De weg naar passende arbeid voor jongeren met autismespectrum- stoornissen Nathalie Cornette.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Van de Ven loopbaanadvies. Studie en loopbaanadvies voor mensen met ASS Stap 1: Informatie verzamelen • 1.1 Persoonlijk functioneren • 1.2 Beroepsinteresse.
De nieuwe werkelijkheid
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Samenspel Nieuw Vennep
Meeting-Point OU Zwolle 12 maart 2012 Nathalie van der Hooft Van der Hooft – Coaching & Mindful Analysis.
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Aan de Slag VSO en UWV Werkbedrijf
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,
Nieuwe kansen voor jongeren met autisme in het Fort bij Krommeniedijk
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
Aanbodgerichte arbeidsbemiddeling
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 60, 61, 62, 63, 83, 87, 88, 92, 94. Beoordeling:
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Opleidingen. Doel? Mensen uit kansengroepen ondersteunen bij het verwerven van competenties die nodig zijn voor het vinden, behouden of verbeteren van.
Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten.
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
PLUSKLAS.
Jongeren met een beperking
Levensloopbegeleiding bij autisme
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Arbeidstrainingscentrum
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
Personeelsmanagement
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Jeugd en recht hoofdstuk
MARJOLEIN VANDAELE ARBEIDSRE-INTEGRATIE EN ARBEIDSREHABILITATIE.
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Ontstaan Siza Siza (1950) Kleine woonvormen, activiteitencentra, gezinsvervangende tehuizen (LG en VG) Het Dorp (1962) Grote woonvorm (LG) ‘s Koonings.
VOORLICHTING PrO/VSO Door – Saskia Bholasing & Monique Holswilder.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
SDD aanpak VSO/PrO/Entree leerlingen. VSO/PrO/Entree leerlingen - Aantallen Aantallen schoolverlaters VSO/PrO/Entree richting werk/participatie op jaarbasis.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Presentatie Participatiewet
IPS: van kansarm naar kansrijk
In samenwerking met:.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Differentiatie in de klas
Welkom bij de Stage-informatieavond
De sociale kaart ‘ontmoetingsproject’:
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Van opleiding naar werk
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
H. Bloemert1, B. van Meijel3, B.B. Sizoo1& E.W.M. Verhoeven2
Doorstroom naar (echt) werk
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

De weg naar passende arbeid voor jongeren met autismespectrum- stoornissen Nathalie Cornette

Wat?  Hoofdstuk uit het boek: ‘Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme’.  Auteurs: Diana Rodenburg, Diepeveen Sanne, Jan de Moor  Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Wetten  Wet op de (re-)integratie arbeidsgehandicapten;  Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen;  Wet Arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten;  Werkloosheidswet;  Wet Inschakeling Werkzoekenden;  Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.

Arbeid & Arbeidsidentiteit  Reguliere arbeid;  Motivatie, interesse & capaciteit;  Omgeving;  Grote invloed  Instanties  ontwikkelen arbeidsidentiteit  Fragmentarische waarneming;

Kira-methode  Dr. Leo Kannerhuis;  Centrum voor Autisme te Doorwerth;  Arbeidsbegeleiding voor ASS*  Cliënt-Competentieprofiel (CCP), * Autismespectrumstoornissen

Traject van arbeidstoeleiding

Assessment en oriëntatie  Begeleidingsplan;  Ontwikkeling van Cliënt- Competentieprofiel;  Wensen, motieven en realisme;  Vaardigheden;  Manier van leren en sfeer en persoonlijkheid.

Jobcoaching en nazorg  Arbeidscontract geondertekend;  Cliënt ondersteunen;  Werkbare oplossingen.

Het Cliënt-Competentieprofiel (CCP)

Evaluatieformulier  Werkhouding evalueren;  Kwaliteit, zelfstandigheid, tempo, samenwerking, initiatief, motivatie, flexibiliteit, representativiteit, handigheid, discipline, structuur, spanningsboog, concentratie, leefbaarheid, en instructies;  Vijfpuntenschaal;  Mariëndaelschalen voor Werkbeoordeling en Werkbegeleiding.

Conclusie  Personen met ASS  arbeid  niet vanzelfsprekend;  Hulp;  Ontwikkeling arbeidsidentiteit;  Subsidies  overheid;  Ontwikkeling.