Coherent, efficiënt en toekomstgericht ICT beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cloud Computing Seminar 28 juni Automatisering Systeembeheer Bekabelde netwerken Draadloze netwerken ICT beveiliging Zakelijk internet Online back-up.
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
De zin en onzin van escrow
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - Herfst 2013 eBox Burger 1.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Cloud Economics in Education
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Kevin Lecossois Louis Massagé 28/03/2013
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
GIS-coördinator in Westerlo
Onsight Managed Security Services
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Slim besparen: enkele ideeën
ArchiValue: de APG-Case
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Pragmatisch meebouwen aan de hybride government community cloud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Samenwerken aan de G-Cloud Frank Robben
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid Frank Robben
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elektronische kennisgeving van geboorte
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Coherent, efficiënt en toekomstgericht IT beleid
Inleiding tot G-Cloud.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Coherent, efficiënt en toekomstgericht ICT beleid frank.robben@mail.fgov.be @FrRobben http://www.ksz.fgov.be https://www.ehealth.fgov.be http://www.frankrobben.be

Structuur van de uiteenzetting Context Visie en strategie uitgewerkt door CIO’s Synergieën, ambitie en werkassen Gevolgen

Structuur van de uiteenzetting Context Visie en strategie uitgewerkt door CIO’s Synergieën, ambitie en werkassen Gevolgen

Context Historisch ontstane fragmentatie ICT-beleid op federaal niveau 80+ overheidsinstellingen (FOD, POD, OISZ, ION,…) Eigen ICT-gerelateerde overheidsopdrachten Eigen ICT-systemen en omgevingen Eigen licenties en producten Groei van horizontale organisaties KSZ / eHealth-platform Fedict Smals / eGov P&O / FOR-CMS …

Context

Context Kost â Efficiëntie á

Samenwerkingsverbanden CEO’s werken samen in Colleges van Voorzitters van FODs/PODs, van OISZ en van andere overheidsdiensten CIO's werken samen in de PICTS (FODs/PODs) en SIT (OISZ) Overkoepelend ICT Monitoring Comité (besparing & synergie) Doel Gemeenschappelijke strategie Gezamenlijke initiatieven Uitwisselen van ervaringen / delen van kennis

Structuur van de uiteenzetting Context Visie en strategie uitgewerkt door CIO’s Synergieën, ambitie en werkassen Gevolgen

Beleidsonder-steuning Performante administraties Overheid als één geheel Beleidsonder-steuning Voorkeur voor digitaal

Visie: voorkeur voor digitaal Doel Diensten maximaal digitaal: geen papier, geen aanwezigheid (loket, bezoek), beperkt call center Digitale diensten als ‘natuurlijke eerste keuze’ (snelheid, gebruiksgemak) Ondersteuning organiseren voor zij die dit niet aankunnen Ondernomen stappen Automatisatie van de verwerking, controles en feedback Self service voor burger/bedrijf/partners Verhogen gebruik bestaande diensten (vb portalen, eBox voor burgers, …) Roadmap Geïntegreerde self service voor burger/bedrijf/partners (overheid als één geheel) Kostenbewust investeren in mobiele toepassingen, sociale media

Visie: performante administraties Doel Afstemmen Business – ICT : ‘good enough’/ROI Release management (business & politiek vlak) Kosten onder controle houden, zowel ICT als breder binnen overheid Ondernomen stappen ICT Governance, project management, kwaliteit, methodologie en normen Industrialisatie ICT / synergieën Gemotiveerde medewerkers o.m. met nieuwe werken, telewerk Productiviteitsverhoging door procesoptimalisatie en procesketens Roadmap (ICT) Synergieën (andere niveau’s) Anticiperen met ICT op natuurlijk verloop door vergrijzing personeel

Visie: overheid als één geheel Doel Gebruiker heeft geen last van de versnippering van de overheid Ondernomen stappen Only once & administratieve vereenvoudiging Focus op burger/bedrijf/partner, niet op de administratie (verticalisatie) Openheid inbouwen in de architectuur (maakt splitsen eenvoudiger) Roadmap Integratie met diensten van de regio's; (federale) overheidsdiensten als dienstenleverancier ? Geïntegreerde & virtuele publieke sector

