Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2
Doelen De student kan na deze en volgende bijeenkomst: het verschil uitleggen tussen observatie en interpretatie. kijkvragen formuleren bij een situatie. observeren met een bepaald doel. van te voren bedenken wat het doel is van je observatie. feiten registreren.
Communicatieproces Persoon A Persoon B Zender Boodschap Ontvanger Gedragskeuze Interpretatie Waarneming
Observeer tijdens het volgende filmpje http://www.youtube.com/watch?v=NxL0vjXtmqk Daarna in steekwoorden de observaties uit de klas op het bord schrijven.
Waar word je door beïnvloed? Situatie Plaats Aanwezigen Tijdsdruk Pregnantie (beweging, afwijking, herhaling en intensiteit)
Waar word je door beïnvloed? Ontvanger Kennis en ervaring Gevoelens/ humeur Aandacht Opvattingen, normen, waarden en cultuur Motivatie Lichamelijke gesteldheid Afweermechanismen Zender Info achterhouden Weet niet precies wat te zeggen Met zichzelf bezig Taal Pregnantie Congruentie
Straatexperiment ‘Hoe oplettend ben jij?’ http://www.psychologiemagazine.nl/web/Experimenten.htm
Veelgemaakte fouten Acceptatie van onvolledige informatie Te snel begrijpen en reageren Generaliseren Vooroordelen / stereotyperingen Halo-effect Identificatie Projectie Persoonlijke norm
Vraag Waarom is goed observeren in het onderwijs belangrijk?
Afronding Bestuderen: Reader Observeren in de klas