Zoeken naar kansen in de markt van groenten en fruit Henri van Hassel Januari 2015
Rode draad in mijn verhaal: ZONDER KENNIS GEEN KANSEN Ben een goede gesprekspartner voor jouw klanten door op de hoogte te zijn van de algemene retailontwikkelingen. Welke retailers groeien, dalen Hoe ziet het concurrentieveld van mijn klanten er uit Wat gebeurt er met nieuwe afzetkanalen (online, low end) Ken de ontwikkelingen in jouw deelmarkt zodat je na kunt gaan wat dit kan betekenen voor jouw bedrijf. Welke producten groeien of dalen, welke verpakkingen of formaten Welke doelgroepen bieden kansen Verplaats je in jouw klant en laat zien hoe jij hem kunt helpen in zijn groeidoelstellingen. Op welke doelgroepen richt de retailer zich? In welke mate helpen jouw producten daar bij? In welke producten blinkt jouw klant uit of blijft hij fors achter. En wat is daarvan de oorzaak?
Marketing werkt in doelgroepen Henri van Hassel Regio Brabant Doelgroep 41-50 jaar Getrouwd, drie zonen Jumbo primair, Lidl secundair Kijk selectief TV, NTO Abonnement ED, Psychologie, VI ad.nl, nu.nl, distrifood.nl PSV Toneel, tuinieren, wielrennen Projectleider marktonderzoek PVS Teamleider MO Productschap Tuinbouw Key account manager GfK A-merkfabrikanten Versleveranciers
Agenda 1 2 3 4 Algemene ontwikkelingen Korte uitleg GfK Imago supermarkten in groenten en fruit 3 4 Inzicht aankoopgedrag groenten en fruit 4
1. Algemene ontwikkelingen
Er gebeurt veel in retail land CROSS ROAD SPENDINGS BLURIFICATION E-COMMERCE @ FMCG ZAANDAM vs VEGHEL HUIZEN vs CULEMBORG
Food concurreert op allerlei terreinen. A-merk vs huismerk, Open market vs HD, bricks vs clicks, levensmiddelen vs smartphone Source: Cor Molenaar @ GfK Shopper Jaarcongres 2014
Blurification biedt kansen voor leveranciers
Hoogvliet Versmarkt: De slechts 500 vierkante meter grote winkel is voor het overgrote deel gericht op de verkoop van vers en gemak maar biedt via een geïntegreerd pickup point volledig assortiment.
HelloFresh heeft een investering gekregen van 50 miljoen dollar (ruim 36,8 miljoen euro). De enorme investering is een gevolg van de groei die de maaltijdbezorger de afgelopen twee jaar heeft laten zien.
Toekomst supermarkten? Volkskrant van vandaag!
Prognose 2015*: Omzetgroei Shoppers kopen minder per bezoek waardoor het volume al enkele jaren onder druk staat. Prijsstijgingen zorgen voor een lichte omzetgroei. Prognose 2015*: Omzetgroei +1.0% # Huishoudens € Waarde Prijseffect Bezoeken per hh. Volume per bezoek Volume per hh. 2014: -0.5% 2013: +1.5% 2012: +0.2% 2013: -0.8% 2012: +1.3% 2014: 17.7% 2013: 19.3% 2012: 19.2% Promotiedruk** 17.5% Source GfK NL ConsumerScan +0.7% +0.3% -0.3% -0.6% 2014: +0.4% 2013: +0.8% 2012: +0.9% 2014: 0 2013: +2.3% 2012: +1.5% 2014: +0.2% 2013: -0.1% 2012: +1.1% 2014: -0.7% 2013: -0.7% 2014: 0 * 2015 o.b.v. 52 weken ** promotiedruk o.b.v. 8 grootste supemarktformules
2. Korte uitleg GfK
meten maar om het tevens te begrijpen Panels GfK meet consumentengedrag in de tijd En combineren deze kennis met externe databronnen Hierdoor zijn we niet alleen in staat consumentengedrag te meten maar om het tevens te begrijpen teneinde marketing- sales- en Media beslissingen te ondersteunen
Welke panels hebben we?
FMCG 10,000 huishoudens in Nederland, 5,000 in België Continue registratie door middel van in-home scanning, dagelijks Zowel FMCG’s met- als zonder barcode Zowel supermarkten (incluis Aldi, Lidl, Koopconsult) als speciaalzaken (drogisterijen, bakkers, slagers, etc.) Niveau; merk, afzetkanaal, marktsegment, consument, etc. Antwoord op de vraag; waar en wanneer kocht wie wat en voor welke prijs?
Panelleden scannen de barcodes van de producten Scanner Panelleden scannen de barcodes van de producten Bericht op het scherm (winkelbezoek): Wanneer? Moment van de dag Waar? Code van de supermarkt Uitgave? Totale kassabon Elke product wordt vastgelegd in drie stappen: 1. De barcode wordt gescand met de pen 2. Ingeven van het totaal aantal producten 3. Ingeven van de prijs van het product
Voorbeeld kodeboek voor groenten
Voorbeeld kodeboek appelrassen
3. Imago supermarkten
Beste supermarkt in groenten en fruit 2014: de Top 3 1. Lidl/Nettorama 3. Jan Linders
GfK Versrapport 2014 groente/fruit
Top 5 Versafdeling groente en fruit Top 5 o.b.v. het gemiddelde van de 4 aspecten van de groente- en fruitafdeling
Gedeelde winnaar in 2014. Bron: Distrifood
Lidl roept niet alleen dat ze de beste zijn; het komt van binnenuit!
