De Gouden Eeuw In Nederland
Nederland in de 17de eeuw Hoogste periode van de Nederlandse geschiedenis Dankzij de VOC nam het land de toppositie in de wereldhandel Burgers werden rijker dankzij de handel Tijd van voorspoed: Wetenschap, literatuur en kunst werden gestimuleerd
Afzonderlijke situatie van Nederland Republiek als politiek systeem Burgerij als dominante groep van de maatschappij Calvinisme als dominant geloof Deze aspecten hebben direct invloed op de kunst productie uit deze periode Eigen nationale stijl
de voorspoed, glorie en rijkdom van Nederland Kunst spiegelt af: de soberheid van de calvinistische mentaliteit
Architectuur Snelle groei van steden eiste het bouwen van nieuwe gebouwen Begin van de 17de eeuw: mengsel tussen de gotisch structuur en de renaissancistisch motieven Er zijn veel architecten actief geweest, de meest bekende waren: Lieven de Key Hendrick de Keyser Jacob van Campen
Lieven de Key Was in 1560 geboren en in 1627 overleden Oorspronkelijk van Gent maar heeft zijn hele leven in Haarlem doorgebracht Hij was de stadsarchitect van Haarlem maar voerde ook werken buiten de stad uit Hij maakte veel gebruik van Renaissancistisch ornamenten
Stadhuis van Leiden Heeft 2 gezichten: de voorfaçade uit 1597 (Breestraatzijde) achterfaçade uit 1932 (vanaf de Vismarkt) De monumentaliteit staat als symbool van de snelle economische groei van Leiden Het is ook een herdenkingsmonument van de overwinning tegen het Spaanse overheersing
De Vleeshal van Haarlem Opdracht van het stadsbestuur van Haarlem Het stadsbestuur koos voor deze façade uit 2 ontwerpen van Key Het gebouw moest de prestige en voorspoed van de stad kunnen uitstralen
Hendrick de Keyser Was in 1565 te Utrecht geboren en in 1621 in Amsterdam overleden Sinds1595 werkte hij als stadssteenhouwer en -beeldhouwer, of beter, als stadsarchitect van Amsterdam Hij staat bekend als de uitvinder van de Amsterdamse Renaissancestijl
Amsterdamse Renaissancestijl Menging van de Italiaanse classicisme en met de Nederlandse ideeën van soberheid Kenmerken: Trapfaçades Gebruik van pilasters met de klassieke architectonisch ordes Gebruikt van diverse versieringselementen
Oudezijds Voorburgwal 57 (De Gecroonde Raep uit 1615)
Oudezijds Voorburgwal 18 (Int Slodt Egmondt, ca.1615)
Herengracht 170-172 (het Huis Bartolotti, ca.1617)
Keizersgracht 123 (het Huis met de Hoofden, 1622)
Westelijke Kerk Zuidelijke Kerk
Noordelijke Kerk
Oost Indisch Huis (bestuurskantoor van de VOC)
Jacob van Campen Is in 1596 geboren en in 1657 overleden Hij verbleef in Italië van 1617 tot 1624 Introduceerde in Nederland de ideeën van Andrea Palladio (1508-1580), Italiaanse architect van de classicisme De Italiaanse klassieke stijl werd met inlands materiaal (baksteen) gecombineerd
Het Mauritshuis in Den Haag
Witte façade suggereert de marmerkleur gebruikt in Romeinse Tempels Gebruik van de Ionische architectonische orde
Het Paleis op de Dam
Oorspronkelijk het Stadhuis van Amsterdam, tegenwoordig het Koninklijk Paleis Het gebouw weerspiegelt de rijkdom, glorie en macht van Amsterdam en van Nederland Stond in Europa bekend als het "achtste wereldwonder"
Monumentaal gebouw, frontaal gericht Sober qua versiering, het grote architectonisch geheel wordt nauwelijks afgeleid door de beeldhouwwerk programma’s
Gebruik van twee architectonische orden: de Romeinse Composiet orde onderaan en de Griekse Corinthische orde bovenaan
De beeldhouwwerk programma’s bevinden zich in de timpanen (in marmer) en op de frontons (in brons)
Schilderkunst De opdrachtgevers waren in het merendeel rijke burgers Het was de Burgerij die de populairste onderwerpen en voorstellingen bepaalde Schilders kregen de mogelijkheid om in een onderwerp of genre te specialiseren
Populairste onderwerpen Historiestukken Portretten (individuele en groepsportretten) Landschappen en Stadsgezichten Stillevens Alledaagse taferelen
Historiestukken Hieronder vallen historische gebeurtenissen, voorstellingen van bijbelse, mythologische, literaire en allegorische onderwerpen Vooral door de adel en geestelijke groepen besteld Scènes met veel drama, op een manier dat het met intiem gevoel door de kijker wordt begrepen
Pieter Pieterszoon Lastman (1583 – 1633)
Rembrandt van Rijn (1606 – 1669)
Portretten Waren zeer populair in Nederland Rijke burgers en aristocraten lieten zich graag afbeelden, individueel of in groep In het begin van de 17de eeuw waren portretten formeel en strak maar later werden levendiger
Individuele portretten Frans Hals (1580 –1666)
Rembrant van Rijn (1606 – 1669)
Groepsportretten – Frans Hals
Rembrandt
Landschappen en Stadsgezichten De kunstenaars schilderden echte landschappen en stadsgezichten Duinformaties, rivieren, plattelands landschappen, winterscènes waren zeer populair Stadsgezichten en gebouwen zoals kerken waren onderwerpen, waarin de schilder de weergave zo nauwkeurig mogelijk schilderde
Jan van Goyen (1596 – 1656)
Paulus Potter (1625 – 1654)
Pieter Saenredam (1597 – 1665)
Stillevens Stillevens boden de schilder de gelegenheid aan om zijn kundigheid te demonstreren Afbeeldingen van zeer gedetailleerde voorwerpen, met realistische lichteffecten en weergave van stoffen en oppervlakken Pieter Claesz (1596 - 1660)
Alledaagse taferelen Veel schilderijen onder dit genre hadden een verborgen moralistische boodschap Alle sociale groepen en beroepen waren onderwerp voor dit genre
Adriaen van Ostade (1640 - 1685)
Jan Steen (1629 – 1679)
Johannes Vermeer (1632 – 1675)