De Gouden Eeuw In Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
Rembrandt.
Samenleving en cultuur
Bouwkunst.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Kunst uit de gouden eeuw
Renaissance & Humanisme
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
De eerste vrouw die meesterschilder werd
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
De gouden eeuw.
4.1 De Pruikentijd.
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Het Rijksmuseum Amsterdam
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
Bijzondere positie in de Republiek
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en.
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Gouden eeuw in de Nederlanden
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
De Statenvertaling ‘Het Boek der boeken’.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VOC, Grachtengordel, Rembrandt
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Stedelijke cultuur in Nederland
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Les 39: De beeldende kunsten
De Republiek in een tijd van vorsten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Schilderkunst in de Gouden Eeuw
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Burgerlijke cultuur van Nederland in de zeventiende eeuw
Architectuur.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Schilderkunst Uit de Gouden Eeuw Rembrandt Frans Hals Jan Steen
Receptie.
Hollands Classicisme. ca Volgt Strakke vormen, motieven en modellen na van de Griekse en Romeinse oudheid. Griekse en Toscaanse elementen van de.
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
DE GOUDEN EEUW Grote Reis Thema 2: Kolonialisme.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Schilderijen uit de 17de eeuw
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Burgerlijke cultuur in de Nederlanden
Thema 1 Geschiedenis als theater
Receptie.
VROEG MODERNE TIJD de bloei in economisch en cultureel opzicht van de nederlandse republiek.
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

De Gouden Eeuw In Nederland

Nederland in de 17de eeuw Hoogste periode van de Nederlandse geschiedenis Dankzij de VOC nam het land de toppositie in de wereldhandel Burgers werden rijker dankzij de handel Tijd van voorspoed: Wetenschap, literatuur en kunst werden gestimuleerd

Afzonderlijke situatie van Nederland Republiek als politiek systeem Burgerij als dominante groep van de maatschappij Calvinisme als dominant geloof Deze aspecten hebben direct invloed op de kunst productie uit deze periode Eigen nationale stijl

de voorspoed, glorie en rijkdom van Nederland Kunst spiegelt af: de soberheid van de calvinistische mentaliteit

Architectuur Snelle groei van steden eiste het bouwen van nieuwe gebouwen Begin van de 17de eeuw: mengsel tussen de gotisch structuur en de renaissancistisch motieven Er zijn veel architecten actief geweest, de meest bekende waren: Lieven de Key Hendrick de Keyser Jacob van Campen

Lieven de Key Was in 1560 geboren en in 1627 overleden Oorspronkelijk van Gent maar heeft zijn hele leven in Haarlem doorgebracht Hij was de stadsarchitect van Haarlem maar voerde ook werken buiten de stad uit Hij maakte veel gebruik van Renaissancistisch ornamenten

 Stadhuis van Leiden Heeft 2 gezichten: de voorfaçade uit 1597 (Breestraatzijde) achterfaçade uit 1932 (vanaf de Vismarkt) De monumentaliteit staat als symbool van de snelle economische groei van Leiden Het is ook een herdenkingsmonument van de overwinning tegen het Spaanse overheersing

De Vleeshal van Haarlem Opdracht van het stadsbestuur van Haarlem Het stadsbestuur koos voor deze façade uit 2 ontwerpen van Key Het gebouw moest de prestige en voorspoed van de stad kunnen uitstralen

Hendrick de Keyser Was in 1565 te Utrecht geboren en in 1621 in Amsterdam overleden Sinds1595 werkte hij als stadssteenhouwer en -beeldhouwer, of beter, als stadsarchitect van Amsterdam Hij staat bekend als de uitvinder van de Amsterdamse Renaissancestijl

Amsterdamse Renaissancestijl Menging van de Italiaanse classicisme en met de Nederlandse ideeën van soberheid Kenmerken: Trapfaçades Gebruik van pilasters met de klassieke architectonisch ordes Gebruikt van diverse versieringselementen

