1 Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (1) 3 fte, hulp van Europa decentraal. Begeleiding van decentrale overheden bij alle (potentiële) staatssteunprocedures: o Beoordelen decentrale analyse; is een gang naar Brussel nodig? o Welke procedure is het meest geschikt/verplicht? o Overleg met decentrale overheden en de Europese Commissie. o Melding of kennisgeving via SANI 2, rapportage via SARI. Advies en voorlichting (met Europa decentraal), beleid. Bijdrage aan het standpunt van Nederland (decentraal belang).
2 Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (2) Schakel tussen decentrale overheid, departementen, en Brussel. Formele gesprekspartner: lidstaat Nederland, vertegenwoordigd door de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Unie (PVEU). Praktijk: decentrale steunverlener, maar altijd via en in overleg met BZK en de PVEU. Route: decentrale overheid <> BZK <> PVEU <> EC. Interdepartementale afstemming: ISO (inclusief VNG en IPO).
3 Ten geleide (1) Wat is de rol van de juridische dienst? Wat is de rol van de chief economist? Wat is de Inter Service Consultation? Hoe kan ik een snelle behandeling van mijn zaak bevorderen? Hoe bepaalt de Commissie of zij een klacht al dan niet in behandeling neemt? Wat is de rol van de Permanente Vertegenwoordiging? Wanneer en hoe kan ik contact opnemen met de Commissie?
4 Ten geleide (2) Waarom duurt een prenotificatie zo lang? Is mijn steunmaatregel automatisch verenigbaar verklaard als de Commissie de formele termijn overschrijdt? Hoe kom ik aan een comfort letter? Wat zijn de gevolgen van prioritering van een zaak? Hoe verloopt een klachtprocedure? Waar moet ik zijn met mijn voorgenomen kennisgeving of klacht?