Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Verborgen vormen van pesten
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
De Van Damschool in ontwikkeling
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hoera, een oudergesprek!
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lesgeven en begeleiden
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Presentation Of Learning
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Bezittelijk voornaamwoord
Experts werkvorm + begrippentest
Geïntegreerd onderwijs
Dr. Albertus Risaeusschool
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Tweede wereldoorlog.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Return to Sender.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
(Voor)lezen is leuk!.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Powerpoint presentatie.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Spreekbeurt in groep 4.
COMPUTERLES 3 Werken met PowerPoint. Inhoud ■Hoe maak je een goede presentatie? ■Voorbeeld van een presentatie ■Ik ga voor doen hoe je het zelf kan maken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014

Toelichting op het gebruik Bij het presenteren van de resultaten van de Monitor maak je gebruik van grafieken. Eerste uitgangspunt is om stil te staan bij opvallende resultaten binnen de school zelf. Daarnaast kan het interessant zijn om die lokale resultaten te vergelijken met de landelijke gemiddelden. Deze powerpoint biedt een format voor het samenstellen van presentatie in school. Van elke vragen die in de monitor voor leerlingen en leerkrachten (versie 2013/2014) is gesteld, wordt per dia de landelijke grafiek weergegeven. Je kunt daar de grafiek van jouw school in kwestie onder plaatsen (zie dia 5). Bedenk je vooraf wel wat het doel is van jouw presentatie en welke discussie je over de lokale en eventueel landelijke resultaten wilt voeren. Houd bij het gebruikmaken van dit format dus rekening met twee belangrijke richtlijnen: 1.Maak vooraf een selectie van maximaal 8 vragen/dia’s die je in je presentatie wilt gebruiken. 2.Overweeg bij elke vraag of het nodig/zinvol is om deze met de landelijke uitkomst te vergelijken.

Kijk voor meer informatie over het werken met en presenteren van de Monitor in deze handleiding in de toolkit van de Bibliotheek op school of neem contact op met de trainer in jouw provincie.

Resultaten leerlingen najaar 2013

Verschillende manieren van presenteren In de volgende dia’s worden verschillende manieren van presenteren getoond a.d.h.v. de vraag ‘hoe vind je het om een boek te lezen’. Dit dient als voorbeeld. Hoe jij je resultaten presenteert, hangt af van wat je wilt laten zien. ● Landelijk 2013 vs school 2013 (per groep). Hierbij hoort de vraag: hoe doet deze school het t.o.v. landelijke cijfers. ● School 2012 vs school 2013 (per groep). Hierbij hoort de vraag: hoe doet deze school het t.o.v. 2012? Let op: groep 4 van vorig jaar is nu groep 5. ● Jongens landelijks vs jongens school (totaal). Hierbij hoort de vraag: is er opvallend verschil tussen deze jongens t.o.v. jongens landelijk? ● Meisjes landelijk vs meisjes school (totaal). Hierbij hoort de vraag: is er opvallend verschil tussen deze meisjes t.o.v. meisjes landelijk? ● Meisjes school 2013 vs jongens school 2013 (per groep). Hierbij hoort de vraag: is er opvallend verschil tussen de meisjes t.o.v. de jongens (actie van maken)? ● Jongens school 2012 vs jongens school 2013 (per groep). Hierbij hoort de vraag: is er (positief) verschil te zien in de resultaten van de jongens in 2012 en in 2013 (hebben acties van afgelopen jaar zin gehad)? ● Meisjes school 2012 vs meisjes school 2013 (per groep). Hierbij hoort de vraag: is er (positief) verschil te zien in de resultaten van de meisjes in 2012 en in 2013 (hebben acties van afgelopen jaar zin gehad)?

Hoe vind je het om een boek te lezen? School per groep vs landelijk per groep Landelijk 2013 School 2013

Hoe vind je het om een boek te lezen? 2012 vs 2013 School 2012 School 2013

Hoe vind je het om een boek te lezen? Verschil jongens landelijk – jongens school Jongens landelijkJongens school X

Hoe vind je het om een boek te lezen? Verschil meisjeslandelijk – meisjes school Meisjes school X Meisjes landelijk

Hoe vind je het om een boek te lezen? Verschil jongens-meisjes van de school per groep Meisjes school per groep 2013 Jongens school per groep 2013

Hoe vind je het om een boek te lezen? Verschil jongens school Jongens school X per groep 2012 Jongens school X Per groep 2013

