Windtechnologie Annet Kops 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
acculator Gemaakt door Mees van Randen en Bart Vinken
Meester Frederic presents
BattleBots The school battle.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Wie zijn wij:.
moderniseren van het curriculum.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Visie & Strategie.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
REFLECTIE OP EIGEN HANDELEN PRESENTATIE GEZONDHEIDSKUNDE Gezondheidszorg technologie Periode 2.3 Roel Geerts Studentennr
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
NEMO vakdidactische opdracht
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Met de Kennisbasis in zee!
Concept examenprogramma
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Project voorbereiden excursie Excursie naar 4 verschillende landschappen.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Praktijkervaring en reflectie
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Windenergie Hoe denken 700 mensen in Haarlemmermeer over deze vorm van duurzame energie? Ons onderzoek Manon Gabel, Loes Vonk, Meike Meirmans & Eline Visser.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Presentatie EduCheck SOML
Pré-NLT-module 3D-printen
Technologie en Toepassing
PIE een vak voor de toekomst
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Product van TU Delft, SEC
PIE een vak voor de toekomst
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
PIE een vak voor de toekomst
Plantenteelt vakdag R. Soesman.
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Windtechnologie Annet Kops 2013

Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond Milieutechnologie en Afval 2012 Duurzame energie Werktuigbouwkunde Wind en water (en zon)

Leerdoelen - Verdieping in de ontwikkeling duurzame energie. - Verdieping en verbreding in de ontwikkeling van wind technologie. - Een koppeling te maken naar de 5 pijlers van Mens en Technologie. - Een koppeling te maken naar de kennisbases van Werktuigbouwkunde. - Een koppeling te maken naar de praktijk, mijn werk. - Nieuw verworven kennis verwerken/omzetten in lesmateriaal. - Het maken van een webpagina, waarin alle verworven kennis toegankelijk is. - De koppeling te maken de kennisbases vakdidactiek Docent Technische beroepen.

Opdrachtomschrijving . Verdieping je in de huidige technologische ontwikkelingen van windtechnologie en verwerk dit in een document. Verdieping in nieuwe ontwikkelingen over windenergie en toegepaste technieken. Koppel deze technieken aan de kennisbasis van werktuigbouwkunde.

Windtechnologie op de Noordzee Verdieping in de huidige windtechnologie (paragraaf 1.0 t/m 5.0) - Verdieping in alle nieuwe ontwikkelingen over wind energie en toegepaste technieken en verwerk dit in een document (paragraaf 6.0 t/m 10.0) - Koppel deze technieken terug naar de kennisbasis werktuigbouwkunde

Vakdidactische opdracht Het organiseren van een excursie naar een windmolen op zee of land. Het maken van een les voor en na de excursie m.b.t. windenergie. Het ontwerpen en fabriceren van twee soorten windmolens. Het maken van lesmateriaal voor - praktijkschool de Viaan ( + webpagina) - VMBO, MBO 5. Het maken van het curriculum.

De excursie En toen ……. tegenslag nummer 1 Wat nu?.... de korenmolen

Vakdidactische opdracht praktijkschool de Viaan 1. Korenmolen lesbrief 2. lesbrief de Korenmolen de Viaan 3. vakdidactisch curriculum de Viaan 4. het maken van een webpagina 5. het organiseren van een excursie

Vakdidactische opdracht Ontwerp WINDMOLEN het maken van lesmateriaal en curriculum (VMBO, MBO) 1. Lesbrief project WINDMOLEN 2. Docentenhandleiding project WINDMOLEN 3. Ontwerp windmolen Kops

Lesbrief project windmolen Opdracht omschrijving Ontwerp een windmolen voor de rugzak toerist die hen helpt om een elektrisch toestel op te laden op een plek waar geen elektrische voorzieningen zijn. Geef in dit ontwerp in verschillende fases weer hoe je dit project aanpakt en stel een pakket van eisen samen.

Ontwerpen van de windmolens Savonius 3D windmolen

Hoe deed ik dat? ONDERZOEKEND LEREN Plan van aanpak Onderzoekfase – markt – en doelgroep onderzoek Ontwerpfase Bouwfase

PVA/PVE Sterk Licht (niet meer dan 4kg) Geluidloos Compact (rugzak) Eenvoudig

Doelgroep Backpackers

Ontwerpfase

Bouwfase Savonius 3D WINDMOLEN

Koppeling naar WTB, hoe? Windtechnologie op de Noordzee Ontwerpen van de windmolens Windenergie en de toegepaste technieken Onderzoekend leren, vragen stellen

OFFSHORE WINDPARKEN NU EN IN DE TOEKOMST Ik wil me in deze module verdiepen in;   Koppeling naar - Windtechniek in de toekomst praktijk en productie techniek, montage en onderhoud Een van de vragen die mij bezighoudt in deze module is;  - Hoe kunnen we het plaatsen van windturbines op zee effectiever maken?

Rotorbladen Een onderzoek wat ik wil gaan doen heeft te maken met de volgende vragen; Hoe lang zijn de rotorbladen van de windturbines die nu geplaatst worden? Waarom wordt er gekozen voor 3 rotorbladen? Wat is de beste vorm van een rotorblad? Waar worden rotorbladen van gemaakt? Is het mogelijk om rotorbladen te maken die zich aanpassen op de windbelasting?

Rotorbladen Lift en drag Materiaalkunde Meettechniek Stromingsleer en Aerodynamica

Leerling staat centraal Vakdidactisch curriculum Segmenten model van de Kennisbasis vakdidactiek Technische beroepen Segment A Leerling staat centraal

Identiteit van de docent Wie ben ik? - De techneut en de onderwijzer - De relatie tussen de theorie en de praktijk zoeken - Rolmodel, - Docent als coach/begeleider

Kennis van de inhoud, het vak B Content Kennis van de inhoud, het vak Technologische inhoud Technologische geletterdheid ICT toepassen

waarvoor wordt opgeleid C Context Kennis van - Leeromgeving - Onderwijsomgeving Maatschappelijke context waarvoor wordt opgeleid

D Doelgroep - Belevingswereld van de lerende - Communicatie Kennis van de doelgroep en haar diversiteit - Beginsituatie - Belevingswereld van de lerende - Communicatie - Differentiatie binnen de doelgroep

E Didactische methoden Kennis van didactische modellen en werkvormen en het bijbehorende handelingsrepertoire. Motivatie theorieën Denk en leerprocessen Didactische modellen en werkvormen Evalueren en beoordelen

Waar haalde ik mijn kennis vandaan? Dhr.Meijer HvA Leeuwenburg Dhr.Frans Vestas IJmuiden Dhr. Spaans Vestas IJmuiden Installatie bedrijf Besseling Online kennis Infocentrum Noordzee wind Collegerama Open Course Ware TU Delft Windenergy Aerodynamics and Wind energy Introductie basisprincipes Stromingsleer

Omdenken…

Vragen?