Project de tuintjes Loes de Reus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Het Groene Plein.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
tattoo tatto + + +veelgestelde vragen over tatoeages+ + +
Geld verdienen met trends
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
HELP MEE De Eglantier Tanthof heeft een subsidie gevraagd bij Fonds Een gedeelte hiervan hebben we al gekregen om een plan te ontwerpen. Het andere.
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Van doelen naar reflectie
Een plant op de kaart zetten
Bloemen, vruchten, zaden
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Groep 6 mei 2014 Schoolreis Tuinen Ons werk in de klas Extra hulp.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Elke plant zijn eigen plek
Leefwereld Les 2 Producten van het land.
Programmastructuurdiagrammen
Ik doe mijn presentatie over…
Visie & Strategie.
Welkom…...
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Basisschool De Bron – Veenendaal-Oost Groep 3-4-5
Project “Horizon Verbreden”
Project Zuid-Afrika dinsdag.
Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers levert u de arbeidsongeschiktheidsverzekering met.
Je eigen groenten en kruiden kweken Wanneer moet je ze zaaien? Hoe verzorg je ze? Wanneer kun je ze oogsten? Wat kun je er van maken?
Bijen in de stad.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Lezen: doe het goed voor
POVO-bijeenkomst 24 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
Thema 2 Planten Basisstof 1 Levenscyclus van een plant Basisstof 6 Het doen van een onderzoeksexperiment.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Herfst Planten in de tuin De moestuin in de 4 seizoenen.
Professionalisering en intervisie
Landelijke Vereniging Gemeenschappelijk wonen van Ouderen.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Onbedoelde zwangerschap
Praktische opdracht Thema 3: Ecologie
Welkom! Neem plaats in de kring.
Communicatie 3e les.
Observeren en rapporteren
Creatief Denken maar eerst:.
Hoop in de storm Marcus 4:39-40 “Jezus werd wakker. Hij zei streng tegen de wind en het water: ‘Houd op! Wees stil!’. Het hield op met waaien, en het water.
Creatief Denken maar eerst:.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
In het secretariaat worden alle
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Kippen en hoenderen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Tarief berekenen LG32 IBS 2.3 – les 1.
In het secretariaat worden alle
In het secretariaat worden alle
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
In het secretariaat worden alle
Les 3: regels en afspraken met de klas
Project gamemarket Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Project de tuintjes Loes de Reus

waarom -planten desinteresse bij leerlingen -agri business overheidswens – banen (Noord-Holland) - kas -vakoverstijgend bio-sk-ec -vaardigheden theorie-praktijk / zaaien – verzorgen – verbeteren – beschermen.

Hoe? Afspraken schoolleiding Commitment sk-ec-bio Plek?

Klaslokaal

Verhoogde bakken

Makkelijke moestuin

Tegels oplichten ( op het plein)

In bestaande tuin -BSG

Waar bestaat het project uit -vakoverstijgend: sk-ec-bio -van niets tot oogst: met daarbij praktische opdrachten uit de 3 vakken.

Zelf doen Rouleren. Opdelen in groepjes van 4 ( =8 groepen) 4 groepen gaan eerst pH meten, daarna theorie doen 4 groepen gaan eerst theorie doen, daarna pH meten Vervolgens ga je per groepje bepalen of je kalk wilt kopen 2x10 minuten + 5 minuten kalk beredeneren.

Zelf doen-1 -pH meting 2.1 Het grondmonster Voor groente gewassen wordt (met een grondboor) een monster genomen op ongeveer 30 cm diep. . Als grondboor gebruiken wij een pvc buis van ongeveer 40 cm. • Grondboor, rubberen hamer, schep. • Reageerbuis met stop • Spatel • Gedemineraliseerd water   Methode 1. Neem met de grondboor een monster op 30 cm diep: klop de boor met een rubberen klophamer rustig de grond in tot de punt op 30 cm diep is. Schep de boor daarna uit de grond (trekken kan ook, maar is vrij zwaar werk) 2. Doe van de diepste grondlaag ongeveer 5 cm grond in een reageerbuis 3. Voeg 5 cm gedemineraliseerd water toe 4. Doe de stop op de reageerbuis en schud een minuut 5. Wacht een minuut en schud weer een minuut 6. Laat vijf minuten bezinken. 7. Het monster is klaar voor analyse, de analyse doe je met nitraat- en pH-sensoren, verbonden aan ip-coach. Wij gebruiken in deze workshop pH-papier. (8. Bewaar het monster niet langer dan een paar uur, liefst in de koelkast)  

Zelf doen-2 Welke zaden/planten kies je? Aardbeiplantje Doperwten Veldsla Radijs aardappel (vroege) Zoek uit welke pH geschikt is voor jullie tuintje. (pagina 6 docentenhandleiding + internet / naslagwerken)

pH meting pH uitzoeken Welke zaden/planten kies je? Aardbeiplantje 2.1 Het grondmonster .Als grondboor gebruiken wij een pvc buis van ongeveer 40 cm. • Grondboor, (rubberen hamer, schep) • Reageerbuis met stop • Spatel • Gedemineraliseerd water 1 Neem met de grondboor een monster op 20 cm diep. Trek de boor daarna uit de grond. 2. Doe van de diepste grondlaag ongeveer 5 cm grond in een reageerbuis 3. Voeg 5 cm gedemineraliseerd water toe 4. Doe de stop op de reageerbuis en schud een minuut 5. Wacht een minuut en schud weer een minuut 6. Laat vijf minuten bezinken. 7. Doop het pH papier even in de oplossing en meet de pH m.b.v. het schema op het doosje Noteer de pH Welke zaden/planten kies je? Aardbeiplantje Doperwten Veldsla Radijs aardappel (vroege) Zoek uit welke pH geschikt is voor jullie tuintje. (pagina 6 docentenhandleiding + internet / naslagwerken)

wat is het resultaat? Welke pH vond je? Welke plantencombi heb je? Ga je kalk toevoegen? (ook kalk kost geld: sommige groepjes bedachten een alternatief: - schelpen strooien / eierschalen strooien)

Gewasbescherming. -practicum biologie: plant –plaag (docentenhandleiding) -uitdaging voor leerlingen om oplossing te zoeken. -meest voorkomende plagen: -slakken bier val/schelpen -vogels netten / hekken -luizen handmatig / zeep / lieveheersbeestjes -rupsen handmatig

Hekje (eenden / duiven?)

Netje / stokken/bierblikje (duiven / eenden/slakken)

Laag net

Voorbeeld van een plaag

Plaagbestrijding Larven sluipwesp practicum

afsluiten met de oogsttijd -oogst omzetten in geld groenteboer / supermarkt: alternatieve acties: gemengde sla, aardappelpartjes eindverslag Bewijs leveren van de prijzen.!

Project aanpassen onderdelen wel/ niet uitvoeren. eindverslag belonen met cijfer / prijs. Samenwerking vakken

Haken en ogen Motiveren leerlingen wisselend per groepje: begin / midden / eind Regels bepalen: wanneer in de tuin / wat mag je er wel of niet Water geven in de meivakantie Samenwerking vakken

Vragen en Input luisteraars Welke vragen blijven over? Wat zie je voor mogelijkheden? Welk extra input heb je?