Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Advertisements

Van uitleggen leer je het meest
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Observeren “what you see, is what you get”
Harajuku.
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Ontwikkeling van het denken over het leven
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Observeren en rapporteren
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Inleiding taalwetenschap
Inleiding taalwetenschap
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
Perceptie en individuele besluitvorming
Perceptie en individuele besluitvorming
Godsdienst.
Functieprofiel en beoordeling
Geweldvrije Communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Collegeweek 3 Observeren
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
Gespreksvaardigheden V2
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Sociale perceptie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Samenwerken Werken in Teams.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Jij en de wereld om je heen
Wanneer was de Slavernij?
Lifestyle Voeding.
Prikkelverwerkingsstoornis
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
BABBELTRUC Wat zijn babbeltrucs en hoe kunt u zich hier het beste tegen beschermen? Een workshop voor senioren en mantelzorgers.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Thema Roos van Leary in de klas
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren en rapporteren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Wat is maatschappijleer?
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Loopbaan en burgerschap les 3
Op het werk, in de klas en prive.
Transcript van de presentatie:

Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2

Doelen De student kan na deze en volgende bijeenkomst: het verschil uitleggen tussen observatie en interpretatie. kijkvragen formuleren bij een situatie. observeren met een bepaald doel. van te voren bedenken wat het doel is van je observatie. feiten registreren.

Communicatieproces Persoon A Persoon B Zender Boodschap Ontvanger Gedragskeuze Interpretatie Waarneming

Observeer tijdens het volgende filmpje http://www.youtube.com/watch?v=NxL0vjXtmqk Daarna in steekwoorden de observaties uit de klas op het bord schrijven.

Waar word je door beïnvloed? Situatie Plaats Aanwezigen Tijdsdruk Pregnantie (beweging, afwijking, herhaling en intensiteit)

Waar word je door beïnvloed? Ontvanger Kennis en ervaring Gevoelens/ humeur Aandacht Opvattingen, normen, waarden en cultuur Motivatie Lichamelijke gesteldheid Afweermechanismen Zender Info achterhouden Weet niet precies wat te zeggen Met zichzelf bezig Taal Pregnantie Congruentie

Straatexperiment ‘Hoe oplettend ben jij?’ http://www.psychologiemagazine.nl/web/Experimenten.htm

Veelgemaakte fouten Acceptatie van onvolledige informatie Te snel begrijpen en reageren Generaliseren Vooroordelen / stereotyperingen Halo-effect Identificatie Projectie Persoonlijke norm

Vraag Waarom is goed observeren in het onderwijs belangrijk?

Afronding Bestuderen: Reader Observeren in de klas