De modulaire methode 31 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Analyse van incidenten
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Bijeenkomst 1: coach-introductie
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het ontwikkelingsperspectief
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Motiverende Gespreksvoering
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Vragenlijst ketencoördinatoren
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Wat is dat eigenlijk precies? Hoe ernstig is dat?
aangename ont - moeting
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Verdiepende coachcursus 2
Transcript van de presentatie:

De modulaire methode 31 januari 2015

Even voorstellen.. Jeroen Brinkman Roei sinds m’n 13 Oud wedstrijdroeier Wedstrijdcoach (RC-4) Oud materiaal- en wedstrijdcommissaris Roeifamilie e

Aanleiding tot ontwikkeling Onduidelijkheid over breveteisen roeiproeven, kwantiteit instructielessen is maatgevend. Roeihandicap voor roeiers door slifferhaal en “vuile” uitzet. Nauwelijks ondersteunend materiaal voor (nieuwe) instructeurs. Cursisten nemen onvoldoende verantwoordelijkheid voor eigen opleiding (consumentisme). Lastig regelwerk rondom instructie: cursisten en instructeurs op verschillende momenten beschikbaar. Proevencommissie functioneert als “boeman”. Veel verenigingen hebben instructiedocumenten, maar die zijn niet of nauwelijks generiek (verenigingsoverstijgend) bruikbaar.

Kenmerken roei-instructie Gemengde doelstelling: roeien aanleren en vloot beschermen Zeer arbeidsintensief, nagenoeg één op één Vrijwilligerswerk Mooi roeiwerk ziet er heel natuurlijk uit, maar de roeibeweging is dat zeker niet. De beweging wordt niet vanzelfsprekend goed uitgevoerd: inpik met gestrekte armen, kracht met benen; eerst trappen, dan rug dan armen; uitzet door verticale beweging naar onder. Roeien is een gecompliceerde beweging, die nagenoeg gelijktijdig plaatsvindt.

Structuur methode Theorie Cursussen

Overzicht van de methode

Uitgangspunten theorieboeken Heldere scheiding tussen generieke verenigingsoverstijgende theorieboeken en verenigingsspecifieke cursussen. Theorie laten aansluiten bij wat gangbaar is in de roeiwereld. Attractief vormgegeven, in kleur en met veel plaatjes. Geen “roman” maar naslagwerk. Bij Naarden worden de theorieboeken voor nieuwe leden in kleur afgedrukt en in een map verstrekt. Dit legitimeert tevens het entreegeld.

Inhoud theorieboek roeien Geschiedenis Het roeien Het materiaal Het in- en uitbrengen van boten De roeibeweging (J-haal) Veiligheid Verenigingsbladen Roeiwoordenboek

J-haal ( -haal) J Didactische naam voor de Nederlandse roeihaal. Aanleren is gemakkelijker dan afleren → goed aanleren is de essentie. Uniforme, goede roeihaal, zodat roeiers blessurevrij blijven; later wedstrijden kunnen starten; verenigingsoverstijgend gemakkelijker kunnen combineren. Zoeken naar de ‘perfecte haal’ houdt het roeien leuk en vervelingsvrij.

Inhoud theorieboek sturen De stuur en het sturen Varen op het water Commando’s

Voorbeelden

Inhoud theorieboek instructie Verantwoording van de methode Instructie geven Veelgebruikte oefeningen Veel voorkomende (51) roeifouten: Fout Oorzaak Gevolg Remedie Feedback Stuurstoel

Voorbeelden

Inhoud theorieboek afstellen Afstelgereedschap Meten en stellen: Begrip Maten Effect Meten Stellen Basis instellingen Geavanceerde instellingen Afstellen in de praktijk Formulieren en ervaringscijfers

Voorbeelden

Overzicht van de methode

Uitgangspunten cursussen Integrale aanpak: cursussen voor alle proeven/brevetten (en niet alleen voor beginners). Moderne didactiek: competentiegericht en niet lesgericht. Cursist is zelf verantwoordelijk. Modulair opgebouwd: module voor module afwerken. Laat instructeurs vrij: vertelt dat wat de roeier moet kunnen en niet hoe dat moet worden geïnstrueerd. Transparant: roeier, instructeur en examinator kennen de vereisten. Laagdrempelig: begin gewoon bij de beginnerscursus roeien, module 1 - In- en uitbrengen van de boot. Voortgangsvel registreert voortgang: cursist vraagt instructeur af te tekenen.

