Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecijferdheid Negatieve getallen.
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Cirkels…omtrek en oppervlakte
Positieve en Negatieve getallen
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
Wat gaan we leren in groep 5
De tafel van….
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Massa’s en massaverhoudingen bij een chemische reactie
Vergelijkingen oplossen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Presentatie vergelijkingen oplossen.
Bewerkingen met breuken Les 37.
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Activeren van voorkennis
Wat doet een magneet?.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Workshop hele getallen 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Kinderen effectief helpen met rekenen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Cijferen 5de leerjaar.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Kort herhalen les 3 voorbeeld toets som camping
Bewerkingen 5de leerjaar.
Een instructie schrijven
Rekenen met grote getallen
Wiskunde Blok 5 les 17.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
opdrachtkaart opdrachtkaart wat ga je doen? wat ga je doen? stap 1:
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
De vierkantjes puzzel Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Transcript van de presentatie:

Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel. Activeren van voorkennis Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel. Verdeel ze eerlijk. Doe dit ook met 10, 6 en 14. Lesdoel Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. woordenschat Abstract: zonder plaatjes, alleen met getallen. Zonder rest: er blijft niets over. cvb-vragen Wat gaan we vandaag leren? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Je hebt 7 keer afgetrokken, dus 42 : 6 = 7. Concept Delen is het omgekeerde van vermenigvuldigen. Vermenigvuldigen is het zelfde getal een aantal keren optellen. Delen is het zelfde getal een aantal keren aftrekken. 42 : 6 = 42 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 – 6 = 0 Je hebt 7 keer afgetrokken, dus 42 : 6 = 7. Dat is wel heel veel werk. We gaan deze les leren hoe we dat sneller kunnen doen. Lesdoel cvb-vragen Wat is delen? Hoe vaak kun je 6 aftrekken van 42? Hoe vaak kun je 6 aftrekken van 12? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

42 : 6 = 7 Deeltal: Het getal dat je gaat verdelen. deelteken deler quotiënt 42 : 6 = 7 Deeltal: Het getal dat je gaat verdelen. Deelteken: Dit teken betekent ‘gedeeld door’ Deler: Het getal waarmee je deelt. Quotiënt: Het antwoord van een deelsom. Lesdoel cvb-vragen Wat is het quotiënt? Wat is het deeltal? Wat is de deler? Wat is 42? Wat is 6? Wat is 7? Hoe noem je het antwoord van een deelsom? Wat is een deeltal? Hoe noem je het getal 3waarmee je deelt? Hoe ziet het deelteken eruit? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Vaardigheid 42 : 6 = Kijk naar de deler . . . 6 Zeg deze tafel op tot je als antwoord het deeltal hoort . . . 7 x 6 = 42 Noteer het antwoord . . . 42 : 6 = 7 Controleer je antwoord door er twee keersommen van te maken . . . 7 x 6 = 42 en 6 x 7 = 42. Lesdoel cvb-vragen Hoe weet ik welke tafel ik moet opzeggen? Hoeveel sommen van de tafel moet ik opzeggen? Hoe controleer ik mijn antwoord? Wat is de eerste stap? Wat is het quotiënt? woordenschat Controleren: kijken of het antwoord goed is. Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Begeleide inoefening 48 : 6 = 24 : 6 = 6 : 6 = 90 : 9 = 63 : 7 = 35 : 5 = 14 : 2 = 28 : 4 = 32 : 8 = 27 : 3 = Verantwoordelijkheid overdragen in drie stappen Doe elke stap voor en laat de leerlingen deze herhalen. Doe één stap voor en laat de leerlingen de volgende stap zelf uitvoeren. Laat de leerlingen met een voorbeeldopdracht alle stappen zelf uitvoeren, maar controleer na iedere stap de wisbordjes. cvb-vragen Gebruik voortdurend de cvb-vragen bij het concept en de vaardigheid. Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Lesafsluiting Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. Als ik abstracte deelsommen kan uitrekenen, dan kan ik sneller rekenen. Ik hoef namelijk niet meer alles met voorwerpen neer te leggen of te tekenen. Lesdoel cvb-vragen Waarom leren we om abstracte deelsommen uit te rekenen? Is er iemand die nog een reden weet waarom het kunnen maken van deelsommen belangrijk is? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Belang van het lesdoel Lesdoel: Ik kan abstracte deelsommen zonder rest uitrekenen met als hoogste antwoord 10. Belang: Als ik abstracte deelsommen kan uitrekenen, dan kan ik sneller rekenen. Ik hoef dan namelijk niet meer alles met voorwerpen neer te leggen of te tekenen. Lesdoel cvb-vragen Waarom leren we om abstracte deelsommen uit te rekenen? Is er iemand die nog een reden weet waarom het kunnen maken van deelsommen belangrijk is? Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl

Maak deze opdrachten in je werkboek: 6, 5 en 3 Als je klaar bent: Zelfstandige verwerking Maak deze opdrachten in je werkboek: 6, 5 en 3 Als je klaar bent: Maak de opdrachten 1, 2 en 4. Bedenk zelf een rijtje deelsommen en ruil deze met iemand anders die klaar is. Regels tijdens zelfstandige verwerking: Stemvolume 1: spionnenstem Lesdoel Marcel Schmeier www.onderwijsgek.nl