Vorm en ruimte Hielke Peereboom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

Toepassingen op de stelling van Pythagoras
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Disclaimer.
Volumeberekening van omwentelingslichamen
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.

Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Hfdstk 9 WB Extra opgaven.
Extra vragen voor Havo 3 WB
Herhaling gelijkvormigheid
havo B Samenvatting Hoofdstuk 2
Presentatie Inhouden en vergrotingen.

Projectie en stelling van thales
Hoofdstuk 11 Homothetie.
22 De wet van Gauss H o o f d s t u k Elektrische flux
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Eigenschappen Ruimtelijke figuren
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Ruimtefiguren Alle dingen die ruimte innemen noemen we in de wiskunde ruimtefiguren. kubus balk bol kegel prisma piramide balk prisma cilinder.
Voorbeeld Bereken de diepte van het water. Aanpak
Pythagoras Wie??? Pythagoras: 24-jan-2003, RW.
De stelling van Pythagoras
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Ruimtefiguren.
11e editie Geertrui Schaberg
Quintijn Puite Piet Versnel
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Oppervlakte en inhoud.
Samenvatting.
Wim Doekes - hoofdauteur
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
Vierhoeken (eigenschappen van zijden en hoeken) Omstructureren
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
gelijkheid van vorm en grootte precies dezelfde vorm en grootte
Projectie en stelling van thales
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Meetkunde 5L week 15: Driehoeken tekenen vierhoeken vlakke figuren
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: vlakke figuren omstructureren – oppervlakte grillige figuren
Ruimtelijke figuren.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Periode 3 SE3 (week 12: vrijdag 24 maart t/m week 13 vrijdag 31 maart) 7 weken het leerstof behandelen en 8e week voorbereiding voor SE3 Hoofdstuk 4: Meetkunde.
Meetkunde 5de leerjaar.
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
8.4 Oppervlakte bij vergroten Van vergrotingsfactor naar oppervlakte
PERSPECTIEF TEKENEN.
Bereken de inhoud van de kubus en balk
vlakke figuren © JvdW driehoeken vierhoeken veelhoeken ovalen/cirkels.
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
Hoofdstuk 13 figuren. Hoofdstuk 13 figuren Paragraaf 17.1 Vlakke figuren.
Omtrek, oppervlakte en inhoud
havo B Samenvatting Hoofdstuk 2
Vierkant en kubus Vierkant en kubus Vierkant en kubus © André Snijers.
Driehoeken in de ruimte
De cilinder De cilinder De cilinder © André Snijers.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 7
Wiskunde Blok 9, les 6.
Blok 4L9.
Hoofdstuk 1 2D en 3D figuren. Hoofdstuk 1 2D en 3D figuren.
Transcript van de presentatie:

Vorm en ruimte Hielke Peereboom Noordhoff Congres November 2014 Vorm en ruimte Hielke Peereboom

Het nieuwe Wiskunde C Grote lijnen Aansluiten HO (doorstroomrelevantie versterken) Aansluiten bij profiel C&M Statistiek Minder formeel-abstract, meer herkennen, interpreteren en gebruik van wiskunde in bij het profiel passende contexten Twee nieuwe domeinen: Logisch redeneren en Vorm en ruimte

Specificaties in syllabus Domein G Vorm en ruimte De kandidaat kan van een ruimtelijk object aanzichten en perspectieftekeningen maken, er berekeningen aan uitvoeren en op basis daarvan conclusies trekken over dit object. Opmerking: Bij het hanteren van de begrippen en methoden uit dit domein worden de probleemsituaties bij voorkeur gekozen in beeldende, architectonische en kunsthistorische context.

Syllabus (vervolg) Parate kennis De kandidaat kent de stelling van Pythagoras; de gulden snede als verhouding; de formules voor het berekenen van de oppervlakte van een rechthoek, een driehoek en een cirkel; de volgende inhoudsformules: (voor balk, prisma en cilinder) en (voor piramide en kegel); de begrippen horizon, oogpunt en verdwijnpunt; het begrip regelmatige veelhoek.

Syllabus (vervolg) Parate vaardigheden De kandidaat kan 1. aanzichten maken van een balk, een piramide en een prisma; 2. een éénpuntsperspectieftekening en een tweepuntsperspectieftekening maken van een balk; 3. het midden van elke zijde van een rechthoek in een perspectieftekening bepalen;

Syllabus (vervolg) 4. de oppervlakte van een rechthoek, een driehoek en een cirkel berekenen; 5. als de oppervlakte van het grondvlak gegeven is, de inhoud van een balk, een piramide, een prisma en een cilinder berekenen; 6. bij een gegeven vergrotingsfactor van de lengte de oppervlakte van gelijkvormige figuren en de inhoud van gelijkvormige objecten berekenen, op basis van de oppervlakte van de oorspronkelijke figuur cq. de inhoud van het oorpronkelijke object.

Syllabus (vervolg) Productieve vaardigheden De kandidaat kan 7. bij het beschrijven van vlakke meetkundige figuren gebruik maken van gelijkvormigheid en symmetrie; 8. vanuit een perspectieftekening en/of gegeven aanzichten een ruimtelijk object beschrijven; 9. bij een afbeelding nagaan of de regels van perspectieftekenen goed gehanteerd zijn;

Syllabus (vervolg) 10. gebruik maken van de oppervlakte van de figuren die genoemd zijn in G.4, en van de inhoud van de ruimtelijke objecten die genoemd zijn in G.5, om daarmee de oppervlakte en de inhoud van ruimtelijke objecten te berekenen en/of te schatten; 11. berekeningen uitvoeren m.b.t. de inhoud en de oppervlakte van gelijkvormige figuren.