Oudezijds Voorburgwal 57 (De Gecroonde Raep uit 1615)

Oudezijds Voorburgwal 18 (Int Slodt Egmondt, ca.1615)

Herengracht 170-172 (het Huis Bartolotti, ca.1617)

Keizersgracht 123 (het Huis met de Hoofden, 1622)

Westelijke Kerk Zuidelijke Kerk

Noordelijke Kerk

Oost Indisch Huis (bestuurskantoor van de VOC)

Jacob van Campen Is in 1596 geboren en in 1657 overleden Hij verbleef in Italië van 1617 tot 1624 Introduceerde in Nederland de ideeën van Andrea Palladio (1508-1580), Italiaanse architect van de classicisme De Italiaanse klassieke stijl werd met inlands materiaal (baksteen) gecombineerd

Het Mauritshuis in Den Haag

Witte façade suggereert de marmerkleur gebruikt in Romeinse Tempels Gebruik van de Ionische architectonische orde

 Het Paleis op de Dam

Oorspronkelijk het Stadhuis van Amsterdam, tegenwoordig het Koninklijk Paleis Het gebouw weerspiegelt de rijkdom, glorie en macht van Amsterdam en van Nederland Stond in Europa bekend als het "achtste wereldwonder"

Monumentaal gebouw, frontaal gericht Sober qua versiering, het grote architectonisch geheel wordt nauwelijks afgeleid door de beeldhouwwerk programma’s

Gebruik van twee architectonische orden: de Romeinse Composiet orde onderaan en de Griekse Corinthische orde bovenaan

De beeldhouwwerk programma’s bevinden zich in de timpanen (in marmer) en op de frontons (in brons)

Schilderkunst De opdrachtgevers waren in het merendeel rijke burgers Het was de Burgerij die de populairste onderwerpen en voorstellingen bepaalde Schilders kregen de mogelijkheid om in een onderwerp of genre te specialiseren

Populairste onderwerpen Historiestukken Portretten (individuele en groepsportretten) Landschappen en Stadsgezichten Stillevens Alledaagse taferelen

Historiestukken Hieronder vallen historische gebeurtenissen, voorstellingen van bijbelse, mythologische, literaire en allegorische onderwerpen Vooral door de adel en geestelijke groepen besteld Scènes met veel drama, op een manier dat het met intiem gevoel door de kijker wordt begrepen

Pieter Pieterszoon Lastman (1583 – 1633)

Rembrandt van Rijn (1606 – 1669)

Portretten Waren zeer populair in Nederland Rijke burgers en aristocraten lieten zich graag afbeelden, individueel of in groep In het begin van de 17de eeuw waren portretten formeel en strak maar later werden levendiger

Individuele portretten Frans Hals (1580 –1666)

Rembrant van Rijn (1606 – 1669)

Groepsportretten – Frans Hals

Rembrandt

Landschappen en Stadsgezichten De kunstenaars schilderden echte landschappen en stadsgezichten Duinformaties, rivieren, plattelands landschappen, winterscènes waren zeer populair Stadsgezichten en gebouwen zoals kerken waren onderwerpen, waarin de schilder de weergave zo nauwkeurig mogelijk schilderde

Jan van Goyen (1596 – 1656)

Paulus Potter (1625 – 1654)

Pieter Saenredam (1597 – 1665)

Stillevens Stillevens boden de schilder de gelegenheid aan om zijn kundigheid te demonstreren Afbeeldingen van zeer gedetailleerde voorwerpen, met realistische lichteffecten en weergave van stoffen en oppervlakken Pieter Claesz (1596 - 1660)

Alledaagse taferelen Veel schilderijen onder dit genre hadden een verborgen moralistische boodschap Alle sociale groepen en beroepen waren onderwerp voor dit genre

Adriaen van Ostade (1640 - 1685)

Jan Steen (1629 – 1679)

Johannes Vermeer (1632 – 1675)