Windtechnologie Annet Kops 2013
Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond Milieutechnologie en Afval 2012 Duurzame energie Werktuigbouwkunde Wind en water (en zon)
Leerdoelen - Verdieping in de ontwikkeling duurzame energie. - Verdieping en verbreding in de ontwikkeling van wind technologie. - Een koppeling te maken naar de 5 pijlers van Mens en Technologie. - Een koppeling te maken naar de kennisbases van Werktuigbouwkunde. - Een koppeling te maken naar de praktijk, mijn werk. - Nieuw verworven kennis verwerken/omzetten in lesmateriaal. - Het maken van een webpagina, waarin alle verworven kennis toegankelijk is. - De koppeling te maken de kennisbases vakdidactiek Docent Technische beroepen.
Opdrachtomschrijving . Verdieping je in de huidige technologische ontwikkelingen van windtechnologie en verwerk dit in een document. Verdieping in nieuwe ontwikkelingen over windenergie en toegepaste technieken. Koppel deze technieken aan de kennisbasis van werktuigbouwkunde.
Windtechnologie op de Noordzee Verdieping in de huidige windtechnologie (paragraaf 1.0 t/m 5.0) - Verdieping in alle nieuwe ontwikkelingen over wind energie en toegepaste technieken en verwerk dit in een document (paragraaf 6.0 t/m 10.0) - Koppel deze technieken terug naar de kennisbasis werktuigbouwkunde
Vakdidactische opdracht Het organiseren van een excursie naar een windmolen op zee of land. Het maken van een les voor en na de excursie m.b.t. windenergie. Het ontwerpen en fabriceren van twee soorten windmolens. Het maken van lesmateriaal voor - praktijkschool de Viaan ( + webpagina) - VMBO, MBO 5. Het maken van het curriculum.
De excursie En toen ……. tegenslag nummer 1 Wat nu?.... de korenmolen
Vakdidactische opdracht praktijkschool de Viaan 1. Korenmolen lesbrief 2. lesbrief de Korenmolen de Viaan 3. vakdidactisch curriculum de Viaan 4. het maken van een webpagina 5. het organiseren van een excursie
Vakdidactische opdracht Ontwerp WINDMOLEN het maken van lesmateriaal en curriculum (VMBO, MBO) 1. Lesbrief project WINDMOLEN 2. Docentenhandleiding project WINDMOLEN 3. Ontwerp windmolen Kops
Lesbrief project windmolen Opdracht omschrijving Ontwerp een windmolen voor de rugzak toerist die hen helpt om een elektrisch toestel op te laden op een plek waar geen elektrische voorzieningen zijn. Geef in dit ontwerp in verschillende fases weer hoe je dit project aanpakt en stel een pakket van eisen samen.
Ontwerpen van de windmolens Savonius 3D windmolen
Hoe deed ik dat? ONDERZOEKEND LEREN Plan van aanpak Onderzoekfase – markt – en doelgroep onderzoek Ontwerpfase Bouwfase
PVA/PVE Sterk Licht (niet meer dan 4kg) Geluidloos Compact (rugzak) Eenvoudig
Doelgroep Backpackers
Ontwerpfase
Bouwfase Savonius 3D WINDMOLEN
Koppeling naar WTB, hoe? Windtechnologie op de Noordzee Ontwerpen van de windmolens Windenergie en de toegepaste technieken Onderzoekend leren, vragen stellen
OFFSHORE WINDPARKEN NU EN IN DE TOEKOMST Ik wil me in deze module verdiepen in; Koppeling naar - Windtechniek in de toekomst praktijk en productie techniek, montage en onderhoud Een van de vragen die mij bezighoudt in deze module is; - Hoe kunnen we het plaatsen van windturbines op zee effectiever maken?
Rotorbladen Een onderzoek wat ik wil gaan doen heeft te maken met de volgende vragen; Hoe lang zijn de rotorbladen van de windturbines die nu geplaatst worden? Waarom wordt er gekozen voor 3 rotorbladen? Wat is de beste vorm van een rotorblad? Waar worden rotorbladen van gemaakt? Is het mogelijk om rotorbladen te maken die zich aanpassen op de windbelasting?
Rotorbladen Lift en drag Materiaalkunde Meettechniek Stromingsleer en Aerodynamica
Leerling staat centraal Vakdidactisch curriculum Segmenten model van de Kennisbasis vakdidactiek Technische beroepen Segment A Leerling staat centraal
Identiteit van de docent Wie ben ik? - De techneut en de onderwijzer - De relatie tussen de theorie en de praktijk zoeken - Rolmodel, - Docent als coach/begeleider
Kennis van de inhoud, het vak B Content Kennis van de inhoud, het vak Technologische inhoud Technologische geletterdheid ICT toepassen
waarvoor wordt opgeleid C Context Kennis van - Leeromgeving - Onderwijsomgeving Maatschappelijke context waarvoor wordt opgeleid
D Doelgroep - Belevingswereld van de lerende - Communicatie Kennis van de doelgroep en haar diversiteit - Beginsituatie - Belevingswereld van de lerende - Communicatie - Differentiatie binnen de doelgroep
E Didactische methoden Kennis van didactische modellen en werkvormen en het bijbehorende handelingsrepertoire. Motivatie theorieën Denk en leerprocessen Didactische modellen en werkvormen Evalueren en beoordelen
Waar haalde ik mijn kennis vandaan? Dhr.Meijer HvA Leeuwenburg Dhr.Frans Vestas IJmuiden Dhr. Spaans Vestas IJmuiden Installatie bedrijf Besseling Online kennis Infocentrum Noordzee wind Collegerama Open Course Ware TU Delft Windenergy Aerodynamics and Wind energy Introductie basisprincipes Stromingsleer
Omdenken…
Vragen?