Visie: ondersteunen beleid Doel ICT als instrument: beleidsvoorbereiding (ICT) – beleidsbepaling – beleidsuitvoering (ICT) Haalbaarheid nieuwe regelgeving onderzoeken inclusief impact op ICT Ondernomen stappen Gegevens gemeenschappelijk beschikbaar maken Tools mutualiseren voor statistieken, analyses, rapporten, prognoses en fraude detectie Gebruik van analytics (beleidsvoorbereiding, beleidsevaluatie, intensief gebruik van data...) Roadmap Te organiseren: ontwerp van processen voor nieuwe wetgeving ondersteunen en begeleiden Doorgedreven gebruik van big data analyses Strategische keuzes ondersteunen

Voorbeelden Voorkeur voor digitaal Performante administraties RVP – MyPension TaxOnWeb Performante administraties Synergieën (cf infra) Overheid als één geheel Automatische toekenning van rechten op basis van één melding (vb gehandicapten) Bevolkingsregister in de cloud RSZ en RKW als dienstenleverancier ? Impact op de opdracht Implantatenregister

Structuur van de uiteenzetting Context Visie en strategie uitgewerkt door CIO’s Synergieën, ambitie en werkassen Gevolgen

ICT - Lagen Business toepassingen Horizontale software Core business (aangiften, business processen, …) Horizontale software Website | HR | Finance | Postbehandeling | Toegangsbeheer Zachte infrastructuur Security | Mail | VoIP | … Harde infrastructuur Computing | Network | Storage

Prioriteit van afzonderlijke diensten: core business

Synergieën Business toepassingen Horizontale software Core business (aangiften, business processen, …) Delen? Horizontale software Website | HR | Finance | Postbehandeling | Toegangsbeheer Delen? Zachte infrastructuur Security | Mail | VoIP | … Delen? Harde infrastructuur Computing | Network | Storage

Ambitie Consolidatie in ICT betreffende infrastructuur, platformen en transversale diensten Goedkoper maar op zijn minst met identieke of betere kwaliteit of Véél goedkoper met voldoende kwaliteit

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

Consolidatie van datacenters Voordelen Uitbatingskosten  Energiekosten (milieu, energie-efficiëntie)  Dienstverlening  Schaalvoordeel (diensten) Telecommunicatie kosten (lijnen tussen datacenters)  Stap naar toekomst: G-Cloud Ondersteund door managed services (24/7 toegang, monitoring, databasebeheer, systeemsoftware, …) Nadeel Risicoconcentratie

Consolidatie van datacenters Actuele situatie Aantal datacenters (info Regie): 40-tal ~ 6500 m² Grote datacenters North Galaxy (Financiën) – 1650 m² - 11+ FODs FINTO (Finance Tower) – 880m² - 6 FODs UP (Smals) - 1000 m² - 14 FODs / OISZ IN (Smals) – 1000 m² - 11 FODs / OISZ Nog te consolideren: ~ 2000 m² Beschikbare capaciteit in grote datacenters beperkt Investeringen nodig in verschillende datarooms

Consolidatiestrategie Fysieke consolidatie ‘Floor space’ Consolidatie leidt tot hogere densiteit (minder m²) Korte termijn Onvoldoende plaats voor volledige fysieke consolidatie Gemeenschappelijke ICT-infrastructuur Middellange termijn: ‘G-Cloud’ / ‘Community Cloud’ Optimaal gebruik van beschikbare ruimte

Fysieke consolidatie Van 40 naar 4 federale datacenters IN UP Finance Tower North Galaxy

Fysieke consolidatie Geen nieuw datacenter (15M€ bespaard) Finance Tower (Finto) Samenwerkingsverband Regie – Smals Inrichten als professioneel datacenter Capaciteit beschikbaar Zeer beperkte investering North Galaxy (Financiën) Mogelijkheid om capaciteit op te trekken met 30% Nodige investering (~3M€)

Virtuele consolidatie Consolidatie van fysieke servers Gemiddeld gebruik van server : 5-20% +70% van niet geconsolideerde servers makkelijk te consolideren

Principes van cloud ICT als dienstverlening: eigen apparatuur en softwares (gedeeltelijk) vervangen door een dienstverlener Met behulp van internet technologieën Zelfbediening: de dienstverlening is volledig geïndustrialiseerd en geautomatiseerd Onmiddellijk beschikbaar Schaalbaar en elastisch: de gebruikte capaciteit kan snel toenemen en krimpen (per klant) Gedeeld: meerdere gebruikers voor schaaleffecten Op basis van reeël gebruik (meteropnames) - pay per use