De cursussen Per cursus: 1. Leerdoelen 2. Modules Per module: a. Theorieverwijzing b. Voorbeeldoefeningen c. Competentie-eisen (toetscriteria) Roeien: begin en vervolg Sturen: begin en vervolg Boordroeien

Voorbeelden

Voortgangsvellen Instructie Oefening Toetsing Voordelen: Status helder Werkt consumentis- me tegen Instructie-overdracht

Overzicht van de methode

De instructeurscursus Kenmerken cursus: Zelfde aanpak als alle andere cursussen. Sterk praktijkgericht. Focus op verbetering roeivaardig-heden cursisten.

Gestructureerd instructie geven a. Fouten waarnemen – de tien waarnemingspunten. b. Fouten prioriteren – de volgorde bepalen. c. Fouten herstellen – met het 5-staps leerproces. Stap 1 – label (de verbetering) Stap 2 – (ervaar de) fout Stap 3 – motiveer (de verbetering) Stap 4 – goed (roeien) Stap 5 – (check de) feedback

Overzicht van de methode

Quick reference kaarten

Heldere slagingscriteria (proevenvellen)

Overige documenten

Overzicht van de methode

Mapping op een proevensysteem Basis roeien Basis roeien Basis sturen Basis sturen Boordroeien Instructie Verv. roeien Boordroeien Verv. sturen Verv. sturen Verv. roeien Boordroeien

} Modules op maat maken Aanpassingen voor skiffen op groot water In- en uitbrengen Roei-electronica In- en uitbrengen Aanleggen Groot stromend water Aanleggen Intrekken riemen & slippen Intrekken riemen & slippen Roei-electronica J-Haal Ploegroeien J-Haal Balans houden Boegcommando’s Balans houden Ploegroeien 6km roeien Groot stromend water Manouvreren Manouvreren Koers houden Aanpassingen voor skiffen op groot water Koers houden Boegcommando’s 12km roeien 6km roeien

De methode en de roeiwereld De roeiwereld heeft baat bij: Gestandaardiseerde roeiproeven (gemakkelijker wisselen van vereniging en inschalen van roeiers). Bottom-up door standaardisatie op cursus. Bottom-up door standaardisatie module-niveau (slagingscriteria). Minder instructie (vermindering menskracht): Competentiegericht leren: minimaal aantal lessen is twee. Verminderen coördinatiewerk door voortgangsvellen. Verbetering instructie (in de breedte betere roeihaal): Heldere en gestructureerde aanpak. Uitgebreide opzoek- en naslagmogelijkeden.

In gebruik bij Jason

Resultaten bij Naarden Haalbeeld beginnersinstructie is duidelijk verbeterd. “Sauna effect” bij oudere instructeurs. Nieuwe leden krijgen theorieboeken bij entree en zijn enthousiast. Instructeurs gebruiken geen voortgangsvellen. Slagingscriteria proeven zijn iedereen helder. Prettig naslagwerk voor ervaren roeiers en instructeurs. Waardering voor de methode basaal aanwezig. Proevencommissie is een tevreden voorstander van gebruik, ze zijn in staat goed aan te geven waarom iemand gezakt is. Bezig om de cursusboeken om te zetten naar A5 formaat

Interesse? Methode is rechtenvrij te gebruiken, vooropgesteld dat bronvermelding aanwezig blijft. Theorieboeken kunnen worden voorzien van verenigingsspecifiek voorblad en eigen logo. Cursussen kunnen naar believen worden aangepast, met een sterke voorkeur om de modules intact te laten. Te vinden op website RV Naarden onder ‘instructie’ of onder ‘downloads’ Kernvraag: Welke voordelen zou het hebben om de Modulaire methode bij uw vereniging in te zetten?

Dank voor uw aandacht!