Gentle Teaching.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Godsdienst.
Inleiding herstelondersteunende zorg
Je hoofd veilig op Zijn schoot.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:

Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
H E E R U B E N T W E L K O M...geloven, getuigen, groeien...
Godsdienst.

Orthopedagogisch centrum “Katrinahof”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Spirituele zorg en spirituele behoeften
Gods betrokkenheid bij je vriendenkring
Echt of nep?.
Godsdienst.
Gedachteniszondag 25 november 2012
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Mantelzorg, ook zelfzorg
Wat willen we vandaag doen?
Inleiding parallelprocessen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Uw gemeente & mensen met een beperking
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
19 april y9nVa3LJr8&feature=fvst.
identificeren motivatie
Ouderavond Groepsorganisatie
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Doel en taak van de hulpverlening
Persoonlijkheidsstoornissen
Waarom LINDA Persoonlijke Begeleiding, Advies & Ontwikkeling < < 1 van 9 > >
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Beroepshouding en beroepscode
De leerling of stagiaire in beweging!
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Passie voor het vak Oog voor het kind
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
1. Uitgangspunten van de behandeling
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Gentle Teaching

Humanistische psychologie Gentle Teaching YouTube video Voorbeelden

Humanistische Psychologie Subjectiviteit centraal Eigen bewustzijn Proces en groei (ontwikkeling) Zelf verantwoordelijk Hier en nu Bevrijden van belemmeringen

John McGee Verenigde Staten 1943-2012 Begin jaren 90 Verstandelijke beperking/ernstige gedragsproblemen

Gentle Teaching Uitgangspunten Companionship Wederzijdse afhankelijkheid Begeleidingsmiddelen De professional

Uitgangspunten We respecteren elkaar We accepteren elkaar We proberen elkaar te begrijpen We waarderen elkaar We geven elkaar zelfvertrouwen We proberen elkaar vooruit te helpen

Companionship Ieder mens verlangt naar een relatie gericht op vier pijlers; Zich veilig voelen bij de ander Zich geliefd voelen door de ander Zich liefdevol voelen en uiten ten opzichte van de ander Zich verbonden voelen met de ander

Wederzijdse afhankelijkheid Niet afhankelijk van gedrag In de begeleiding verstandelijk en gevoelsmatig tonen Steunen wanneer de cliënt stress ervaart

Begeleidingsmiddelen Handen Ogen Stem Aanwezigheid

De professional Geeft de ander wat hij/zij nodig heeft: persoonlijke betrokkenheid, liefde, veiligheid en deskundige hulp Maakt contact met de ander van hart tot hart en handelt op basis van inzicht, kennis en ervaring Voelt te onmacht en het lijden van de ander en zet deze emotie om in actie om hem/haar te helpen Bewaakt de eigen grenzen die van de ander Is ook liefdevol voor zichzelf en de collega's Vertrouwt op de eigen innerlijke kracht.

YouTube video http://www.youtube.com/watch?v=fh9oC YdMsz8 http://www.youtube.com/watch?v=Il7wZ3 qpt3c

Voorbeelden In de praktijk: Gezien? Hoe toepassen?