Stapstenen in de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Haptonomie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Verschillen in de taalontwikkeling…
Ontwikkelingstraject kinderen
Snoezelen snuffelen doezelen.
Oplossingsgericht coachen
De emmer die overloopt met stress
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
1. Levensbeschouwing en communicatie
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Is de vereniging auti-proof?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Jij, God en je kind.
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Eerstejaarsproblemen
Jeannette van Nieuwkoop
Leerstijlen KOLB SJM.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
JEUGDzorg - voor wie?.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Stapstenen in de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen Herman Denoo, Babu

Groeien ontwikkelen leren, elk kind wil vooruit Ik word zo groot… GOESTING

Als ontwikkelen lukt ‘Kijk es mama…’ IK(autonomie) KAN(competentie) TOON(relatie)

Sociaal-emotioneel? Essenties Twee voetjes Zelfvertrouwen Vertrouwen in de (het) andere

SEO. Een basisschema Buiten Komt binnen Verwerkt Antwoordt Het kind ontwikkelt

In elke fase komen telkens andere behoeften op het voorplan In elke fase wordt de wereld op een nieuwere manier geordend… De sleutel voor een succesvolle ontwikkeling = passende interactie Passend betekent: afgestemd op de fase waarin het kind zich bevindt…(en de volgende fase), afgestemd op ‘dat’ kind…

Stap1: kijken, luisteren, kalm blijven (zelfregulatie) 0-4mnd Kunnen stilvallen en op iets gericht zijn (kleur, geur, geluid, stem,…) Alle zintuigen brengen hier materiaal in De baby ‘oefent’ als het ware tussen wat hij ‘toelaat’, aankan terwijl hij er toch rustig onder kan blijven

Sleutelwoord Veiligheid Voorspelbaarheid

Stap 2: contact leggen en onderhouden (intimiteit) 4-6mnd …kirrend en kraaiend de ‘dialoog’ aangaan… …ontwikkelt een voorkeur voor de wereld van de menselijke relaties …groeiende wederkerigheid …aanvaarden van communicatie, relatie en iets teruggeven …deze stap vormt de basis voor alle verdere relaties, voor hechting. Er ontstaat een veilige thuishaven van waaruit verdere ontdekking mogelijk wordt

Sleutelwoord Hechting

Stap 3: gerichte wederzijdse communicatie(niet-verbaal) 6-14mnd Het besef INVLOED te kunnen uitoefenen Eerste communicatiecirkels worden gebruikt…wijzen naar, hand vastpakken,… Eerste grenzen zijn nodig (de belangrijke ‘neen’ van de opvoeder) Er is eerste besef ‘ik’-’ander’

Sleutelwoord Communicatie ‘Invloed’

Stap 4: meer complexe interacties. ‘IK’ groeit. 14-18 mnd

Kind wordt creator na imitator Meerdere communicatiecirkels na elkaar Het IK wordt duidelijker Taal groeit Kind stoot op barrières en kan dat aan Kind kan ‘beschouwend’ kijken naar een situatie Kind experimenteert in de speeltuin van gevoelens Steeds meer elementen van de wereld worden met elkaar verbonden

Sleutelwoord Communicatie (complexer)

Stap 5: emotie als idee 2-3jr ‘Ik ben boos’ in de plaats van krijsen en stampen Dit ontwikkelt tijdens fantasiespel, verhaal. Het kind experimenteert gans het scala van wensen, impulsen, gevoelens ‘Doen-alsof-spel’ is hier heel belangrijk Gevoelens zijn hier wel nog aparte ‘eilandjes’, die nog snel kunnen wisselen

Waarmee houden we rekening binnen MISC? cultuur MISC kennis van de ontwikkeling mediatie ©StiBCO/CeSMOO ©StiBCO/Cesmoo/EvD 17

Ieder van ons heeft zulke dieperliggende doelen, gebaseerd op onze persoonlijke cultuur: Kirsten…

Welke eigenschap zou jij graag zien bij je kinderen wanneer ze volwassen zijn?

MISC - doelen? Wat willen we bij de kinderen ontwikkelen? BEHOEFTE ervaren van succeservaringen en afronden van opdrachten/taken zoeken naar betekenisverlening en opwinding zoeken naar informatie buiten het direct zintuiglijk waarneembare, exploreren, vragen stellen en hulp vragen BEHOEFTE ontwikkelen aan nauwkeurig waarnemen eerst denken dan doen, organiseren en plannen ©StiBCO/CeSMOO

MISC Mediatie Mediatie beschrijft hoe we van een interactie een ‘ontwikkelende’ interactie maken. Door deze kwaliteitsvolle interactie kan het kind de huidige ervaring vastzetten, verbinden met eerdere ervaringen en ze tenslotte gebruiken in de toekomst. ©StiBCO/CeSMOO ©StiBCO/Cesmoo/EvD 21

De mediatiecriteria:

Focusing (Doelgerichtheid) Richt de aandacht Volg het kind. Aandacht trekken en vasthouden! ©StiBCO/CeSMOO

Betekenis geven (Affecting) Wees enthousiast Benoem verklaar Betekenis geven aan iets maakt energie vrij! ©StiBCO/CeSMOO

Uitbreiding (Expanding) Vergelijken Verbanden leggen Oorzaak-gevolg Middel-doel Geheugen Regels … Zeg meer dan het kind hoort, ziet, proeft, geef een verklaring en ontvang de reactie

Gevoelens van bekwaamheid (Feeling of competence) Moedig aan Waardeer! De pluim Met uitleg… Geniet samen van de successen en het falen! ©StiBCO/CeSMOO

Gedragsregulering (Regulation of behavior) Wees model van plan Geef structuur Duidelijk begin en einde volgorde Wees model! ©StiBCO/CeSMOO

Het creëren van een mediërende omgeving

Het creëren van een mediërende omgeving MISC Aandachtspunten (een open deur, maar toch …) Het aantal prikkels in de ruimte Duidelijke regels en voorwaarden Een omgeving waarin differentiatie mogelijk is Een rustige omgeving Een uitdagende omgeving Een omgeving die open staat voor het kind Het juiste tijdstip Werken in de zone van de naaste ontwikkeling (z.n.o.) ©StiBCO/CeSMOO ©StiBCO/Cesmoo/EvD 29

Zone van de Naaste ontwikkeling Vygotsky’s Zone van de naaste ontwikkeling Z.N.O. Beheersing Zone van de naaste ontwikkeling Wat het kind samen met een ander kan uitvoeren Kind kan het niet zonder hulp van een bekwamer iemand Z.N.O. Ontologisch veiligheidssysteem Wat het kind ook niet met een ander kan uitvoeren Kind raakt beschadigd als doorgezet wordt Niet aankunnen Zone van de actuele ontwikkeling Wat het kind zelfstandig kan uitvoeren Kind heeft geen hulp nodig ©StiBCO/EvD ©StiBCO/EvD

Wat willen we bij de kinderen ontwikkelen en de mediatiecriteria ervaren van succeservaringen en afronden van opdrachten/taken Het kind ontwikkelt het Gevoelens van bekwaamheid: weten van KUNNEN zoeken naar betekenisverlening en opwinding zoeken naar informatie buiten het direct zintuiglijk waarneembare, exploreren, vragen stellen en hulp vragen Wederkerigheid Betekenis verlening: Uitbreiding: KIEZEN BEGRIJPEN BEHOEFTE ontwikkelen aan nauwkeurig waarnemen eerst denken dan doen, organiseren en plannen Focusing: Gedragsregulering: WETEN REALISEREN ©StiBCO/CeSMOO

‘Kind en Gezin’ en MISC