Principes van cloud In House Private Cloud Externe Public Cloud Voor veel gebruikers Industriële aanpak G-Cloud Traditionele ICT Hosting & Outsourcing Voor één klant Maatwerk Eigen datacenter Outsourced - extern

Situering van de G-cloud Infrastructuur & Platformen Gebruik van infrastructuur op basis van cloud-technologie Gehost in de datacenters van de overheid Onder meer voor aanbieden van privacy-gevoelige diensten Waarvoor de onafhankelijkheid van de overheid tov derden moet gegarandeerd worden Gebruik van Public Cloud (externe leveranciers) mogelijk waar opportuun en met respect voor confidentialiteit

Servers / Netwerk / Storage G-Cloud visie (fase 1) OISZ1 FOD1 OISZ2 FOD2 OISZ3 Virtualisatie Backup / Beveiliging Servers / Netwerk / Storage Datacenter / Koeling / Elektriciteit

Servers / Netwerk / Storage G-Cloud visie (fase 2) OISZ1 FOD1 OISZ2 FOD2 OISZ3 Stack 1 Stack 2 Stack 3 Virtualisatie Backup / Beveiliging Servers / Netwerk / Storage Datacenter / Koeling / Elektriciteit

G-Cloud – visie (fase 2) Technische view Red Shift - Oracle Green Open Source Yellow Microsoft Brown Misc. Linux VMs + VmWare Converged : compute & storage (SDI/SDS) Converged : Unified Network Layer (Grid/SDN) Blue IBM Isolated Customer Domain (VRF) Grid/SDN Customer networks Pre-integrated System (SDI/SDS) Fedman - extranet Transversale business- toepassingen External Cloud Services External Network External Provider Solution Compute & Storage VRF = Virtual Routing & Forwarding (geisoleerde netwerken); SDI = Software Defined Infrastructure; SDS = Software Defined Storage Focus

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

Licentiekosten Onderhandelingen met grote leveranciers (Adobe, IBM, Microsoft, Oracle, SAP, SAS, …) Federale contracten ipv instelling-specifieke contracten Kortingen bekomen (minstens 10%) Meer volume = minder betalen Gezamenlijke contracten = meer gewicht tov leverancier Uitwisselbaarheid van licenties Alle lastenboeken met clausule van opdrachtencentrale Samenwerking Fedict / FOR - CMS / Smals Asset Management / specifieke competenties bouwen

Synergie initiatieven Gezamelijke aankoop : Unified Communications (FOD Economie) – email, collaboration, … LAN/WAN (FOD Financiën) – netwerk connectiviteit Internet Access Protection (FOD Economie) – netwerk beveiliging Gemeenschappelijke projecten / diensten : Informatieve websites (Drupal): Fedict platform Managed services op G-Cloud (monitoring, backup, …) eBox voor burgers en ondernemingen Gemeenschappelijk gebruikers- en toegangsbeheer (CSAM) Gemeenschappelijke directory (LDAP) Vertaaltoepassing in G-Cloud …

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

SOA “Service Oriented Architecture (SOA) is a paradigm for organizing and utilizing distributed capabilities that may be under the control of different ownership domains. It provides a uniform means to offer, discover, interact with and use capabilities to produce desired effects consistent with measurable preconditions and expectations. Enterprise architects believe that SOA can help businesses respond more quickly and cost-effectively to the changing market conditions. This style of architecture promotes reuse at the macro (service) level rather than micro levels (eg. objects). It also makes interconnection of existing ICT assets trivial.” (OASIS Reference Group)

Enkele kernbegrippen van SOA Modulariteit en vervangbaarheid van diensten Compositioneerbaarheid van diensten Genericiteit van diensten Gebruik van open, internationale standaarden (standaardiseren = massa – massa = kassa) Virtualiteit van diensten: afnemer heeft geen weet van concrete implementatie

Waarom een SOA-architectuur ? Nood aan Samenwerking en procescoordinatie tussen > 3.000 overheidsactoren > 240.000 ondernemingen > 11.000.000 burgers Met respect voor hun inhoudelijke autonomie en wettelijke opdrachten SOA biedt de mogelijkheid om Processen over actoren heen te ontwikkelen Gebaseerd op ‘los gekoppelde’ samenwerking Gebaseerd op open standaarden

