Visie & Strategie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Identiteitsverankering
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Ondernemen in de praktijk
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Het leven.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Doelstellingen formuleren
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Doelen Soorten vormgeving.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Naar een optimaal HR - beleid
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
D E J ANKERD K EYLA M J OLANDA F S TEFANIE T J ACQUELINE J ACOLINE VAN R S LAVENKA A. A YA A. J OSEPHA N. A NGELIQUE K. S TACEY B. R AOUJA B.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
of uw eigen praktijklogo... Uw praktijknaam
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Visie & Strategie

Agenda Les 1: Visie en doelstellingen Les 2: Visie Les 3: Missie Les 4: Strategie Les 5: Herhalen Les 6: Toets

Missie Een missie definieert het bestaansrecht en identiteit van een organisatie. Door middel van je missie geef je aan: wie je bent. wat je doet. wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet voortdurend ter discussie.

Verschil tussen een missie en een visie Missie: Een missie is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd. Visie: Een visie is een algemene voorstelling van de toekomst van een organisatie. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie gaan, wat hun toekomstdroom is. Omdat een visie over zaken gaat die in een verre toekomst eventueel kunnen plaatsvinden wordt een visie soms bijgesteld.

Verschillen Missie Visie Waarvoor we staan Waarvoor we gaan Gericht op de organisatie Gericht op de omgeving Wie zijn we? Hoe gaan we met de wereld om? Identiteit, waarden Toekomst, droom Vanuit een lang verleden Vanuit de verre toekomst In principe tijdloos Kan worden bijgesteld

Opdracht Ga op zoek naar de visie en missie van een willekeurig bedrijf. Werk in tweetallen Ga na of de verschillen die op de vorige dia zijn weergegeven duidelijk naar voren komen in de missie en visie.

Onderdelen missie De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen: Werkterrein Bestaansrecht Betekenis voor belanghebbenden Normen, waarden en overtuigingen 

Werkterrein, Bestaansrecht, Betekenis voor belanghebbenden De hamvraag bij de missie is ‘What business are we in?’. Je bepaalt wat je business scope is. Je kan dit doen door het PMC-model van Abell in te vullen. Ook kan je door dit model in te vullen zien waar je kansen liggen en dus inzicht krijgen in je bedrijfsdomein.

PMC De volgende drie vragen moeten dan worden beantwoord: Markt: Op wie richten we ons? Dus welke klantgroepen ga je aanspreken. Product: Wat bieden we aan? Dus in welke behoefte voorzie je. Competentie: Hoe maken we dit waar? Dus waarin onderscheid je je.

Opdracht Ga op zoek naar de missies van de onderstaande bedrijven en kijk of de missies de drie vragen van het PMC-model beantwoorden. Albert Heijn Grolsch KPN

Normen, waarden en overtuigingen Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen? Voorbeelden zijn: integriteit professionaliteit servicegerichtheid onafhankelijkheid

Het definiëren van een missie Een goede missie moet beknopt zijn en een link leggen naar de doelstellingen van de organisatie. Ook wordt aangegeven op welke betrokkenen (klanten, medewerkers of andere belanghebbenden) de organisatie zich richt. Termen als ‘maximale aandeelhouders-waarde’, ‘tevreden medewerkers’ of ‘beste in de sector’ zijn te weinig meetbaar. Het zijn missies waar je medewerkers hun schouders over ophalen. Zorg voor een concrete en aansprekende missie. Het bestaansrecht van de  organisatie ligt in de buitenwereld. Geen enkele organisatie of afdeling werkt voor zichzelf. Geef in de missie duidelijk aan wat je voor die buitenwereld wilt betekenen en hoe. Een goede missie geeft aan waaróm de onderneming haar activiteiten ontplooit. Het volstaat niet om alleen te zeggen wat de organisatie doet. Motiveer het waarom. Houd het kort en memorabel. Medewerkers, klanten en andere belanghebbenden moeten de missie makkelijk kunnen onthouden. Een missie bestaat niet uit details, maar uit grote lijnen. Kort en krachtig dus. Vermijd jargon en afkortingen. Ga er niet vanuit dat iedereen binnen de organisatie alle afkortingen en jargon snapt.

Voorbeelden Zappos: Wij zijn een bedrijf dat de beste customer service biedt en schoenen verkoopt.  Apple: Wij willen werken makkelijker maken. 9292ov: Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur. Worden deze 3 missies juist geformuleerd?