Voorbeeldopgaven syllabus In de afbeelding hieronder is te zien dat de kunstenaar Duccio (1255-1319) pogingen doet om “diepte” in zijn schilderij weer te geven. Als we ervan uitgaan dat de persoon rechts zich in een ruimte bevindt waarin alle wanden in werkelijkheid loodrecht op elkaar staan, dan zijn er in de tekening een aantal aanwijzingen te vinden waaruit blijkt dat de kunstenaar regels voor perspectief niet consequent gebruikt. a. Geef in de afbeelding hieronder twee voorbeelden waaruit blijkt dat de kunstenaar Duccio regels voor perspectief niet juist heeft gebruikt. Geef een toelichting bij de voorbeelden.

Ga ervan uit dat het plafond is opgebouwd uit 12 even grote vierkante vlakken. In de tekening hieronder is alleen de middelste rij vierkanten getekend. De dikte van de balken worden in de tekening als lijnen weergegeven. b. Maak de perspectieftekening van het plafond af.

G-5 Het Prisma van Sanherib Het Prisma van Sanherib is de benaming van een prisma van klei, die op de zes zijden een Akkadische historische tekst draagt, daterend uit de regering van de Assyrische koning Sanherib. Het grondvlak is een regelmatige zeshoek. De hoogte is 38 cm en de totale breedte , gemeten van hoekpunt naar hoekpunt, is 14 cm. De oppervlakte van de zeshoek is ongeveer 127 vierkante cm. a. Bereken de oppervlakte van de zeshoek in twee decimalen nauwkeurig. b. Bereken de inhoud van het prisma van Sanherib in kubieke cm nauwkeurig.

Moderne wiskunde (11e editie) V4 A/C boek met een hoofdstuk 8A en een hoofdstuk 8C Aparte wis A en wis C boeken voor klas 5 en 6

Hoofdstuk 8C Inhoudsopgave

Passages uit 8C

Passages uit 8C (vervolg)

Passages uit 8C (vervolg)

Passages uit 8C (vervolg)

Perspectief tekenen in 5C Is op dit moment ‘under construction’ Preview:

Aan het werk! Examenopgaven pilotexamens 2012 en 2013

CV 2013 (2) 14 maximumscore 6 • Het zijaanzicht 3 • Het bovenaanzicht (een rechthoek met een gat in het midden) 3 Opmerkingen Als een kandidaat lijnen tussen de verschillende balken plaatst, hiervoor geen scorepunten in mindering brengen. Als een kandidaat de balken niet arceert, hiervoor geen scorepunten in mindering brengen.

CV 2013 (2) 15 maximumscore 4 • Op elke laag is 2/5e deel balk 2 • Het antwoord: 40% 2 of • De inhoud van de doos is 11 113 200 (cm ) 1 • De inhoud van de 12 balken is 44 445 280 (cm )1

CV 2013 (2) 16 maximumscore 4 • Het tekenen van de verdwijnpunten 2 • Het tekenen van de horizon 1 • De foto is genomen op een hoogte van 20+3.42= 146 cm 1 of • Op de foto is de bovenkant van de 3e laag (nog net) te zien 2 • De foto’s zijn genomen op een hoogte die iets meer is dan 20+3.42=146 cm 2

CV 2012(1) 12 maximumscore 3 • Het tekenen van de verdwijnpunten 2 • Het tekenen van de horizon 1 Voorbeeld van een tekening

CV 2012(1) 13 maximumscore 5 • De regelmatige achthoek is vanwege symmetrie onder te verdelen in (onder andere) vier dezelfde gelijkbenige rechthoekige driehoeken (en verder een vierkant en vier dezelfde rechthoeken) 1 • De langste zijde van zo’n gelijkbenige rechthoekige driehoek heeft lengte 28 (m) 1 • Voor de rechthoekszijde a in zo’n driehoek geldt volgens de Stelling van Pythagoras: 1 • Beschrijven hoe deze vergelijking wordt opgelost 1 • De oplossing: (m) 1

CV 2012(1) 14 maximumscore 3 • De oppervlakte van de rechthoekige stukken is 1 • De oppervlakte van de driehoekige stukken is • De oppervlakte is 3824 m 1 Opmerking Als een kandidaat de oppervlakte heeft berekend met gebruikmaking van de zelf berekende waarde uit de vorige vraag, hiervoor geen scorepunten in mindering brengen.

CV 2012 (1) 15 maximumscore 5 Een aanpak als: • Het tekenen van het verdwijnpunt V door de zijden van het vierkant te verlengen 1 • Het tekenen van AV en BV en de punten E en F 1 • Het tekenen van een diagonaal van het vierkant 1 • Het tekenen van de horizontale lijnen GD en HC op de juiste hoogte en de punten D, G en H 1 • Het verder afmaken van de achthoek 1 Opmerking De letters D tot en met H hoeven niet in de tekening aangegeven te worden.

CV 2012 (1)

Vragen ?