Welkom bij Immersive space, de flashles
Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Les 1: De interface van het programma, publiceren van je gemaakte flash bestand, een simpele animatie en het begin van je eigen space.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Les 3: Wat zijn instances en symbols, hoe voeg je geluid toe aan je space.
Les 4: Nesting, het nut van symbols binnen symbols.
Les 5: Importeren van png-bestanden (met transparantie)
Les 6: Publiceren Hints Maak animaties!
Les 7 t/m 8: Werken aan je eigen space, dit doe je tijdens de les, waarbij ik aanwezig ben om je te helpen waar nodig.
Maar nu eerst: de interface van Flash.
Om een flash bestand te kunnen bekijken, dien je het te exporteren. Zodra je op control + enter of command + enter wordt je flash bestand gepubliceerd. Bij de publish settings kun je aangeven wat er precies gepubliceerd wordt. In de powerpoint van week 6 gaan we hier verder op in.
Publiceer regelmatig je project, zo zie je of er fouten zijn en heb je altijd een back-up van je project. Sla je bronbestand ook regelmatig op en zorg voor een back-up op bijvoorbeeld dropbox.
Animatie: 24 frames per seconde zorgt ervoor dat wij iets zien als bewegend beeld. Standaard staat die waarde ingesteld bij flash. Flash is erg handig om zelf animaties te maken, wij gebruiken vaak een Motiontween. Je kunt ook animeren via de “ouderwetse” frame to frame animatie. Veel tekenen, maar toch geeft dit vaak leukere animaties. (tip, gebruik Onion-skinning) Stel je wilt een ontploffing laten zien, teken dan een ontploffing-animatie in een aantal frames, en niet slechts in 2 frames.
Opdracht: Teken een boom en een auto, elk op eigen layer en geef die layers een naam. Zet de auto en boom om naar een symbool en maak een motiontween van de auto die tussen de bomen rijdt. Je kunt instances van de boom op andere layers zetten, waardoor de auto er tussendoor rijdt. Achterliggende bomen kun je evt. met object property "tint" wat donkerder maken en de auto kun je tijdens het tweenen ook kleiner maken. Als je tijd over hebt, maak dan een getekende frame-to-frame animatie van een vogel met bewegende vleugels (gebruik onion-skin). De flapperende vogel kun je vervolgens mbv een motion-tween van links naar rechts laten vliegen.
Voor volgende week: Speel met Flash. Ga uitproberen wat er allemaal mogelijk is. Kijk ook naar de volgende screencasts op vimeo: (interface) (tekenen) (animatie)
Op kun je een flinke hoeveelheid actionscripts met uitleg vinden die je vrij mag gebruiken.