Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel. Activeren van voorkennis Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel. Verdeel ze eerlijk. Doe dit ook met 10, 6 en 14. Lesdoel Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. woordenschat Abstract: zonder plaatjes, alleen met getallen. Zonder rest: er blijft niets over. cvb-vragen Wat gaan we vandaag leren? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Je hebt 7 keer afgetrokken, dus 42 : 6 = 7. Concept Delen is het omgekeerde van vermenigvuldigen. Vermenigvuldigen is het zelfde getal een aantal keren optellen. Delen is het zelfde getal een aantal keren aftrekken. 42 : 6 = 42 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 = 0 Je hebt 7 keer afgetrokken, dus 42 : 6 = 7. Dat is wel heel veel werk. We gaan deze les leren hoe we dat sneller kunnen doen. Lesdoel cvb-vragen Wat is delen? Hoe vaak kun je 6 aftrekken van 42? Hoe vaak kun je 6 aftrekken van 12? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
42 : 6 = 7 Deeltal: Het getal dat je gaat verdelen. deelteken deler quotiënt 42 : 6 = 7 Deeltal: Het getal dat je gaat verdelen. Deelteken: Dit teken betekent ‘gedeeld door’ Deler: Het getal waarmee je deelt. Quotiënt: Het antwoord van een deelsom. Lesdoel cvb-vragen Wat is het quotiënt? Wat is het deeltal? Wat is de deler? Wat is 42? Wat is 6? Wat is 7? Hoe noem je het antwoord van een deelsom? Wat is een deeltal? Hoe noem je het getal 3waarmee je deelt? Hoe ziet het deelteken eruit? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Vaardigheid 42 : 6 = Kijk naar de deler . . . 6 Zeg deze tafel op tot je als antwoord het deeltal hoort . . . 7 x 6 = 42 Noteer het antwoord . . . 42 : 6 = 7 Controleer je antwoord door er twee keersommen van te maken . . . 7 x 6 = 42 en 6 x 7 = 42. Lesdoel cvb-vragen Hoe weet ik welke tafel ik moet opzeggen? Hoeveel sommen van de tafel moet ik opzeggen? Hoe controleer ik mijn antwoord? Wat is de eerste stap? Wat is het quotiënt? woordenschat Controleren: kijken of het antwoord goed is. Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Begeleide inoefening 48 : 6 = 24 : 6 = 6 : 6 = 90 : 9 = 63 : 7 = 35 : 5 = 14 : 2 = 28 : 4 = 32 : 8 = 27 : 3 = Verantwoordelijkheid overdragen in drie stappen Doe elke stap voor en laat de leerlingen deze herhalen. Doe één stap voor en laat de leerlingen de volgende stap zelf uitvoeren. Laat de leerlingen met een voorbeeldopdracht alle stappen zelf uitvoeren, maar controleer na iedere stap de wisbordjes. cvb-vragen Gebruik voortdurend de cvb-vragen bij het concept en de vaardigheid. Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Lesafsluiting Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. Als ik abstracte deelsommen kan uitrekenen, dan kan ik sneller rekenen. Ik hoef namelijk niet meer alles met voorwerpen neer te leggen of te tekenen. Lesdoel cvb-vragen Waarom leren we om abstracte deelsommen uit te rekenen? Is er iemand die nog een reden weet waarom het kunnen maken van deelsommen belangrijk is? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Belang van het lesdoel Lesdoel: Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. Belang: Als ik abstracte deelsommen kan uitrekenen, dan kan ik sneller rekenen. Ik hoef dan namelijk niet meer alles met voorwerpen neer te leggen of te tekenen. Lesdoel cvb-vragen Waarom leren we om abstracte deelsommen uit te rekenen? Is er iemand die nog een reden weet waarom het kunnen maken van deelsommen belangrijk is? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl
Maak deze opdrachten in je werkboek: 6, 5 en 3 Als je klaar bent: Zelfstandige verwerking Maak deze opdrachten in je werkboek: 6, 5 en 3 Als je klaar bent: Maak de opdrachten 1, 2 en 4. Bedenk zelf een rijtje deelsommen en ruil deze met iemand anders die klaar is. Regels tijdens zelfstandige verwerking: Stemvolume 1: spionnenstem Lesdoel Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl