Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Welkom op de ouderavond van klas 2
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Informatieavond profielkeuze havo 3
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Pass’t Montessorionderwijs ?
1 Cultureel zelfportret
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Competentiegericht leren vmbo
Hoe krijg je het op gang?.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Levensbeschouwelijk kringgesprek
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Evaluatie Cursus.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Kansen implementatie vakwedstrijden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV Vakbijeenkomst CKV tijdens de Dag van Taal, Kunst en Cultuur 24 januari 2014 Gudrun Beckmann

Wat achten deelnemers van belang voor de vernieuwing van CKV? CKV vakbijeenkomst Dag van Taal, Kunst en Cultuur, 24 januari 2014. Wat achten deelnemers van belang voor de vernieuwing van CKV? Inhoud Trainen van de waarneming, leren waarnemen/kijken zonder te oordelen De verschillende talen van de kunsten leren kennen en vergelijken en verwoorden CKV biedt basiskennis en informatie om vervolgopleidingen in de kunsten te doen Werkvormen en leerproces … zoveel mogelijk bij interesse en talenten van de leerling moeten aansluiten. Hiervoor is het noodzakelijk dat er een gedifferentieerd aanbod is. … uitdagende en motiverende werkvormen.. ervaringsgericht leren… … aansluiten bij de eigen interesse en toch zoeken naar et nog niet bekende … de culturele activiteiten moeten behouden blijven … de eigen omgeving en de culturele instellingen als rijke leeromgeving waarderen en benutten. … CKV als een vorm van zelf geïnitieerd onderzoeksproces waarbij de resultaten van het onderzoek artistiek ofwel kunstzinnig worden vormgegeven.

Opdracht …. examenprogramma moet globaal worden geformuleerd … doel ….is de kwaliteit van het vak te verhogen door een duidelijker stofomschrijving […] …. gevraagd te onderzoeken hoe het nieuwe examenprogramma bij de leerlingen een creatieve en onderzoekende houding kan stimuleren. In het nieuwe examenprogramma mag geen verplichting meer staan om aan een bepaald aantal culturele activiteiten deel te nemen. … wordt de commissie ook gevraagd te bezien in hoeverre praktische activiteiten nog een verplicht onderdeel van het programma moeten vormen. …. wordt gevraagd te bezien of het wenselijk is het vak af te sluiten met een cijfer dat meetelt in het combinatiecijfer, dit conform het eerdere advies van de Verkenningscommissie…

Opdracht verstrekt maart 2014 Concept examenprogramma juni 2014 Veldraadpleging september 2014 Advies examenprogramma december 2014 Reactie Staatssecretaris ?? - gauw

Concept/advies examenprogramma Doel Kunst actief meemaken actief ervaren receptie en reflectie als productieve en creatieve processen Uitgangspunten Hoe functioneert kunst? Hoe functioneert kunst voor mij? Hoe functioneert kunst voor anderen? Kunst als individueel en collectief proces van betekenisgeving

Examenprogramma CKV 4 Domeinen verbreden om dan te Van verkennen naar verbreden om dan te verdiepen en alle opgedane ervaringen aan het verkennen te verbinden ….. om opnieuw….

Verkennen Hoe zijn eigen ervaringen, kennis, interesse en opvattingen over kunst gevormd? Hoe verhoudt zich dat tot de ervaringen, kennis, interesse en opvattingen van die van anderen (medeleerlingen)? Kunstautobiografie Wat is je kunstautobiografie tot nu toe en hoe schrijf je deze d.m.v. CKV zelf verder?

Verbreden Het opdoen van nieuwe ervaringen Nieuwe ervaringen (verschillende disciplines) kunnen beschouwen vanuit verschillende perspectieven die voor het functioneren van kunst heden ten dage relevant zijn, zoals - Feit en Fictie - herkenning en vervreemding - Engagement en Amusement - Digitaal en Analoog - Traditie en Innovatie - Monodisciplinair en interdisciplinair - Lokaal en Globaal

Verdiepen Een artistiek creatief proces onderzoeken door praktische activiteiten en beschouwend onderzoek - niet te theoretisch - geen dubbeling met het PWS - beschikbare tijd van leerling en docent? - beoordeling? presentatie? Hierbij gebruiken maken van kennis uit domein B Resultaten presenteren

Verbinden Verbanden leggen tussen domein A, B en C Wat is hiervan de betekenis voor je eigen culturele ontwikkeling? Reflectie toelichten in een passende vorm, bijv. Kunstautobiografie verder schrijven, performance, gesprek, film

Opdracht …. examenprogramma moet globaal worden geformuleerd … doel ….is de kwaliteit van het vak te verhogen door een duidelijker stofomschrijving […] …. gevraagd te onderzoeken hoe het nieuwe examenprogramma bij de leerlingen een creatieve en onderzoekende houding kan stimuleren. In het nieuwe examenprogramma mag geen verplichting meer staan om aan een bepaald aantal culturele activiteiten deel te nemen. … wordt de commissie ook gevraagd te bezien in hoeverre praktische activiteiten nog een verplicht onderdeel van het programma moeten vormen.

…. wordt gevraagd te bezien of het wenselijk is het vak af te sluiten met een cijfer dat meetelt in het combinatiecijfer…. Wel een cijfer, maar bijstelling combinatiecijfer zodat slechts één vak onvoldoende mag zijn.

Beoordeling Met een cijfer (of een waardering als onvoldoende, voldoende, goed, uitstekend die je in een cijfer kan vertalen) Wat wordt beoordeeld? Wie beoordeelt? Hoe wordt er beoordeeld? Consequenties? Zonder cijfer Slechts voldaan of niet voldaan Wat wordt beoordeeld? Wie beoordeelt? Hoe wordt er beoordeeld? Consequenties