Informatieavond groep 4 Hoe, wat , wanneer en wat er verder zo besproken kan worden…...
Programma Welkom Hoe zit de organisatie van de week in elkaar? Leerstof van dit schooljaar in vogelvlucht Pedagogisch klimaat Ouderhulp Punten van aandacht Vragen en opmerkingen Bekijken van het materiaal
Hoe zit de organisatie van de week in elkaar? Ofwel…... Wat doen we de hele week en wie staat er voor de groep
Twee juffen Maandag en dinsdag Juf Conny . Woensdag, donderdag en vrijdag juf Yvonne.
Het ochtendprogramma Trefwoord Rekenen Taal Lezen Spelling Engels de hele dag mogelijk.
Werken vanuit de methode Zelfstandig aan taken werken Veel afwisseling tussen klassikale instructie en individuele begeleiding
Het middagprogramma Schrijven op donderdag en vrijdag Spelling op maandag Thematisch werken op de maandag donderdag en vrijdag Handvaardigheid en muziek zijn onderdeel van thematisch werken Gym op dinsdag
Wat gaan we dit schooljaar allemaal leren? Een beknopte samenvatting
REKENEN met Wizwijs Methode is gebaseerd op de handelingstheorie: Dus van handelend naar abstract niveau Leerjaar bestaat uit 9 blokken. Per blok: 3 weken werken aan basisstof 1 week werken aan herhalings- of verrijkingsstof
Rekenen in groep 4 Wij gaan werken aan: Getalverkenning tot 100 Optellen en aftrekken tot 100 Vermeningvuldigen met de tafels van: 2, 3, 4, 5 en 10 Meten (incl. tijd en geld) Meetkunde (ontwikkelen van een speciale taal voor vormen) ruimtelijk voorstellingsvermogen.
Opbouw van een rekenles Instructie en klassikale activiteiten Samen of alleen werken in het werkboek Antwoorden nabespreken Verder oefenen in het oefenboek. Dit kan op drie niveau’s
Toetsen Na 15 lessen volgt er een toets. Vervolgens wordt er 5 dagen gewerkt met herhalings- of verdiepingsstof. De leerkracht kan beslissen om de leerlingen een herhalingstoets te laten maken. Twee keer per jaar CITO toets
TAAL EN SPELLING Methode Taalverhaal nu
Jaarplanning Taal en Spelling
Toetsen Na vier weken volgt een toetsweek. Na de signaleringstoets een aantal lessen met extra uitleg,herhaling of verrijking. Er wordt afgesloten met een controletoets. Cito leesbegrip twee keer per jaar Cito taalschaal een keer per jaar. Cito spelling twee keer per jaar
We werken met: De methodestartpagina. Werken in werkboeken en schriften. Oefensoftware Kopieerbladen Differentiatie op naar niveau en tempo.
Taal : de inhoud Leesbegrip Woord en zinsbouw Teksten schrijven Luisteren spreken Woordenschat zowel in combinatie met Leesbegrip als luisteren en spreken.
Goed leren spellen door een van de volgende strategieën: Luister woorden : bijv. straat Regelwoorden: bijv. paard Ook zo woorden: bijv. peer, beer, Onthoudwoorden: bijv. reis pijl
Lezen : Leeskilometers !!!! Leesindeling in het begin van dit schooljaar: M3/E3 M4 E4 Dagelijks wordt een half uur gelezen.
Oefenvormen Lezen in de bieb boeken op eigen niveau. Lezen bij leerkracht of Duo lezen Computer programma’s Mini informatie
Leestoetsen Cito toetsen voor lezen op tempo ( 3 per jaar) AVI toets bij D of E score op de 3 minuut toets.
Engels Op de maandag, donderdag en vrijdag wordt er met name in de middag Engels gegeven. Deze lessen zullen zoveel mogelijk te maken hebben met de thema’s waar op dat moment aan gewerkt wordt. Woensdag is de Engelse dag op school.
Schrijven Methode Pennenstreken
Inhoud Verder oefenen lettercombinaties Hoofdletters Met vulpen schrijven ( na de herfstvakantie) Hoger tempo, kleiner schrijven maar nog wel het hele jaar met steunlijnen
Wereldverkenning IPC thema’s : Heel het schooljaar wordt nu gevuld met zes thema’s. Hierbij wordt vaak informatie en materiaal van thuis gevraagd. Voor de afsluiting worden ouders vaak uitgenodigd.
Gymnastiek Een keer per week maar dan wel een lange les. Afwisselend spellessen en bewegingsvormen
Bij mooi weer ook naar buiten!
Pedagogisch klimaat Samen vormen we een gezellige klas waarin we werken, leren en spelen!
Omgangsprotocol Opgesteld samen met de kinderen Wordt regelmatig besproken
Coöperatief leren Verschillende werkvormen die het samenwerken bevorderen. Even een voorbeeldje : ZOEK DE VALSE : 1.Juf Yvonne + Juf Conny > 100 2.Juf Conny - Juf Yvonne = 5 3.Juf Yvonne + Juf Conny < 100 4.Juf Conny + Juf Yvonne = 105
Zelfstandig werken Wordt in groep 4 zo opgebouwd dat het dagelijks op het dagrooster staat Kinderen maken niet allemaal hetzelfde werk en hebben meer keuze in volgorde van werken Eerst moet, dan mag werk Leerkracht heeft handen vrij voor veel individuele begeleiding
Ouderhulp … ja graag! Bij festiviteiten Intensieve thema activiteiten Vervoeren en begeleiden bij uitjes Meelopen naar de gym (alleen ophalen) Leeshulp ??
Nog wat losse puntjes... Studenten die stage lopen Gymtassen en gymspullen Inleveren van de rapporten ( 2 keer per jaar) Website en Facebook
Vragen en opmerkingen Vragenrondje