Werken met BRICKS Biology Deborah Wüst Onno Rook

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
User Centred Development
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Al doende leren training docenten
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/005]
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Voor: VVTO symposium Door: Lauren Salomons 16 maart 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
29 / 30 March /20 Business English Werkboek B1 Sector Administratie N3-4 Unit 8.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
CLIL-didactiek voor Duits
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTmodel van psychopathologie
Vreugde Joy.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Werken met BRICKS Biology Deborah Wüst Onno Rook

BRICKS Biology Speciaal geschreven voor het tweetalig onderwijs in Nederland Geschreven door tto-docenten uit de praktijk Volledige aansluiting op het Nederlandse curriculum

BRICKS Biology Authentiek Engels Geïntegreerde aandacht voor de Engelse taal, gericht op Nederlandstalige leerlingen, volgens de CLIL richtlijnen Tekstboek en werkboek met talrijke talige opdrachten

Extension Boxes Verdieping over het onderwerp dat in de paragraaf aan de orde komt

Language Boxes Aandacht voor de Engelse taal

Post-Its Kleine weetjes die de leerlingen prikkelen

Content Language Integrated Learning (CLIL) “Good CLIL teaching interweaves content and language”

Content Language Integrated Learning (CLIL) Uitgebreide woordenschat alleen is niet voldoende Juist gebruik van de woordenschat in uitdrukkingen en in de context

CLIL Werkboek Opdrachten Gebruik maken van de nieuwe woordenschat op drie niveau’s: Visueel Concept-gelinkt Zinsbouw

CLIL Werkboek Opdrachten Grote variatie in CLIL opdrachten Concept maps en word maps Contextuele zinnen maken Oefeningen verwijzen naar een specifieke context “Cloze” invul-oefeningen Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen Opdrachten ondersteund door een Source

CLIL Werkboek Opdrachten Concept maps en word maps Om verbindingen te maken en het geleerde te integreren. Geven een visuele weergave van de belangrijke biologische begrippen in samenhang tot elkaar.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 1: Complete the following concept map about seed plants. Use the following words: fir tree, dicot, gymnosperm, corn, monocot, angiosperm, bean

CLIL Werkboek Opdrachten Example 2: Complete the following concept map about seed dispersal. Use the following words: fruit (2x), pepper pot, hooks, wing, fur or clothes, ejected, drop directly into, parachute, buried, after wind dispersal, excreted

CLIL Werkboek Opdrachten Contextuele zinnen maken Om te oefenen wanneer en hoe je de juiste terminologie gebruikt.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 3: Match the following cell parts with their correct description.

CLIL Werkboek Opdrachten Verwijzen naar een specifieke context Tegelijkertijd is er ruimte voor het oefenen met taalgebruik en zinsconstructie

CLIL Werkboek Opdrachten Example 4: Below you see several features of vessels in a vascular bundle. Do these features belong to phloem or xylem? Copy the features into the correct boxes. companion cells, pits, transport in one direction, transport in two directions, living tissue, dead tissue, vessel elements, sieve-tube members

CLIL Werkboek Opdrachten “Cloze” invul-oefeningen Trainen het toepassen van de nieuwe woordenschat in zinnen Versterken het begrip van nieuwe woorden binnen de grotere context

Example 5: Use the words below to fill in the spaces: CLIL Werkboek Opdrachten Example 5: Use the words below to fill in the spaces:

CLIL Werkboek Opdrachten Example 6: Read the following text and fill in the blanks. Choose from the words listed below.

CLIL Werkboek Opdrachten Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen Om belangrijke biologische begrippen sneller en beter te begrijpen en te leren

CLIL Werkboek Opdrachten Example 7: Fill in the missing words in the figure of a microscope below.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 8: Below you see four different drawings of a stem with a ring-shaped wound. Write down whether or not the tree is able to survive and explain your answer.

CLIL Werkboek Opdrachten Opdrachten ondersteund door een Source Versterkt het taalbegrip en plaatst kennis in een context.

CLIL Werkboek Opdrachten Example 9: Read the following article and answer the questions. Paula Radcliffe suffered a tendon injury behind her left knee. When do you think Paula suffers the most pain? While bending her left leg or stretching it? Explain your answer. Why do you think a tendon injury takes a long time to heal?

CLIL Werkboek Opdrachten Gebruik van duidelijke pictogrammen Uitdagende en aanvullende praktijkopdrachten Internetopdrachten Samenvattende opdrachten Groepsopdrachten

CLIL Werkboek Opdrachten Een variatie aan woord puzzels Aan het einde van ieder hoofdstuk Om de woordkennis te versterken In plaats van platte woordenlijsten Samenvattend

Ondersteuning via methodesite Toetsen (digitaal) Antwoordenboek (digitaal) Extra opdrachten en practica Wachtwoord-beveiligd docentendeel Openbaar leerlingendeel www.ovdbricks.nl

Pilot met BRICKS Eerste ervaringen met BRICKS Biology Leerlingen beoordelen BRICKS Biology met een 8,5

Prijzen en beschikbaarheid Bricks Biology vanaf eind maart 2010 reeds beschikbaar Maatwerkmogelijkheden Prijs is laag: profiteer daarvan Tip: rechtstreeks bij OVD bestellen!