WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk
Het project Verschillende vragen en verwachtingen Wat wordt er bedoeld? Hoeveel tijd kruipt er in? Steeds veranderende relatie tussen project en deelnemers
Mogelijkheden tot benaderen Benaderen op verschillende manieren MAAR ! Met de deur in huis vallen geen goed idee! Anderen inschakelen met enige kennis Belangrijk : bescheiden blijven Afb. 1 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.
De negatieve kant Jongeren vs. negatieve ervaringen School- en leefmilieu Nieuw persoon in omgeving niet veel verandering Kan zeer moeilijk verlopen Afb. 2 : http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/06/avondklok_tegen_hangjongeren.html
Begeleider vs. deelnemer Begeleider kans geven om kennis te maken Bij begrip : eigen handelen niet aanpassen Niet altijd even gemakkelijk “overacting” Geen vertrouwen moeilijke samenwerking
Behoeftes en verwachtingen Spelen een belangrijke rol Aanbod verschillend leefwereld weinig respons
Toegankelijkheid Belangrijk aandachtspunt Duidelijk stellen wat er verwacht wordt Compromissen sluiten tussen deelnemer – begeleider
Activeren Deelnemers tijd geven om zich aan te passen Hun leefomgeving verandert niet altijd makkelijk voor hen Hen laten wennen aan het idee
Participatie Doorheen het project voldoende aandacht geven Eigen inbreng Afb. 3 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.
De Venning – Buurt in Kortrijk Afb. 4 – 6 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.