Hoe vind je het om een boek te lezen? Verschil meisjes school Meisjes school X Per groep 2012 Meisjes school X Per groep 2013

Hoe vaak lees je thuis voor je plezier een boek? School 2013 Landelijk 2013

Over welke onderwerpen lees je graag? NB: bij deze vraag is het minder zinvol om lokale cijfers met landelijke te vergelijken NB: voor analyse kun je beter inzoomen per groep, niet op het totaal Landelijk 2013

Over welke onderwerpen lees je graag? Ingezoomd per groep Groep 4 Landelijk 2013 NB: bij deze vraag is het minder zinvol om lokale cijfers met landelijke te vergelijken

Welk soort boeken lees je graag? NB: bij deze vraag is het minder zinvol om lokale cijfers met landelijke te vergelijken NB: voor analyse kun je beter inzoomen per groep, niet op het totaal Landelijk 2013

Hoe kom je aan leesboeken? Landelijk 2013 NB: bij deze vraag is het minder zinvol om lokale cijfers met landelijke te vergelijken

Wie geeft jou tips voor leuke boeken? Landelijk 2013

Hoe vaak ga je naar de bibliotheek die buiten je school staat? Landelijk 2013 School 2013

Hoe vind je het om naar de bibliotheek buiten je school te gaan? Landelijk 2013 School 2013

Als ik een boek moet lezen van de juf/meester vind ik dat: Landelijk 2013 School 2013

Als ik een boek moet lezen van de juf/meester vind ik dat: Landelijk 2013 School 2013 School 2012

Als de juf/meester iets vertelt over een boek vind ik dat: Landelijk 2013 School2013

Mijn moeder of vader leest mij thuis voor Landelijk 2013 School 2013

Mijn moeder of vader praat met mij over boeken Landelijk 2013 School 2013

Mijn moeder of vader gaat met mij naar de bibliotheek Landelijk 2013 School 2013

Hoeveel boeken heb je zelf ongeveer? NB Deze vraag heeft niet veel zin om met landelijke cijfers te vergelijken Landelijk 2013

Resultaten leerkrachten najaar 2013 NB: bij de leerkrachtvragen heeft het niet veel zin om deze met landelijke cijfers te vergelijken; eventueel wel de schoolcijfers van 2013 met 2012 (en 2011)

Voorlezen aan de groep Landelijk 2013 School 2013

Met de groep naar de schoolbibliotheek gaan Landelijk 2013 School 2013

Met de groep naar de openbare bibliotheek gaan Landelijk 2013 School 2013

Een boek introduceren in de groep Landelijk 2013 School 2013

Een leerling een boekpresentatie laten geven Landelijk 2013 School 2013

Deelnemen aan een project rondom boeken en lezen Landelijk 2013 School 2013

Overleggen met het team/bouw over leesbevordering Landelijk 2013 School 2013

Het houden van een boekenkring Landelijk 2013 School 2013

Gebruikmaken van een boekencollectie bij zaakvakken Landelijk 2013 School 2013

Voorlezen uit lees- of prentenboeken bij wereldoriënterende onderwerpen Landelijk 2013 School 2013

Leerlingen wijzen op lees- of prentenboeken die passen bij een wereldoriënterend onderwerp Landelijk 2013 School 2013

Voorlezen uit een informatieboek bij wereldoriënterende onderwerpen Landelijk 2013 School 2013

Leerlingen wijzen op informatieboeken die passen bij een wereldoriënterend onderwerp Landelijk 2013 School 2013

Profielen SchoolLandelijk Enthousiaste lezer vindt lezen leuk leest ten minste een paar keer per week thuis voor zijn/haar plezier vindt het leuk als hij/zij in de klas een boek moet lezen gaat ten minste een paar keer per maand naar de bibliotheek en vindt dat leuk vindt het leuk als de leerkracht iets vertelt over een boek bezit ten minste 20 boeken 14,4%13,3% Betrokken ouder leest thuis geregeld voor gaat met zijn/haar kind naar de bibliotheek praat met zijn/haar kind over boeken geeft zijn/haar kind tips over leuke boeken 6,3%8,5% Leesbevorderende leerkracht leest ten minste een paar keer per week voor gaat ten minste een paar keer per maand met de groep naar de (school)bibliotheek introduceert ten minste een paar keer per maand een boek in de groep houdt regelmatig een boekenkring maakt gebruik van boekencollecties bij zaakvakken/wereldoriënterende onderwerpen 0%7,3%