Gespreksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Volwassenen & Ouderen
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Communicatie en dementie
Spreuken: De nederige wijze.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden
Gespreks-vaardigheden
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Communicatie & Relatie
De zeven deugden van communicatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 2.
Op het werk, in de klas en prive.
Transcript van de presentatie:

Gespreksvaardigheden Boek: Elementaire sociale vaardigheden

Basis gespreksvaardigheden Luisteren, belangstellende vragen, doorvragen, samenvatten Letten op non-verbale signalen Open zijn tegenover anderen Uitdrukkingsvaardigheden, in staat zijn te verwoorden wat je denkt of voelt.

Luisterhouding Volledige aandacht voor wat de ander zegt en voor wat de ander bedoelt te zeggen. Concentratie Ontspannen lichaamshouding Oogcontact Aanmoedigen, knikken, stilte, hummen

Actief luisteren bewust een gesprek voeren concentratie, gerichte aandacht voor de ander. kunnen navertellen wat je hebt gehoord stilstaan bij wat de ander zegt belangstelling voor wat de ander vertelt, denkt of heeft meegemaakt. zonder mening of oordeel luisteren tussen de regels door (wat wordt niet gezegd, gevoelens van schaamte, verdriet of woede)

Empathisch luisteren Inleven in gedachtegang of gevoelens van de klant Verder onderzoeken wat hij zij bedoelt of voelt Waarnemen en begrijpen van verbale en non verbale boodschappen

Vragen stellen Drie niveaus van vragen stellen Inhoud de kern van wat iemand zegt Betekenis wat iemand bedoelt met wat hij zegt Gevoel ingaan op verdriet, boosheid Diepte interview: combi 3 niveaus

Doel vragen stellen Informatie verzamelen Leiding in het gesprek nemen Verduidelijking vragen Activeren

Open vragen Stimuleren het gesprek Je krijgt meer informatie Beter contact Kost tijd Wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke, waarmee, hoe Wat kan ik voor je doen?

Gesloten vragen Bevestiging of ontkenning Bespaart tijd Feiten Specifieke informatie Geeft duidelijkheid Ben je ontslagen?

Doorvragen Bij onduidelijkheden: Wat bedoelt u? Kunt u een voorbeeld geven? Vragen naar achterliggende motivatie mening, gedachten, ideeën, gevoelens Wat vind je van je ontslag?

Concretiseren Gedraging Wat deed je toen je hoorde dat je ontslagen werd? Gevoelens Wat vindt je van de manier waarop u ontslagen bent?

Doorvragen Vage termen en begrippen Wat bedoelt je met die chaos? Vragen om verduidelijking Feiten en gebeurtenissen Geef daar eens een voorbeeld van?

Samenvatten Weergeven van wat iemand vertelt Rode draad van het verhaal Hoofd en bijzaken onderscheiden, de kern uit het verhaal halen Niet alleen feiten ook gevoelens

Samenvatten van gevoel Je vindt het ontslag onterecht omdat je goed werk leverde. Je voelt je niet erkent en verdrietig.