WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Infotheater Omgaan met agressie.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Ante Groep 14.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
2. Communiceren met pubers
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
Jongerenwerker: tolk van de straat
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Competentieprofielen
Beste BOEBS-trekker, Na het invullen van het invulformulier gemeenteprofiel en eventueel ook de checklist voor een leeftijdsvriendelijke gemeente, kan.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Kinderrechten als brug
De appel valt niet ver van de boom.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
F LORIADE E XCURSIE onderdeel EMEG-Lijst. O NDERWERPEN Wat zijn de verwachtingen van de doelgroep vooraf? Wat is de ervaring van de doelgroep. Wat is.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Afscheid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Zaterdag 18 juni Nota Onverkende Paden Presentatie onderwerp, copyright (c) 2007 Naar aanleiding van toezegging aan Statencie REW Vastgesteld op.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Aangeboren of aangeleerd?
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk

Het project Verschillende vragen en verwachtingen Wat wordt er bedoeld? Hoeveel tijd kruipt er in? Steeds veranderende relatie tussen project en deelnemers

Mogelijkheden tot benaderen Benaderen op verschillende manieren MAAR ! Met de deur in huis vallen  geen goed idee! Anderen inschakelen met enige kennis Belangrijk : bescheiden blijven Afb. 1 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.

De negatieve kant Jongeren vs. negatieve ervaringen School- en leefmilieu Nieuw persoon in omgeving  niet veel verandering Kan zeer moeilijk verlopen Afb. 2 : http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/06/avondklok_tegen_hangjongeren.html

Begeleider vs. deelnemer Begeleider kans geven om kennis te maken Bij begrip : eigen handelen niet aanpassen Niet altijd even gemakkelijk “overacting” Geen vertrouwen  moeilijke samenwerking

Behoeftes en verwachtingen Spelen een belangrijke rol Aanbod verschillend leefwereld  weinig respons

Toegankelijkheid Belangrijk aandachtspunt Duidelijk stellen wat er verwacht wordt Compromissen sluiten tussen deelnemer – begeleider

Activeren Deelnemers tijd geven om zich aan te passen Hun leefomgeving verandert  niet altijd makkelijk voor hen Hen laten wennen aan het idee

Participatie Doorheen het project  voldoende aandacht geven Eigen inbreng Afb. 3 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.

De Venning – Buurt in Kortrijk Afb. 4 – 6 : Sobry, S. (1999-2000). WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk. Katholieke Hogeschool Zuid – West – Vlaanderen.