Waarom een SOA-architectuur ? Nood aan hergebruik van ICT-assets Kostenbeheersing Mogelijkheid om partners te ondersteunen SOA biedt de mogelijkheid om Multifunctionele basis- en businessdiensten te ontwikkelen Die kunnen worden hergebruikt door alle geïnteresseerde actoren Nood aan snelle aanpassing aan een steeds wijzigende maatschappelijke en juridische omgeving Diensten aan te passen, te vervangen of toe te voegen zonder effect op de andere diensten Nieuwe toepassingen te ontwikkelen gebaseerd op het hergebruik van bestaande diensten

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

Externe consultants Geschat aantal externe consultants: 400+ Diverse kadercontracten met ≠ prijzen Soms langdurige contracten voor puur operationele taken Soms te high level consultants zonder impact Afhankelijkheid van specifieke individuen Goedkopere alternatieven Statutairen Gedetacheerden (Smals / eGov) Uniforme (laagste) prijzen doorheen overheid Policy voor goed gebruik van consultants?

Werkassen Harde infrastructuur Consolidatie datacenters Managed services Zachte infrastructuur & horizontale software Licentiekosten Gezamenlijke initiatieven / synergieën Service Oriented Architecture (SOA) Gebruik van externe consultants ICT Monitoring

ICT Monitoring Monitoring ICT budgetten (Bijlage 9) Overkoepelend beeld krijgen van ICT budgetten (600 M€) Opsporen & identificeren van mogelijke synergieën Enquête door ICT Monitoring Comité Strategic Information Plan - enquête ICT synergie toets

ICT Monitoring SIP en IMC synergie SIP enquête bij 32 overheidsdiensten IMC Synergie portfolio bevraging bij 15 overheidsdiensten Meer dan 200 opportuniteiten Geclusterd in 52 initiatieven Gescoord naar potentieel en naar haalbaarheid Vertaald in een synergie actieplan

ICT Monitoring Synergie opportuniteiten Top 25

ICT Monitoring ICT synergie toets Dubbel doel Bewustmaking/detecteren samenwerkingsmogelijkheden Besparingsobjectief Samenwerking Fedict (FODs/PODs) / KSZ (OISZ) Start procedure: bij begin van project/opdracht

ICT Monitoring ICT synergie toets Toegankelijke contracten andere overheidsdiensten? Delen of overdragen van assets, capaciteiten, competenties of facilities? Samenwerking in geval aankoopprocedure? Besparingsobjectief gehaald (-10%)? Alternatieve oplossingen bekeken? Open standaarden of andere architectuur Intern personeel ipv consultants XaaS oplossing binnen overheid aanwezig of mogelijk? Flexibiliteit in looptijd of volume en link met synergie

Samenwerking IF & IMC Financieel bewaken Ondersteund door ICT kennis Globaal en overkoepelend beleid (governance) Met oog voor eigenheid van elke overheidsinstelling

Structuur van de uiteenzetting Context Visie en strategie uitgewerkt door CIO’s Synergieën, ambitie en werkassen Gevolgen

Gevolgen G-Cloud fase 1 Er wordt zo weinig mogelijk hard- en software aangekocht en indien er intenties zijn wordt het voorstel voorgelegd aan de PICTS of SIT Elke FOD/POD/OISZ werkt roadmap uit zowel voor fase 1 als voor fase 2 tegen einde oktober 2014 Een gemeenschappelijke doelarchitectuur en ICT-governance wordt afgesproken, o.a. Technische standaarden en platformen Releasemanagement Gestandaardiseerd werken Financieringsprincipes Kritische succesfactoren worden vastgelegd zodat G-cloud goedkoper is Systeemploegen beginnen samen te werken

Gevolgen G-Cloud fase 2 Aankoop van materiaal gebeurt door de aanbieder van de G-Cloud Geïntegreerde of gevirtualiseerde systeemploegen beheren gezamenlijke infrastructuur Gemeenschappelijke ICT governance De afgesproken gemeenschappelijke doelarchitectuur en ICT-governance wordt door elke FOD/POD/OISZ gerespecteerd

Voorbereiden synergieën business-toepassingen Akkoord van management over een gemeen-schappelijke digitale visie Gemeenschappelijke basisdiensten (vb adresboek, vertaalsoftware, loonmotor, …) Vergelijkbare toepassingen ombouwen tot gedeelde toepassingen (vb verwijzingsrepertoria) Cataloog van business-toepassingen Bij ontwikkeling van nieuwe business-toepassingen hergebruik van bestaande (deel)toepassingen bevorderen (vb leefloon – gehandicapten-tegemoetkomingen)