De decaan als schoolleider? Ben van der Hilst VvSL Congres 6 november 2014 Utrecht
Inhoud De pedagogische opdracht De didactische opdracht (De externe activistische opdracht) De interne activistische opdracht
Van het rationele keuzemodel naar geïntegreerd (ratio en intuitie), iteratief, interactief keuzeproces Meer leren hoe te kiezen dan wat te kiezen Meer leren omgaan met gemaakte keuzes (commitment)
Zelfstandigheid hoeven ze niet te leren, zelfdiscipline des te meer
“Laten we hem zitten of doen we aan zelfdeterminatie”
LOB is het opvoeden tot zelfdeterminatie en loopbaanmanagement
“Welke bijdrage zou jij graag willen leveren aan de wereld”
Pedagogie van LOB is de pedagogie van de hoop
Een paar hindernissen in de didactiek Niet ontwikkelde of gedragen LOB visie Onderwijslogistiek (roostering) Beperking tot mentoren Onvoldoende teamvorming Loopbaanmanagement bij docenten? Externe verantwoording
Een paar hindernissen (vervolg) LOB als apart vak Professionalisering docenten Methode-afhankelijkheid Grote nadruk op standaardisatie Decaan is verantwoordelijke voor LOB
De extern activistische opdracht Het hoger onderwijs is te veel gericht op het pad naar de voordeur, maar heeft het huis niet op orde
35 25 10 18 j 23 j Het aantal plaats- en tijdgebonden uren in de levensloop 35 25 10 18 j 23 j
De intern activistische opdracht (voorbeelden) # Van selectie naar zelfdeterminatie: loopbaanmanagement vanaf de brugklas geïntegreerd met talentontwikkeling # LOB is collectieve verantwoordelijkheid van onderwijsteam met mentor als expert # Gecombineerde H/V leerwegen: 5 tot 6 jaar van geheel havo (in 6 jr) tot geheel vwo met 10 vakken in 5 jaar met alle tussenvormen # Decaan is leider van mensen, niet van een programma
DECAAN decaan
Dank voor uw aandacht! info@hetlerenorganiseren.nl