Lidl en Nettorama hebben ook de hoogste fair share in groenten en fruit.
4. Inzicht aankoopgedrag groenten en fruit
AGF is met vers vlees de belangrijkste categorie binnen vers. En groeit! -3.2% +2.4% -1.4% -2.6% -2.4% -0.3% +1.9% -0.9% +3.6% 2013
Het aandeel van de supermarkt blijft stijgen Het aandeel van de supermarkt blijft stijgen. Binnen het fruit spelen de overige kanalen (speciaalzaak, markt) nog een rol van betekenis.
Na enkele jaren van stabiliteit staat de markt voor verse groenten en fruit onder druk.
Totaal verse groenten & fruit De oorzaak voor de daling ligt in kleinere porties per winkelbezoek. Doordat de prijzen stegen zijn de bestedingen wel toegenomen. Totaal verse groenten & fruit Paprika -7% Bloemkool -13% Appels -11% Peren -13%
In 2014 staan volume en bestedingen van verse groenten onder druk. Totaal verse groenten
Vers fruit stijgt licht in volume. Vooral door een fors lager prijspeil. Om die reden staat de omzet onder druk. Totaal vers fruit
Bij Albert Heijn ligt het aandeel het laagst Bij Albert Heijn ligt het aandeel het laagst. Zij hebben ook het breedste assortiment. Aldi, maar ook Lidl en Plus hebben een andere strategie. Totaal NL
Ook binnen vers fruit is HD beperkt in zijn assortiment Ook binnen vers fruit is HD beperkt in zijn assortiment. Naast Albert Heijn hebben ook Plus en Deka een ruimere keuze. Totaal NL
Afzet snacktomaten groeit gestaag; vooral bij jongere doelgroepen
De omzet in snacktomaten is, vooral in volume, zeer sterk gestegen De omzet in snacktomaten is, vooral in volume, zeer sterk gestegen. Fors meer kopers zijn niet alleen grotere porties gaan kopen, ze kochten ook veel vaker. Snacktomaat €
Vooral de huishoudens met hogere inkomens kopen snacktomaten Vooral de huishoudens met hogere inkomens kopen snacktomaten. Alleenstaanden juist niet. Zijn de porties voor hen te groot? Jaar 2013
Het zijn vooral de kopers van snacktomaten die ook snackkomkommers kopen.
Vergrijzing zorgt voor ander koopgedrag. Voorbeeld witlof
Er zijn duidelijke verschillen in consumptie tussen jongeren en ouderen. t/m 29 jaar 30-39 jaar 40-49 jaar 50-64 jaar 65+ jaar Paprika Aubergine Blauwe bes Witlof Asperge Sinaasappel Snacktomaat Champignon Voorbewerkt fruit Witlof Asperge Sinaasappel Gemengde sla Appel Banaan Asperge Blauwe bes Kiwi Bloemkool Witlof Asperge Aubergine Junami Framboos Sperzieboon Witlof Peer Roerbak- groente Paprika Banaan 20 80 1
Witlof is een voorbeeld van een meer bewerkelijk product dat onder druk staat. Zowel in volume als kopers
De daling komt voor rekening van de jongere huishoudens. Witlof (Volume%)
Hoe belangrijk zijn zware kopers? En wie zijn het?
De 20% zwaarste kopers van verse groenten zijn verantwoordelijk voor ruim 40% van de bestedingen. Ze kopen meer dan twee keer zo veel als gemiddeld.
Vooral de welgestelde huishoudens zijn zware kopers Vooral de welgestelde huishoudens zijn zware kopers. Vaker hoog opgeleid en bewuster met voeding. Penetratie Profielanalyse, periode 2013, measure: volume aandelen
Zware kopers kopen veel meer bij de overige kanalen (mn markt en tuinder). Penetratie Profielanalyse, periode 2013, measure: volume aandelen
Rode draad in mijn verhaal: ZONDER KENNIS GEEN KANSEN Ben een goede gesprekspartner voor jouw klanten door op de hoogte te zijn van de algemene retailontwikkelingen. Welke retailers groeien, dalen Hoe ziet het concurrentieveld van mijn klanten er uit Wat gebeurt er met nieuwe afzetkanalen (online, low end) Ken de ontwikkelingen in jouw deelmarkt zodat je na kunt gaan wat dit kan betekenen voor jouw bedrijf. Welke producten groeien of dalen, welke verpakkingen of formaten Welke doelgroepen bieden kansen Verplaats je in jouw klant en laat zien hoe jij hem kunt helpen in zijn groeidoelstellingen. Op welke doelgroepen richt de retailer zich? In welke mate helpen jouw producten daar bij? In welke producten blinkt jouw klant uit of blijft hij fors achter. En wat is daarvan de oorzaak?
Dank u wel voor de aandacht! Heeft u nog vragen? Henri van Hassel Key account manager 0162 – 384 394 Henri.van.hassel@gfk.com