Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Media en creativiteit module 8 Engagement
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
HSN 2011 Academisch schrijven.
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Onderzoekend leren bij Nederlands
Informatie- avond groep 6
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Opstel schrijven.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
[Subtitel presentatie]
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Medmec04 Engagement.
Training digitale didactiek
Lezen: doe het goed voor
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SET schrijfvaardigheid H5
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Het schrijven van een betoog
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Groep 6 Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
4 havo Schrijflijn les 5
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek Martine Braaksma, Else Pistoor, Henrieke Beldman & Gert Rijlaarsdam Instituut voor de Lerarenopleiding, Universiteit van Amsterdam

Programma Onderzoeksproject ‘Hyperteksten schrijven’ Lessen binnen het project Maak van je hart geen moordkuil! Hyperteksten van leerlingen (meten van kwaliteit) Afsluiting

Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”

Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM

Effecten van hypertekst schrijven versus lineair schrijven op Schrijfvaardigheid Domeinkennis

Effecten op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven helpt bij linearisatieproces Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

Effecten op domeinkennis Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft Actieve kennisconstructie

Verloop onderzoeksproject Studie 1: lesmateriaal ontwikkeld in samenwerking met docenten Nederlands, uitgevoerd in zeven havo-4 klassen Studie 2: lesmateriaal aangepast, wordt momenteel uitgevoerd met 17 havo-4 leerlingen op de Universiteit (filmopnamen en hardop denken)

Hoofdpunten lessenserie Vijf lessen (80 minuten elk) over het schrijven van een betoog Onderwerp is ‘goede doelen’, documentatie aangeleverd Docentenhandleiding en leerlingwerkbladen Twee condities (HYP en LIN) Lessen grotendeels hetzelfde voor de twee condities Alle activiteiten tijdens de lessen, geen huiswerk

Opbouw lessenserie 1 2 3 4 5 X LIN HYP Inhoud (grotendeels via ontdekkend leren) X Argumentatie Presentatie Synthese: schrijven van een betoog LIN HYP

Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en presenteren Les 3. Vorm en inhoud betoog: minibetoog schrijven (techniek HYP schrijven ), standpunt en argumentatie kiezen over een kwestie Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, argumentatiestructuur en eerste versie inleiding schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm

Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp Voorkennis ophalen Contrasteren, bevragen en definiëren van onderwerp

Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen

Les 1: begrippenweb maken

Les 2 Poster maken Goed doel bedenken Poster presenteren

Maak van je hart geen moordkuil! Aan de slag…

Hyperteksten van leerlingen Afstudeeronderzoek naar het meten van kwaliteit van hyperteksten

Wat is een goede tekst? Overtuigend: (sub)argumenten Doelgroep Kennis Links Opmaak Structuur!

Documentstructuur = argumentatiestructuur STELLING IK VIND DAT ... link naar argument 1 link naar argument 2 ARGUMENT 1 link naar subargument 1.2 ARGUMENT 2 link naar subargument 2.1 link naar subargument 2.2 SUBARGUMENT 1.1 SUBARGUMENT 2.1 SUBARGUMENT2.2

(Vrijwel) perfecte tekst ...

Voorbeeld: zo moest het niet… Geen stellingname Zeer lineair Weinig kennisconcepten Weinig structuur Slechte techniek en opmaak

Voorbeeld: gemiddelde tekst Links werken niet … Inleiding en slot op hoofdpagina Stellingname op hoofdpagina Links hele zinsdelen, ingebed in tekst Documentstructuur: 3 x diepte 2 Paar argumenten en subargumenten Geen kopjes, maar goede opmaak

Voorbeeld: goede tekst Heldere structuur (2 x diepte 3, 5 x diepte 2) Introductie en slot op hoofdpagina Stellingname op hoofdpagina Wel wat lineair ... Goede links en kopjes Goede opmaak en techniek Zeer veel kennis Veel argumenten en subargumenten

DIEPTE 1 stelling en argumenten DIEPTE 2 argumenten en informatie ‘woordenboek’ Goede doelen moeten anders georganiseerd worden! stichting ZOA stichting VBOK NIBUD promotie zeurpieten uitgaansgelegenheden Nederlanders - doelgroep = pushend =

Voorbeeld: goede tekst Structuur met meer mogelijkheden (3 x diepte 2 OF 1 x diepte 4) Leidt lezer door de tekst Goed nagedacht over doelgroep: optionele informatie! Kopjes Technisch goed Gelijk aantal woorden per pagina

Gemiddelde afwijking van het gemiddeld aantal woorden per pagina GOED # woorden p.1 inleiding 50 p.2 argument 1 60 p.3 subargument 1.1 53 p.4 argument 2 65 p.5 subargument 2.1 48 p.6 subargument 2.2 57 gemiddelde afwijking 5 SLECHT # woorden p.1 inleiding + 110 argument 1 p.2 subargument 1.1 166 + argument 2 + subargument 2.1 p.3 subargument 2.2 57 gemiddelde afwijking 37 Gemiddelde afwijking van het gemiddeld aantal woorden per pagina

Vervolgonderzoek Studie 2: Leerlingen (N=17) volgen lessenserie (HYP of LIN) hardop denkend. Leerproces wordt opgenomen op video: Inzicht in leerprocessen tijdens LIN en HYP schrijven Materialen als input voor studie 4 (LIN versus HYP via observerend leren) Studie 3: effectiviteit van HYP versus LIN via ‘direct leren’ Studie 4: effectiviteit van HYP versus LIN via ‘observerend leren’

Meer informatie? Meedoen? Projectplan, lesmateriaal, foto’s, voorbeelden hyperteksten op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine/hypertext_project.htm Email: M.A.H.Braaksma@uva.nl