. Die zijn bijvoorbeeld een beetje meer bruin of rood (door bijv. een beetje geel toe te voegen aan de groen, of een beetje rood). Alfred Sisley. Rest along the stream. Edge of the wood.

Fons van der Reep. Bourgogne, Silhouet Parly 3. Kleuren - Als je dit schilderij vergelijkt met het vorige, dan is het minder realistisch (minder ‘echt’) geschilderd. Toch kan je goed herkennen wat het is. Wat is er te zien op dit schilderij? - Ga in op kleurgebruik: wat vind je van de kleuren die gebruikt zijn? Zie je dat er allerlei kleuren door elkaar te zien zijn? (Wijs bijvoorbeeld naar het gras/ de wei op de voorgrond: welke kleuren zie je allemaal? Wat vind je hiervan? Als het gras één kleur groen had, wat zou je dan van het schilderij vinden?) Fons van der Reep. Bourgogne, Silhouet Parly

Henk Eijlers. Knotwilgen 3. Kleuren Dit schilderij is minder goed te herkennen. Toch zien we duidelijk twee knotwilgen. Wat vind je van deze kleuren? ‘Kloppen’ de kleuren? - Wat vind je ervan dat de lucht uit ‘vakken’ bestaat, die allemaal verschillende kleuren hebben? Zie je wel eens deze kleuren in de lucht? Henk Eijlers. Knotwilgen

David Hockney. Winter Timber 3. Kleuren Wat zie je op dit schilderij? Wat vind je van de kleuren? - Moeten kleuren van schilderijen altijd kloppen? - Waarom gebruiken sommige kunstenaars andere kleuren? Wat bereiken zij hiermee (hoe wordt de uitstraling, de sfeer, het gevoel?)? - Wat vind jij ervan als er onrealistische (niet ‘echte’) kleuren gebruikt worden? David Hockney. Winter Timber

4. Compositie: Ver weg of dichtbij Bekijk de schilderijen. Wat zie je? Benoem de molen op beide schilderijen. Wat is het verschil tussen deze twee schilderijen? Denk aan: schilderstijl, kleurgebruik, maar belangrijk is de compositie. Bij een compositie bepaal je wat je wil laten zien, en hoe je dit voor de kijken interessant kan maken. Dus waar teken je het? En hoeveel laat je zien: teken je het onderwerp helemaal, of laat je een detail (een stukje) zien?  Als je iets dichtbij laat zien, kan je er niet veel omheen laten zien. Als je iets van een afstand laat zien (eerste schilderij), dan kan je bijvoorbeeld het dorp er omheen laten zien. Hier kan je bewust voor kiezen. Je kan er zelfs voor kiezen om iets niet helemaal te laten zien: bijvoorbeeld door een molen slechts voor de helft te laten zien. Je kan het dus opblazen (heel groot laten zien), of juist heel klein zodat je er naar moet zoeken of veel van de omgeving kan laten zien. Kunstkring. Uitzicht vanaf de Petruskerk Piet Mondriaan. Molen

4. Compositie: In het midden of juist niet Bekijk de voorbeelden: Als je een boom tekent, zet je deze vaak in het midden van je vel papier. Maar wat vind je ervan als de boom helemaal rechts staat? (Voorbeeld onderaan). - Wat vind je ervan als de boom zo groot getekend wordt, dat het niet helemaal te zien is? (Voorbeeld rechts bovenin). En zelfs dan kan de boom in een hoek van het papier getekend worden. Wat vind je van deze voorbeelden? Welk voorbeeld spreekt je het meeste aan? Kijk je anders naar de foto’s, als de boom op een andere plek staat? Als je zelf gaat tekenen, ga je hier dan rekening mee houden/ over nadenken, of vind je het niet belangrijk? Waarom?   Een ander voorbeeld kan zijn (geen voorbeelden meegeleverd): waar teken je de horizon? Bovenin beeld, of onderin? En wat veranderd er hierdoor? Waarom ga je er anders naar kijken?

Zelf aan de slag! Je weet nu: 1. Wat het onderwerp is: landschappen en dorpsgezichten, 2. Dat er verschillende manier zijn om iets te tekenen of schilderen, 3. Dat je zelf alle kleuren mag bepalen van een schilderij, Wat compositie is: Dat je zelf mag bepalen waar je iets tekent op je vel papier. Probeer het interessant te maken voor de mensen die naar je tekening of schilderij kijken! De opdracht: Je gaat nu zelf een landschap of dorpsgezicht tekenen. De meester of juf zal deze opdracht verder uitleggen. Veel succes! Zie pagina 5 van de uitleg bij het lesmateriaal.